دوشنبه ۲۴ مهر ۱۳۸۵ - ۰۷:۵۲
۰ نفر

در آستانه رأی‌گیری مجمع عمومی سازمان ملل، "هوگو چاوز"، رئیس جمهوری ونزوئلا روز یکشنبه واشنگتن را به خاطر راه‌اندازی "جنگی کثیف" علیه عضویت کشورش در شورای امنیت سرزنش کرد.

به گزارش آسوشیتدپرس از کاراکاس، عضویت دوره‌ای در شورای امنیت به چاوز امکان می‌دهد به گونه‌یی پررنگ‌تر و نیز از تریبونی جهانی، "امپریالیسم" آمریکا را از خاورمیانه گرفته تا آمریکای لاتین به چالش بکشد.

چاوز نوید داد که با وجود ماه‌ها تلاش و رایزنی‌های آمریکا، ونزوئلا در رأی‌گیری روز دوشنبه مجمع عمومی سازمان ملل، پیروز می‌شود.

چاوز، واشنگتن را متهم کرد که در جریان آخرین تلاش‌اش برای ممانعت از پیروزی ونزوئلا بر گواتمالا در کسب عضویت شورای امنیت، "جنگی کثیف" را علیه کاراکاس راه انداخته‌است.

بنا بر این گزارش، ونزوئلا و گواتمالا هر دو اعلام کرده‌اند که بیشترین آرا را در مجمع عمومی ‪ ۱۹۲‬عضوی سازمان ملل به خود اختصاص می‌دهند.

اگر هیچ یک از این دو کشور موفق به کسب دو سوم آرای مجمع عمومی نشود، ‪ ۳۳‬کشور کشور آمریکای لاتین می‌توانند نامزد دیگری را معرفی کنند.

کسب کرسی غیردائم شورای امنیت از طریق رأی‌گیری مخفی صورت می‌گیرد و کشورها مجبور نیستند که گزینه مورد نظر خود را اعلام کنند.

با این وجود، بیشتر کشورهای حوزه دریای کارائیب و آمریکای لاتین حمایت خود را از ونزوئلا اعلام کرده‌اند.

انتظار می‌رود که در رأی‌گیری روز دوشنبه، ‪ ۵۳‬کشور آفریقایی به نفع ونزوئلا رای دهند، اما گروه متشکل از ‪ ۵۴‬کشور آسیا احتمالاً دچار اختلاف نظر هستند.

گواتمالا از حمایت کلمبیا و بیشتر کشورهای آمریکای مرکزی، اروپا و سایر کشورها برخوردار است.

در ماه‌های اخیر، ونزوئلا سرگرم تلاش برای کسب حمایت کشورها بوده و دیپلمات‌های آمریکا و مقامات گواتمالایی نیز در حال رایزنی‌های بین‌المللی به نفع گواتمالا بوده‌اند.

چاوز هشدار داده‌است که اگر احتمال پیروزی هیچ یک از کاندیداهای فعلی وجود نداشته باشد، واشنگتن احتمالا تلاش می‌کند تا رأی‌گیری را برای روزها، هفته‌ها و یا حتی سال‌ها به تعویق اندازد.

‪ ۱۰‬کرسی غیر دائم شورای امنیت برای یک دوره دو ساله در اختیار گروه‌های منطقه‌ای قرار دارد و پنج کرسی دیگر نیز متعلق به پنج عضو دائم برخوردار از حق وتوست.

کد خبر 5978

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز