معاون امور فرهنی و اجتماعی شهرداری نوشت: ما در حوزه اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، تلاش کردیم در این مدت هیچ گروه اجتماعی را فراموش نکنیم و در راستای رسیدن به «شهری برای همه»، همه شهروندان را در برنامه‌های خود برای حفظ سلامت مدنظر قراردهیم چرا که شعار ما این است که با هم به سلامت می‌رسیم.

جوادي يگانه

به گزارش همشهری آنلاین، محمدرضا جوادی‌یگانه - ‌معاون امور فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران نوشت: قاره آسیا با ریشه‌های متنوع و مختلف فرهنگی، قومی و جغرافیایی، از الگوهای تاریخی قدرتمندی برای تعامل، همزیستی مسالمت‌آمیز، همکاری و بازآفرینی پیوندهای هویتی خود برخوردار است و این همان چیزی‌است که جهان امروز بسیار به آن نیازمند است. با بهره‌مندی از نفوذ ادیان ابراهیمی و تکیه‌ای فلسفی بر تفاوت‌ها و الگوهای تساهل و مدارا، این قاره سهم بسزایی در فلسفه، فرهنگ و ادب جهانی داشته است.

امروز ما نه در دنیایی آمریکا یا اروپا محور، که در جهانی پلورالیزه شده و حتی در تلاش برای رسیدن به ایده جهانِ آسیا - محور زیست می‌کنیم. بسیاری از مفاهیمی که پیش از این قادر به توضیح مشکلات و معضلات جهانِ آمریکا-محور و پاسخگویی به پیچیدگی‌های سیاسی و اقتصادی آن بودند، در سایه خیزش آسیا در حوزه‌های مختلف، نیاز به یک بازاندیشی تمام‌عیار در کنار مفهوم‌پردازی‌های جدید دارند که ترجمان سیاسی آن، تغییر معادلات جهانی به نفع آسیاست. ملت‌های ما می‌توانند با تلاش برای‌ایجاد زمینه‌های همکاری بیشتر، مسیر آینده را بیش از این نیز هموار نمایند.  بر سر راه چنین همگرایی مؤثری، موانعی چند وجود دارد که می‌توان با همکاری، تعامل و کمک به یکدیگر آنان را از سر راه برداشت. اما پیوندهای تاریخی و فرهنگی در این منطقه، وجود منافع و تهدیدات مشترک، ارتباطات تنگاتنگ تمدنی و نهایتا وجود دین مبین اسلام به‌عنوان یک عامل پیونددهنده قوی، بهترین زمینه برای تقویت همکاری‌هاست. در دنیای کنونی شهرها جزو بازیگران مهم عرصه بین‌الملل به شمار می‌آیند و از همین رو این قدرت و نفوذ را دارند که به سیاست‌های ملی، منطقه‌ای و جهانی جهت بخشند.

  • در یکی از نقاط عطف تاریخ ایستاده‌ایم

ما امروز در یکی از نقاط عطف تاریخ ایستاده‌ایم. عینک کرونا آینده بشر را روشن‌تر از همیشه به ما می‌نمایاند. آینده‌ای که در آن مرزهای جغرافیایی مانع انتقال بحران از بخشی از جهان به بخش دیگر نخواهد بود. کرونا تغییرات عمده‌ای را در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و حتی هنری پدید آورده است. متناسب با این حجم انبوه تغییرات در معادلات اجتماعی، فرهنگی، نیازهای جدیدی به‌وجود آمده که مدیریت جهانی را دچار تغییرات عدیده‌ای خواهد ساخت و مدیریت شهری به‌عنوان یکی از لایه‌های مدیریت جهانی تأثیر بسیاری از این تغییرات خواهد پذیرفت.
امروز که همه کشورها ضمن تلاش برای دستیابی به «واکسن» کرونا، در حال مبارزه طاقت فرسا با این بحران جهانی‌هستند، جلوگیری از ورود تجهیزات پزشکی و مواد بهداشتی به ایران به‌دلیل تحریم‌های ایالات متحده آمریکا حرکتی خلاف حقوق بشر به شمار می‌رود. شهروندان تهران و همه مردم ایران روزانه در حال مبارزه با ۲ ویروس‌اند. یکی ویروس کرونا و دیگری ویروس تحریم، و در این میان بسیاری از آنان جان خود را از دست داده‌اند. اگر رهبران ملی و سازمان‌های بین‌المللی نتوانند به حفظ جان مردم در چنین شرایط حساسی کمک کنند و اگر مناسبات و معادلات حاکم بر فضای بین‌الملل خواسته و ناخواسته به مرگ هزاران انسان بیگناه بینجامد، این مدیران شهری هستند که باید با ایفای یک نقش حیاتی و بسیار جدی‌تر از گذشته، حاکمان کشورهای خود و دیگر کشورهای جهان را وادار به احترام به اصول انسانی و بازگشت به حقوق بشر نمایند.

  • شهری برای همه

ما در حوزه اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، تلاش کردیم در این مدت هیچ گروه اجتماعی را فراموش نکنیم و در راستای رسیدن به «شهری برای همه»، همه شهروندان را در برنامه‌های خود برای حفظ سلامت مدنظر قراردهیم چرا که شعار ما این است که با هم به سلامت می‌رسیم.  

 در این دوران که بسیاری از اماکن به‌دلیل هراس از بیماری کووید-۱۹ تعطیل بودند گرمخانه‌های تهران برای حفظ سلامت شهروندان تلاش خود را چندین برابر کردند. در تهران ۲۱گرمخانه با ظرفیت بیش از ۴هزارنفر، برای افراد بی‌سرپناه وجود دارد. این گرمخانه‌ها از سال گذشته به‌صورت ۲۴ساعته مشغول به کارند و روزانه از این عزیزان با ۳وعده غذایی پذیرایی می‌کنند. از زمان ورود کرونا به تهران در بسیاری از این گرمخانه‌ها پزشک به‌صورت ثابت و در برخی به‌صورت دوره‌ای و موردی در حال فعالیت‌اند. علاوه بر پزشک، روانشناس و مددکار اجتماعی نیز به این افراد کمک می‌کنند. یکی از فعالیت‌های ما برای این افراد و سایر فقرای شهر موضوع آموزش آنها برای پیشگیری از ابتلا به کرونا و نیز توزیع لوازم بهداشتی لازم بین آنها بوده است. علاوه بر گرمخانه‌ها ۲۴مرکز پرتو ویژه مهارت‌آموزی و حمایت از کودکان کار و کودکان خیابانی در حال خدمت‌رسانی به کودکان کار و خانواده‌های آنان‌اند. در این مراکز نیز تلاش شده است ضمن آموزش مهارت‌های اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی، حمایت لازم از خانواده‌های کودکان صورت بگیرد. همچنین ما در تهران دارای شبکه کامل محله‌ای در حوزه سلامت هستیم. ۳۵۲خانه سلامت ما در محله‌های شهر تهران از همان روزهای ابتدایی شیوع کرونا فعالیت خود را گسترش دادند و ضمن آموزش گسترده به شهروندان، اصناف و کسب و کارها و نظارت بر استانداردهای سلامت شهری، نسبت به مراقبت‌های اجتماعی و حمایتی از سالمندان، افراد دارای معلولیت و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای نیز اقدام کردند. ما تلاش کردیم با انجام حمایت‌های اجتماعی- روانی و اقتصادی از این گروه‌های بیشتر در معرض ابتلا، احتمال مبتلا شدن ایشان را کاهش دهیم. برای پیشگیری از انتقال کرونا و قطع زنجیره انسانی، ما در شهرداری تهران تمامی پارک‌ها، عموم مراکز فرهنگی و باشگاه‌های ورزشی را در دوره اوج شیوع کرونا تعطیل کردیم.

ما با گندزدایی محورهای اصلی رفت‌وآمد مردم، اتوبوس، مترو، تاکسی‌ها و برخی فضاهای عمومی خطر حضور شهروندان در فضای عمومی را به حداقل رساندیم و سعی کردیم با استفاده از تمامی ظرفیت‌های اطلاع‌رسانی شهری به‌طور مستمر و متناسب با تغییر شرایط اجتماعی، پیام‌های بهداشتی و مراقبتی را به مردم برسانیم. از ابتدای شیوع ویروس کرونا آگاهی بخشی و آموزش شهروندان در دستورکار معاونت فرهنگی اجتماعی قرار گرفت که در همین راستا بیش از ۴۰۰رسانه آموزشی در قالب پوستر، موشن و اینفوگرافی تولید و منتشر شد. سازه‌های شهری، شبکه‌های تلویزیونی و فضای مجازی از بسترهای نشر این محتوا بودند. در تولید و نشر این محتوا علاوه بر آموزش اصول اولیه پیشگیری تولیدات متنوعی با توجه به اقشار و گروه‌های سنی مختلف تولید و منتشر شد. کودکان، سالمندان، اصناف و مشاغل از جمله جامعه هدف‌های اصلی این تولیدات بودند. در مجموع ۳ کمپین: «در خانه می‌مانیم»، «دوری و دوستی (فاصله اجتماعی) » و «شهر سالم، شهروند سالم» اجرا شد، و تولیدات مذکور بیش از ۳۵میلیون بازدید در فضای مجازی داشت و در ۲۵۰سازه شهری در شهر تهران اکران شده است. علاوه بر تولید محتوای آموزشی با توجه به حساسیت گروه سنی کودکان و پرکردن اوقات فراغت این گروه سنی، طرح اهدای کتاب الکترونیک نیز در ابتدای شیوع ویروس کرونا در دستور کار بوده و بیش از ۲۷هزار جلد کتاب الکترونیک رایگان در اختیار کودکان قرار گرفت. همچنین با همکاری شبکه کودک تلویزیون مجموعه ۲۰قسمتی به‌منظور پرکردن اوقات فراغت کودکان و آموزش‌های لازم در حوزه پیشگیری تولید و پخش شد. برای همه شما شهرداران آسیایی و شهروندان شهرهای زیبایتان آرزوی سلامتی و موفقیت روزافزون دارم.

  • منبع: روزنامه همشهری  سوم تیر
کد خبر 524702

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha