گروه شهری: در حالی که توسعه منطقه آزاد تجاری در شیخ‌نشین دوبی، طی ۱۵ سال گذشته از عوامل اصلی فرار سرمایه‌ها از کشور ایران بوده است،

گزارش‌ها حکایت از توافق امارات با دولت گرجستان برای احداث یک دوبی جدید در کرانه دریای سیاه دارد؛ طرحی که با توجه به جذابیت‌های محیطی می‌تواند تمدید تازه‌ای برای سرمایه‌های ملی ایران تلقی شود.

به گزارش شماره اخیر ماهنامه تخصصی گردشگری «سفرنامه» مسئولان گرجستان، قراردادی با بنیاد سرمایه‌گذاری امارات متحده عربی برای ایجاد یک بندر و منطقه آزاد در سواحل خود با دریای سیاه امضا کردند تا موفقیت بندر دوبی را در این منطقه بازسازی کنند.

بر اساس این قرارداد در نخستین مرحله ۴۰۰ هکتار زمین در یکی از مرغوب‌ترین سواحل دریای سیاه در اختیار امارات قرار می‌گیرد و این کشور متعهد شده است طی 4 سال با سرمایه‌گذاری گسترده بین ۱۵ تا ۲۰ هزار شغل در این منطقه ایجاد کند.

میشائیل ساکاشویلی رئیس‌جمهور گرجستان ابراز امیدواری کرده است که با اجرای این طرح کشور متبوعش به دوبی یا سنگاپور و قفقاز تبدیل شود.

مجله سفرنامه اضافه کرده است که بر اساس این قرارداد ۸۱ درصد از حقوق سرمایه‌گذاری در بندر «پوتی» به‌طور کامل متعلق به امارات بوده و در مقابل این کشور در پوتی یک منطقه آزاد اقتصادی، عمدتاً با محوریت توریسم و گردشگری ایجاد و توسعه خواهد داد.

بندر پوتی فاصله چندانی از منتهاالیه مرز شمال‌غربی ایران ندارد و در صورت تبدیل به یک منطقه گردشگری مشابه دوبی، با توجه به امکان تردد زمینی می‌تواند فرار سرمایه‌ها از ایران را تسریع بخشیده و به ویژه موازنه اقتصاد گردشگری در ایران را بسیار منفی‌تر از وضعیت موجود کند.

این در حالی است که توسعه منطقه آزاد تجاری – صنعتی ارس، با جذابیت‌هایی حتی بیشتر از بندر پوتی طی سالیان گذشته با محدودیت‌های متعدد روبه‌رو بوده و هرگز از توجه لازم برخوردار نشده است.

کد خبر 55654

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز