یکشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۴
۰ نفر

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در اثر ناتوانی مداوم خود در کسب حمایت کافی برای تشکیل دولت، در داخل کشور ضعیف شده و اکنون «باید» در این جنگ «پیروز شود» وگرنه آنچه از او و باقی مانده از بین‌می رود.

نتانیاهو در اتاق جنگ

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تلگراف، درگیری‌های غزه برای بنیامین نتانیاهو، در حکم یک پیروزی "ضروری‌الاکتساب" است، اما حماس دیگر یک فشار لازم الدفع نیست؛ با حمله زمینی اسرائیل، زیرساخت‌هایی که به حماس اجازه می‌دهد موشک بسازد به طور کامل نابود خواهد شد.

توپخانه اسرائیل در جریان ادامه روند تشدیدحملات بین ارتش اسرائیل و حماس در مرز غزه، اقدام به عملیات نظامی کرد و این یک فصل غم‌انگیز دیگر از تاریخ درگیری‌های اسرائیل و فلسطین است. 

نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در اثر ناتوانی مداوم خود در کسب حمایت کافی برای تشکیل دولت، در داخل کشور ضعیف شده است و باید در این جنگ «پیروز شود» وگرنه آنچه از سیاست‌های او باقی مانده نیز از بین خواهد رفت.

از نظر نتانیاهو و در واقع فرماندهی عالی ارتش اسرائیل، این حملات به معنای برچیدن یا تخریب کامل زیرساخت‌های غزه است تا حماس و جهاد اسلامی فلسطین اجازه ساخت موشک، مواد منفجره و یا هواپیماهای بدون سرنشین را برای حمله به خاک اسرائیل پیدا نکنند؛ هر اقدام کمتری برابر با عدم برقراری بازدارندگی لازم برای این گروه‌های نظامی خواهد بود. 

«پیروزی» برای اسرائیل یک کار ساده نخواهد بود اما هر اتفاقی کمتر از پیروزی صریح در برابر حماس، به عنوان یک تساوی ناپسند در برابر شانس‌ قطعی برد تلقی شده و برای رهبری سیاسی اسرائیل بسیار آسیب زننده است.

در جریان این اقدام، سرعت نقشی اساسی دارد و سوال اینجاست بود که آیا اسرائیلی‌ها می‌توانند به این اهداف تاکتیکی دست یابند قبل از اینکه صبر بین‌الملل کم و خواستار توقف جنگ شود، یا قبل از اینکه تلفات در هر دو طرف به میزان زیاد رسیدن به آتش بس کشیده شود.

اما اسرائیلی‌ها در تمام مدت عملیات تحت مراقبت شدید جهانی قرار خواهند گرفت و بنابراین با لحاظ محدودیت‌ها عمل خواهند کرد: بمباران فقط به صورت هوایی که البته احتمال تلفات غیرنظامیان را به شدت افزایش می‌دهد.

تنها گزینه زمینی این است که سربازان اسرائیل خیابان به خیابان غزه را طی کنند و مهمات و تاسیسات نظامی را پاکسازی کنند؛ از آنجا که برخی از آنها در زیر زیر ساخت‌های غیرنظامی قرار دارند، برای از بین بردن این تاسیسات به تعداد قابل توجهی سرباز نیروی زمینی احتیاج است.

جنگ غزه برای نتانیاهو، تنازع برای بقاست

اسرائیل چندین هزار نیروی ذخیره را فراخوانده است تا در مدت کوتاهی آماده شوند و هنگامی که چراغ سبز عملیات روشن شد، حدود چهار یا پنج هزار سرباز اسرائیلی وارد نوار غزه می‌شوند.

هزینه انسانی این عملیات بدون شک زیاد خواهد بود. حماس استفاده از بمب‌های کنار جاده‌ای، تک تیراندازها و پهپادهای کوچک دستی را برای جنگیدن به سبک چریکی در مناطق شهری برای تأمین حداکثر پوشش جنگنده‌ها استفاده می‌کند و این امر هزینه اسرائیلی‌ها را افزایش خواهد داد.

جنگنده‌های حماس مهارت‌های رزمی شهری خود را طی یک دهه گذشته به طرز چشمگیری بهبود بخشیده‌اند، به این معنی که ارتش اسرائیل بدون تلفات وارد این عملیات نخواهد شد.

با این وجود، تسلط فنی و هوایی اسرائیل در مقابل حماس قابل قیاس نیست و این بدان معناست که باید انتظار نسبت تلفات یک به بیست و پنج را، به نفع اسرائیل، داشته باشیم.

در کنار پیشرفت‌های حماس در تاکتیک‌ها و نبردهای جنگ شهری، پیشرفت قابل توجهی در جنگ الکترونیکی و هک شدن نیز وجود دارد. در دو سال گذشته، عوامل حماس وب‌سایت‌های دولت اسرائیل را مختل کرده و تلفن‌های سربازان ارتش اسرائیل را با موفقیت هک کرده‌اند هرچند اسرائیل در جنگ الکترونیکی قدرت قابل توجهی دارد.

جنگ غزه،  سرنوشت سیاسی نخست وزیر اسرائیل را برای دو تا سه سال آینده مشخص خواهد کرد. به گزارش ال مانیتور، جنگ اسرائیل علیه حماس، جان تازه‌ای به تلاش نتانیاهو برای حفظ قدرت به عنوان نخست وزیر داده است.

پیش از تشدید درگیری، دو حزب اقلیت توافق کرده بودند که ائتلافی برای برکناری نتانیاهو تشکیل دهند اما روز پنجشنبه، رئیس حزب یامینا، نفتالی بنت، که تقریبا معامله خود با رئیس حزب یش عتید، یائیر لپید را نهایی کرده بود، به لپید گفت این توافق ملغی است.

فروپاشی چشم‌انداز به اصطلاح «دولت تغییر»، که مبتنی بر چیزی بیش از اشتیاق مشترک برای شکست دادن نتانیاهو نبود، نتیجه مستقیم درگیری‌های خشونت‌آمیز در شهرهای مختلط یهودی و عربی در این هفته است.» و این فرصتی برای نتانیاهو است.

کد خبر 601190
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۶
    0 1
    خیلی غیر منصفانه قضاوت می کنید