چهارشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۸۷ - ۰۷:۵۹
۰ نفر

دارا حسین‌زاده نمین*: چندی قبل در اخبار گردشگری از جذب سرمایه‌گذاری اسپانیایی‌ها برای ساخت سرویس‌های بهداشتی گزارشی به چاپ رسیده بود.

این روزها رونق گردشگری و توسعه آن بحث‌های جذابی را رقم زده است. از این دست بحث‌ها تحت عنوان جذب سرمایه‌گذار، موضوع ساخت سرویس‌های بهداشتی است که هر ایرانی را هم به تاسف و هم به تفکر وا می‌دارد،‌که چطور کشور ما با داشتن این همه مهندسان سازه و عمران و معماران و طراحان برجسته که این همه برج‌‌ و کاخ‌  را در کشور بنا کرده‌اند، نمی‌توانندچند سرویس بهداشتی استاندارد طراحی کرده و بسازند ‌و چیزی کمتر از معماران «گینجر و بونو»‌که متعلق به شرکت اسپانیایی و مامور ساخت سرویس‌های بهداشتی برای ما هستند دارند.  آیا همان مهندسان ایرانی که برج میلاد را ساختند نمی‌توانستند از عهده ساخت این تعداد مجموعه سرویس‌های بهداشتی برای کشور خود بربیایند و مانع از خروج ارز از کشور بشوند؟!

براساس آمار«FAO» اسپانیا تنها 12 درصد از کل تولید زعفران دنیا را در اختیار دارد ولی‌نامش در فهرست صادرکنندگان جهانی قرار گرفته است و ایران که 81 درصد این تولید جهانی را که بیش از 170تن بوده و 80درصد آن را به اسپانیا صادر می‌کند  نامی در این فهرست ندارد! و این کشور این میزان زعفران را پس از بسته‌بندی در کشور خود به نام محصول اسپانیا به کشورهای جهان صادر می‌کند!!

از طرف دیگر‌ بهای هر کیلوگرم زعفران به کشاورزان در ایران معادل 250یورو بوده در صورتی که  پرداخت بهای هر کیلوگرم زعفران به کشاورزان در اسپانیا معادل 1280یورو  است. توزیع‌کنندگان زعفران در ایران، زعفران را هر کیلوگرم ‌1000-800  یورو به فروش می‌رسانند در صورتی که در اسپانیا همین مقدار زعفران به قیمت 3000یورو به فروش می‌رود. ‌

*عضو کانون دانش‌آموختگان اقتصاد کشور

کد خبر 59981

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز