ناظران حقوق بین الملل روز سه شنبه اسرائیل را به پیگیری سیاست های آپارتاید و آزار و اذیت علیه فلسطینی ها و اعراب متهم کرد که به معنای جنایت علیه بشریت است.

فلسطین

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز، دیده بان حقوق بشر اسرائیل را به جنایات "آپارتاید" علیه فلسطینیان متهم کرد؛

ناظران حقوق بین الملل روز سه شنبه اسرائیل را به پیگیری سیاست های آپارتاید و آزار و اذیت علیه فلسطینی ها و اعراب متهم کرد که به معنای جنایت علیه بشریت است.

دیده بان حقوق بشر مستقر در نیویورک در گزارشی ۲۱۳ صفحه ای به ارزیابی اینکه "آیا اعمال و سیاست های خاص" آپارتاید در این رژیم و طبق قوانین بین المللی برقرار است پرداخت.

وزارت امور خارجه اسرائیل این ادعاها را "مضحک و دروغ" دانست؛ وزیر امور استراتژیک این رژیم نیز گفت: "هدف این گزارش جعلی به هیچ وجه مربوط به حقوق بشر نیست بلکه تلاش مداوم دیده بان حقوق بشر برای تضعیف حق دولت اسرائیل به عنوان کشور ملی قوم یهود است."

محمود عباس، رئیس جمهور فلسطین در حالی از این گزارش استقبال کرد که چند هفته پیش، دادگاه کیفری بین المللی اعلام کرد که جنایات جنگی در کرانه باختری اشغال شده توسط اسرائیل و نوار غزه را مورد بررسی قرار خواهد داد.

این سازمان در گزارش خود محدودیت های اسرائیل در حرکت فلسطینیان و تصرف اراضی متعلق به فلسطینیان برای استقرار یهودیان در سرزمین های اشغال شده در جنگ خاورمیانه ۱۹۶۷ را به عنوان نمونه سیاست هایی عنوان کرد که جنایت های آپارتاید و آزار و اذیت است.

دادستان دادگاه کیفری بین المللی در ماه مارس گفت که پس از اینکه قضات دادگاه کیفری بین المللی صلاحیت دادگاه را در آنجا صادر کردند ، وی رسماً در مورد جنایات جنگی در سرزمین های فلسطین تحقیق خواهد کرد.

تشکیلات خودگردان فلسطین از این حکم استقبال کرد اما نخست وزیر اسرائیل بنیامین نتانیاهو آن را به عنوان یهودی ستیزی تقبیح کرد و گفت اسرائیل اختیارات دادگاه را به رسمیت نمی شناسد.

در حال حاضر جمعیت عرب این منطقه ۲۱% است و فلسطینیان کرانه باختری، غزه و بیت المقدس شرقی، به دنبال باز پس گیری مناطقی که در درگیری ۱۹۶۷ تصرف شده است، هستند.

بر اساس توافقات صلح موقت با اسرائیل، فلسطینی‌ها در کرانه باختری  یک دولت خودگردان دارند و حماس غزه را اداره می کند.

کد خبر 597791
منبع: رویترز

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha