گروه سیاسی: نمایندگان مجلس صبح و بعداز ظهر سه شنبه، در نشستی حدودا 6ساعته به بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کشور، اقتصاد و راه‌و‌ترابری می‌پردازند.

در حالی که رئیس‌جمهوری سه‌شنبه هفته پیش، در نامه‌ای به رئیس مجلس، علی کردان، شمس الدین حسینی و حمید بهبهانی را به‌عنوان گزینه‌های پیشنهادی وزارت کشور، راه و ترابری و امور اقتصادی و دارایی معرفی کرد، اما به‌دلیل تاخیر 4روزه در ارائه برنامه‌ها، نمایندگان فقط 2 روز برای بررسی وضعیت، برنامه کاری و شرح حال وزرا فرصت داشتند.

با وجود  این  دیروز وزرای پیشنهادی با حضور درکمیسیون‌های مجلس به تشریح برنامه‌ها و دفاع از خود پرداختند.

دیروز کمیسیون برنامه و بودجه میزبان هر 3 وزیر پیشنهادی بود. کردان و بهبهانی به کمیسیون امنیت ملی نیز رفتند و حسینی نیز علاوه بر کمیسیون برنامه و بودجه، میهمان کمیسیون‌های صنایع و عمران بود. اعضای این 2 کمیسیون و کمیسیون اجتماعی دفاعیات وزیر پیشنهادی کشور را نیز استماع کردند.

بررسی چراغ خاموش

وزرای پیشنهادی روز یکشنبه با اعضای فراکسیون‌های مختلف مجلس هم دیدارهایی را داشتند. اعضای فراکسیون اقلیت مجلس با وجود اینکه همان روز در جلسه‌ای دفاعیات گزینه‌های وزارتخانه‌های کشور، اقتصاد و راه و ترابری را شنیدند اما، هنوز اظهار نظری واضح درباره رای اعضای این فراکسیون به کردان، حسینی و یا بهبهانی نکرده‌اند.

هر چند داریوش قنبری، از اعضای این فراکسیون در گفت‌وگو با مهر، از عدم‌اجماع اعضای این فراکسیون بر سر وزرا خبر داد و اظهار داشت: پس از رفتن وزرای پیشنهادی، فراکسیون نتوانست به تصمیم جمعی برسد و قرار شد اعضا در جلسه رای‌اعتماد به‌صورت شخصی تصمیم‌گیری کنند.

بررسی در دو نوبت

مجلس فردا نطق پیش از دستور نخواهد داشت و بلافاصله پس از تلاوت آیات قرآن به صلاحیت 3 وزیر پیشنهادی می‌پردازد. حمید رضا حاجی‌بابایی، عضو هیات‌رئیسه مجلس در گفت‌وگو با همشهری با بیان این مطلب ادامه داد: صلاحیت وزرا در 2نوبت کاری بررسی می‌شود.

براساس آیین نامه داخلی مجلس در جلسه رای اعتماد به این 3وزیر پیشنهادی، رئیس‌جمهوری می‌تواند یک ساعت به تشریح برنامه‌های هر یک از این وزیران بپردازد.

پس از سخنان احمدی‌نژاد به‌ترتیب حروف الفبای این 3وزارتخانه‌ها، 2نماینده مخالف و 2نماینده موافق برای هر وزیر پیشنهادی به‌مدت 15 دقیقه صحبت خواهند کرد.

پس از صحبت‌های موافقان و مخالفان نیز هر وزیری نیم ساعت وقت دارد به دفاع از برنامه‌های خود بپردازد.  در نهایت رئیس‌جمهوری می‌تواند از فرصت باقیمانده 3وزیر استفاده کند و مجددا به دفاع از آنها بپردازد.

طرح استیضاح وزیر ارتباطات

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت‌وگو با همشهری از تهیه طرح استیضاح محمد سلیمانی، وزیر ارتباطات و فناوری خبر داد. سلیمان جعفرزاده با بیان این مطلب گفت: این طرح در 15 بند تهیه شده و امروز یا فردا تحویل هیات رئیسه می‌شود.

وی وضعیت ارتباطات کشور را بسیار بحرانی دانست و تاکید کرد: برای این طرح نزدیک به 30 امضا جمع‌آوری شده است.

کد خبر 59826

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز