جمعه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۳
۰ نفر

میدان هروی از میدان‌های مهم منطقه ۴ به شمار می‌آید که در محله مبارک‌آباد قرار دارد و به خیابان‌های ریحانی و وفامنش راه دارد.

خاندان هروي

همشهری آنلاین_مژگان مهرابی:این میدان قدیمی سرگذشت پرفراز و نشیبی دارد که شنیدن آن خالی از لطف نیست. میدان هروی نامش را از خاندان هروی دارد. خانواده‌ای متمول که مالک بخش وسیعی از زمین‌های روستاهای مبارک‌آباد و حسین‌آباد بودند.

به گفته اهالی، «رضا هروی» یکی از این افراد شناخته شده این خانواده دست نیازمندان را می‌گرفته و همین موضوع باعث شده در میان مردم از جایگاه خاصی برخوردار باشد. قدیمی‌های محله درباره پیشینه این فرد می‌گویند رضا هروی، ملقب به بصیرالدوله در سال ۱۳۰۱ املاک مبارک‌آباد و ۳ دانگ از عرصه و عیان روستای لویزان را از «عبدالمجید عین‌الدوله» خریداری می‌کند و نخستین‌کاری هم که انجام می‌دهد، ساختن مسجد مبارک‌آباد بوده است که هنوز هم پابرجاست. او همچنین مدرسه قدیمی روستای لویزان را احیا و زمینی برای ایجاد قبرستان و مسجد وقف کردهمی کند. از قرار معلوم رضا هروی ۲ پسر به نام‌های «علی اکبر» و «نصرت‌الله» داشته که آنها را برای تحصیل به فرانسه می‌فرستد.

«علی اکبر» موفق به اخذ مدرک مهندسی کشاورزی شده و در زمان نخست وزیری مصدق به‌عنوان مدیرکل اداره کل کشاورزی منصوب می‌شود و این‌طور که در کتاب‌های تاریخ تهران آمده، علی‌اکبر از مخالفان طرح اصلاحات ارضی بوده و به همین دلیل خیلی زود خود را بازنشسته و نخستین مرکز پرورش گل و گیاه در روستای مبارک‌آباد را راه‌اندازی کمی کند.

اما نصرت‌الله‌که از پزشکان حاذق پایتخت به شمار می‌رفته، رویه پدر را پیش گرفته و گویا از هیچ نیازمندی حق معاینه دریافت نمی‌کرده است. رضا هروی و پسرانش با خدمات ارزنده‌ای که انجام داده‌اند نام نیکی از خود به جا گذاشته‌اند و همچنان از آنها به خوبی یاد می‌شود. به گونه‌ای که وقتی قرار شد نام میدان هروی به میدان سوسنگرد تغییر کند اهالی مخالفت کردند و نام هروی همچنان بر این میدان ماند.  

کد خبر 600118

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha