با پیشرفت سریع علم و تکنولوژی و رونق استفاده از ابزار و فن‌آوری‌های جدید در زندگی امروزی، روابط اجتماعی شهروندان وارد مرحله دیگری شده است به گونه‌ای که اکنون استفاده از شبکه‌های اجتماعی و گروه‌های مجازی بین خانواده‌ها و اقشار مختلف در جامعه به‌ویژه ساکنان منطقه ۱۸ رونق زیادی پیدا کرده است.

نوسازي

سید محمد فیاض / شهردار منطقه۱۸ : هرچند استفاده و بهره‌برداری از این نوع فن‌آوری‌ها و ارتباطات دیجیتالی با مشکلاتی همراه است و امکان دارد افراد ناآگاه و بی‌تجربه را به تباهی و انواع آسیب‌های اجتماعی بکشاند، اما کسانی که تعریف و مرزبندی خاصی برای فرهنگ و اخلاق و اعتقادات قائلند، از این امکانات برای انجام فعالیت‌های ارزشمند و تأثیرگذار استفاده می‌کنند.

 در شرایط کرونایی همین امکانات بود که توانست شهروندان و مسئولان را در موضوعات مختلف از جمله آموزش آنلاین دانش‌آموزان یاری کند. همچنین با توجه به موقعیت اجتماعی و فرهنگی منطقه، شاهد رونق شبکه‌های اجتماعی در حوزه‌های مختلف از جمله اطلاع‌رسانی فرهنگی، علمی و آموزشی، کسب و کار و اشتغالزایی، حفظ هویت و تاریخچه محلی و از همه مهم‌تر همسایه‌داری هستیم.

مثلاً شبکه‌های اجتماعی شهرک ولی‌عصر(عج)، یافت‌آباد، فردوس، تولیددارو و... برای حفظ و پاسداشت هویت فرهنگی و معرفی چهره‌ها و افراد تأثیرگذار محله تلاش می‌کنند یا گروه اجتماعی فرهنگی معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه۱۸، شهروندان را از اجرای برنامه‌ها و فعالیت‌های شهرداری آگاه می‌کند. گروه جهادی و محرومیت‌زدایی جنوب تهران که در محله خلیج‌فارس دایر شده و خادمان افتخاری آن برای خدمت‌رسانی به اقشار آسیب‌دیده و محروم آستین بالا زده‌اند، در یک گروه اجتماعی با مردم در ارتباطند. گروه فرهنگی شهید دربندی مسجد صاحب‌الزمان(عج) در همین شبکه‌های مجازی و غیرحضوری به دانش‌آموزان و دانشجویان مشاوره رایگان علمی و آموزشی می‌دهند و آنها را از کارگاه‌های آموزشی رایگان با خبر می‌سازند و... 
یکی از ویژگی‌های بارز این نوع فعالیت‌های مجازی سرعت در انجام کارهای خیرخواهانه است و از سوی دیگر، آبروی خانواده‌های نیازمند محفوظ می‌ماند. ‌ ترویج فرهنگ همسایه‌داری از طریق شبکه‌های اجتماعی متعهد و متعارف می‌تواند آثار و برکات زیادی در جامعه داشته باشد.

هرکدام از ما می‌توانیم با استفاده مناسب از تکنولوژی‌های نوین آن را صرف خدمت‌رسانی به شهروندان و ارتقای فرهنگ جامعه کنیم. اکنون این شبکه‌ها هدف و مسیر مشخصی را برای خدمت‌رسانی و ارتقای فرهنگ جامعه طی می‌کنند و خوشبختانه منطقه ۱۸ در این زمینه از ظرفیت بسیار بالایی برخوردار است.  
 

کد خبر 598761

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha