گروه شهری: آغاز ماه مبارک رمضان منجر به رکودی یک‌ماهه در سفر و گردشگری می‌شود و اینک که این ماه با روزهای پایانی تابستان مقارن شده، توریسم داخلی را تحت‌تأثیر خود قرار داده است.

با این حال کارشناسان عرصه گردشگری در کشور معتقدند با برنامه‌ریزی صحیح و نوآوری می‌توان رونق را به مسافرت در ماه مبارک رمضان بازگرداند و به‌ویژه آنکه معنویت حاکم بر این ماه با گردشگری مذهبی و زیارت می‌تواند فصلی تازه در سفرها را در ماه رمضان رقم بزند.

کارشناسان عرصه گردشگری بر طراحی سفرهای زیارتی ۱۰ روزه و رونق گردشگری شهری به‌عنوان ۲ راهکار برون‌رفت از این رکود تأکید دارند.

ماهی برای رونق گردشگری مذهبی

از آنجا که پایدارترین نوع گردشگری، نوع مذهبی و برگرفته از زیارت است، بسیاری از کارشناسان با اشاره به موقعیت کشورمان و بقاع متبرکه واقع در آن اعتقاد دارند راهکار شکوفایی توریسم در ایران توسعه گردشگری مذهبی است.

هوشنگ غفارپور، یکی از همین کارشناسان است که تأکید دارد ایران باید با برنامه‌ریزی درتوریسم مذهبی به ارتقای گردشگری خود بپردازد و این کار، می‌تواند از سفرهای زیارتی در ماه مبارک رمضان آغاز شود.

وی می‌گوید: با طراحی سفرهایی که مدتی حدود ۱۰ روز دارد می‌توان سفرهای زیارتی در ماه رمضان را رونق بخشید.

دکتر حمید‌ ضرغام، استاد دانشگاه در عرصه گردشگری نیز با تایید این نظر در گفت‌وگو با همشهری گفت: گرچه چنین سفری شاید برای عامه مردم با توجه به تقارن با فصل آغاز مدارس ممکن نباشد اما از وظایف بخش مدیریتی در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است که با برنامه‌ریزی و تبلیغ صحیح به رونق آن کمک کند.

وی دراین‌باره تأکید کرد:  البته یکسری محدودیت‌ها برای مؤمنان وجود دارد که مهم‌ترین آن بحث استقرار است ولی با ظرافت می‌توان نوعی از سفر زیارتی را طراحی و برنامه‌ریزی کرد تا رونق سفر در ماه رمضان نیز حفظ شود.

تحلیل ضرغام دراین‌باره بر نقش متولی گردشگری و سیاستگذار آن تأکید دارد که باید با ارزان‌سازی سفر و طراحی و معرفی تورهای زیارتی به سفرهای معنوی برای مومنان منجر شود.

گردشگری شهری را رونق دهیم

احمد روستا دیگر کارشناسی است که در این‌زمینه معتقد است: می‌توان به نوآوری پرداخت و رونق سفر در ماه رمضان را از شکلی به شکل دیگر تغییر داد.

وی در این‌باره به همشهری تأکید کرد: «به‌نظر من با توجه به نظام ارزشی و اعتقادات جامعه و توجه به اصول دینی اگرچه نمی‌توان انتظار داشت که گردشگری در شرایط عادی در ماه رمضان صورت گیرد اما می‌توان راهکارهایی برای این ایام طراحی و به مردم معرفی کرد.

این استاد دانشگاه شهید بهشتی بر گردشگری شهری تأکید کرد و افزود:  با توجه به فاصله زمانی افطار تا سحر یا طولانی بودن روز در شهر می‌توان برنامه‌هایی برای مقاصد زیارتی و دیدنی شهر تدوین کرد که علاقه‌مندان بتوانند اوقات خود در روزهای ماه رمضان را به این ترتیب پر کنند.

روستا  به هنربازاریابان گردشگری اشاره کرد و گفت: باید از هر فرصتی برای توسعه گردشگری استفاده کنیم و با یافتن راهکارهای جدید به جذب شهروندان اقدام کنیم که در این ماه با توجه به محدودیت سفر می‌توانیم حرکت تازه‌ای را در گردشگری شهری طراحی و آن را نهادینه کنیم.

استفاده از افطار و ارائه تخفیفات

موضوع دیگری که در ماه مبارک رمضان به‌شدت برجسته می‌شود موضوع برنامه‌های تلویزیونی افطار و پس از آن است.

دکتر احمد روستا با توجه به این ویژگی، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را موظف به استفاده از این زمان دانسته  و اظهار داشت: می‌توان با معرفی جاذبه‌های گردشگری و همین‌طور تورها و سفرهای مختلف در محدوده ساعات افطار و پس از آن از فرصت و توجه مردم به تلویزیون بیشترین بهره را برد که این به رونق سفر و پیام‌های فرهنگ‌ساز در این زمینه می‌انجامد.

این استاد دانشگاه همچنین به طراحی تخفیفات و تسهیلات مختلف اشاره و تصریح کرد: می‌توان با ارائه تسهیلات و دادن تخفیف مناسب، بازدید از موزه‌ها و بسیاری از اماکن دیدنی را رونق بخشید و به اصطلاح به سفرهای درون‌شهری کمک کرد.

کد خبر 62218

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز