۵۰ متخصص مستقل حقوق بشر در سازمان ملل اجرایی شدن طرح پیوستن بخش‌هایی از کرانه باختری به خاک سرزمین‌های اشغالی را محکوم و آن را «آپارتاید قرن ۲۱» توصیف کردند.

بخشي از ديوار حائل سرزمين‌هاي اشغالي با كرانه باختري

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از بی‌بی‌سی، این کارشناسان که از سوی شورای حقوق بشر ملل متحد برای نظارت بر فرآیند رعایت کردن حقوق بشر در بخش‌های مختلف دنیا برگزیده شده‌اند، روز سه‌شنبه بیانیه‌ای مشترک منتشر کردند و در آن نسبت به نقض فاحش حقوق بین‌الملل با اجرایی شدن پیشنهاد پیوستن کرانه باختری به خاک اسرائیل هشدار دادند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از آغاز فرآیند افزوده شدن سلطه اسرائیل بر مناطق یهودی‌نشین و دره رود اردن در کرانه باختری خبر داد؛ اقدامی که با چراغ سبز طرح موسوم به صلح رئیس جمهوری آمریکا عملی می‌شود. بر اساس طرح دانلد ترامپ که ماه ژانویه رونمایی شد، دولت فلسطینی می‌تواند در ۷۰ درصد باقیمانده زمین‌های کرانه باختری و غزه شکل بگیرد و پایتخت آن در حاشیه بیت‌المقدس شرقی باشد.

مردم و مسئولان فلسطینی که خود را مالک مطلق کرانه باختری، غزه و قدس شرقی می‌دانند، طرح صلح ترامپ را نپذیرفته و آن را به سود رژیم صهیونیستی دانسته‌اند. اسرائیل از جنگ ۱۹۶۷ خاورمیانه بر کرانه باختری و بیت‌المقدس شرقی را اشغال کرده و با اینکه در ۲۰۰۵ نیروها و شهروندان خود را از غزه بیرون کشید اما به گفته سازمان ملل اشغالگری این رژیم پایان نیافته است.

بیش از ۶۰۰ هزار شهروند اسرائیلی به شکل کاملا غیرقانونی در حدود ۱۴۰ شهرک یهودی‌نشین در کرانه غربی رود اردن و قدس شرقی زندگی می‌کنند و گرچه بسیاری از نهادهای بین‌المللی این را نوعی اشغالگری و مخالف حقوق جهانی می‌دانند اما دولت ترامپ و نتانیاهو بدون توجه به مخالفت‌های بین‌اللمللی راه خود را می‌روند.

کارشناس حقوق بشر معتقدند اگر اسرائیل ۳۰ درصد دیگر از کرانه باختری را به خاک خود بیفزاید، آن وقت فلسطینی‌ها از همه سو در محاصره رژیم صهیونیستی قرار می‌گیرند و در واقع هیچ راه ارتباطی با جهان خارج نخواهند داشت. پیش‌تر محمود عباس هشدار داده بود با آغاز طرح پیشنهادی نتانیاهو، فلسطین تمام روابط خود را با اسرائیل قطع می‌کند.

کد خبر 522763

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۳:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۸
    1 0
    شرایط بسیار خوبی است ، ترامپ در حال زوال است ، نتانیا هو در حال محاکمه فساد مزمن و سوئ استفاده از ایران هراسی و ایجاد درگیری های محلی با غزه و کرانه باختری است ، محور مقاومت باید اطلاق جنگ واحدی را برای مدیریت خاتمه کار رژیم اشغالگر و نژاد پرست با حملات نرم و غیره تشکیل و از این شرایط حد اکثر استفاده را بنمایند.
  • US ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
    1 0
    اميدوارم اين مركز فساد اين غده نجس اين سازمان نژاد پرست و تروريست و منشاء جاسوسي و فتنه إنشاءالله به زودي نابود بشه تا اسرائيل وجود داشته باشد دنيا روي آرامش نخواهد ديد