شنبه ۲ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۰:۲۰
۰ نفر

آرش نورآقایی: اکثرا نوجوان و جوان هستند و به‌ندرت افراد بالای 25 سال در میانشان پیدا می‌شود.

 از تهران یا شهرهای دیگر به سمت مقصد مورد نظر که اکثرا شهرهای کویری است، می‌روند و روزها از مکان‌های تاریخی و طبیعی بازدید می‌کنند و شب‌ها به رصد آسمان می‌پردازند. محل اقامت اصلا برایشان مهم نیست، چراکه بیشتر شب را برای رصد آسمان بیدار هستند و چند ساعت بعد از طلوع را هم یک‌طوری می‌گذرانند.

وسایلشان زیاد است. علاوه بر چادر و وسایل خواب و خوراکی، بیشترشان تلسکوپ دارند که حجم زیادی را می‌گیرد.نام تور، گشت ـ نجوم است و چند سالی می‌شود که توسط برخی از مؤسسات و دفاتر خدمات مسافرتی رونق گرفته است. در این تورها، هم کارشناس نجوم هست و هم راهنمای تور. راهنما برای برنامه‌های روز و هماهنگی برنامه‌هاست و کارشناس برای کمک به شناخت صورت‌های فلکی و پیدا کردن اجرام آسمانی.

 گروه زمانی که از مبدأ راه می‌افتد و در همان داخل وسیله نقلیه، فعالیتش را شروع می‌کند؛ یا راهنما در حال توضیح مکان‌ها و فرهنگ منطقه است یا گروه در حال کار با لپ‌تاپ و جدول نقشه آسمان، برای پیدا کردن مختصات اجرامی است که شب باید آنها را رصد کند.

بحث‌های علمی جالبی همانند آنچه در برنامه آسمان شب که از تلویزیون پخش می‌شود، میان مسافران جوان درمی‌گیرد. گاهی هم دوستانی که ده‌ها مرتبه است که با هم سفر می‌کنند، بازی‌ای به نام «مافیا» را داخل اتوبوس راه می‌اندازند و وقتشان را با لذت سپری می‌کنند. گروه تا صبح بیدار است. بعد از طلوع، بعضی‌ها چند ساعتی می‌خوابند، اما خیلی‌ها هم اصلا دوست ندارند که بخوابند؛ یا از طلوع خورشید عکس می‌گیرند یا با هم صحبت می‌کنند.

کد خبر 61319

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز