سینا قنبرپور: افق 20 ساله کشور و تعیین مرز 20 میلیون گردشگر برای ایران گرچه چشم‌انداز زیبایی را ترسیم می‌کند

 ولی تا نشانه‌هایی برای تحقق آن دیده نشود نمی‌توان به آن امیدوار شد...از سوی دیگر برای رسیدن به نقطه‌ای که در آن پذیرای 20میلیون گردشگر باشیم لازم است پله‌پله پیش برویم وگرنه تحقق چنین رقمی فقط می‌تواند یک بار اتفاق بیفتد.

در این سال‌ها که اسفندیار رحیم‌مشایی سکان هدایت سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری را به دست گرفته موفق شده حجم قابل‌توجهی اعتبار را به این سازمان به ویژه در حوزه گردشگری از دولت جذب کند. اینکه این اعتبارات چگونه هزینه شده است از حوصله این بحث خارج است.

آنچه در این نوشتار مدنظر بوده تقارن زمانی شروع جشنواره تابستانی کیش و فقدان زیرساخت‌هایی برای سفر به کیش است. اشتباه نکنید ما هم می‌دانیم که جزیره زیبای کیش دست‌کم 44 هتل فعال دارد که با داشتن 9 هزار تخت و ضریب اشغال 60 درصدی توان پذیرایی از گردشگران و میهمانان را دارد.

نکته در این مبحث نهفته است که مسافران در این گرما و شرجی با چه وسیله‌ای خود را به جزیره برسانند. متأسفانه درست روز پنچشنبه و در آستانه شروع جشنواره از صبح تا ساعت 24 تمام پروازها به کیش لغو شد. مشکل و بهانه آن به بدی آب و هوا ربط داده شد و مسافرانی که برنامه‌ریزی کرده بودند تا ظهر پنجشنبه در جزیره باشند کارشان یا به بازگشت به خانه کشید یا با یک روز تاخیر. این اتفاق بدون هیچ عذرخواهی انجام شد و کسی نپرسید شرکت‌های هواپیمایی دیگر کشورها که تمام سال با برف و بوران و خاک و... سر و کار دارند چگونه از پس مشکل برمی‌آیند؟

واقعیت این است که جذب گردشگر به ویژه برای جزیره کیش محقق نمی‌شود مگر با داشتن هواپیماهای مناسب و خطوط هوایی منظم و در عین حال مودب. وقتی مسافری قصد کیش دارد و پس از چندین ساعت انتظار و در حالی که بیش از 2 ساعت از تاخیر در پرواز سپری شده شرکت هواپیمایی مربوطه مسافر را با کمال پررویی، بدون هیچ عذرخواهی قانع‌کننده‌ای به نوشیدن یک لیوان چای دعوت می‌کند آن هم با قند! باید فهمید که نگاه به مسافر و گردشگر در کشور ما و به ویژه با این ناوگان هوایی و مدیرانش چگونه است.

وقتی تنها راه سفر به جزیره زیبای کیش در این فصل راه هوایی است و مسافر تنها مجبور است از گزینه‌هایی چون هما، آسمان، کیش‌ایر، ماهان، ارم‌کیش و... بهره ببرد و وقتی هم که مسافر تور خریداری کرده ولی معلوم نیست هواپیمای چارتر تور از کدام ده‌کوره‌ای اجاره شده است آن وقت دیگر نمی‌توان برای جزیره کیش و زیبایی‌هایش در جشنواره تابستانی بیش از 200 هزار مسافر پیش‌بینی کرد. جالب ‌اینجاست که هم در ترکیه و هم در خلیج‌فارس نقاط کم‌جاذبه‌تر و یا مشابه کیش ده‌ها برابر مسافر جذب می‌کنند.

حال سؤال اینجاست که با وجود چنین آشفتگی‌ای در وضعیت هواپیماها و شرکت‌های هواپیمایی ما، سکاندار صنعت گردشگری و نزدیک‌ترین مدیر اجرایی کشور به رئیس‌جمهور چه تدبیری را برای اندیشیدن دارد.

مادام که مسافر برای رفتن به کیش مدت‌ها با تاخیر و حتی لغو پروازش مواجه است اما درست کمی ‌آن طرف‌تر در دبی می‌تواند فرود آید و نه تاخیری تجربه کند و نه رفتار بی‌ادبانه‌ای در مسافرت و در عین حال این مسافرت برایش ارزان‌تر هم تمام شود هیچ دلیلی برای رفتن به کیش برایش باقی نمی‌ماند.شاید بهتر این بود که رحیم‌مشایی به جای رایزنی برای بنزین سفر و... با رئیس‌جمهور درباره وضعیت حمل‌ونقل هوایی و انحصار در بازار هواپیمایی کشورمان مذاکره می‌کرد و دست‌کم راهی برای برون‌رفت از وضعیت تحریم‌های هوایی می‌اندیشید.واقعیت این است که با زرق و برق‌هایی تحت عنوان جشنواره و سفر ارزان‌قیمت و... بدون هواپیماها و شرکت‌های هوایی مسافر محور و نه سودمحور نمی‌توان گردشگری را رونق بخشید.

کد خبر 57252

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز