کمیسیون اروپا اعلام کرد انتظار در چند روز آینده بزرگترین معامله واکسن جهان را برای خرید ۱.۸ میلیارد دوز واکسن کرونای شرکت فایزر را برای سال‌های آینده برای کشورهای اتحادیه اروپا نهایی کند.

vaccine

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا در بازدیدی از کارخانه شرکت فایزر در شهر پورس در بلژیک گفت  واکسن‌های کرونای این شرکت آمریکایی و همکار آلمانی‌اش شرکت بیونتک در طول سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳ تحویل خواهند شد.

این توافق که شامل ۹۰۰ میلیون دوز اضافی انتخابی هم هست، برای واکسیناسیون ۴۵۰ میلیون نفر جمعیت کشورهای اتحادیه اروپا در طول دو سال آینده کافی خواهد بود و در هنگامی خبر آن اعلام می‌شود که این اتحادیه به دنبال تامین منابع درازمدت واکسن کرونا است.

این سومین قراردادی است که میان اتحادیه اروپا و این دو شرکت واکسن‌سازی منعقد می‌شود که تعهد کرده‌اند برمبنای دو قرارداد قبلی ۶۰۰ میلیون دوز از واکسن‌های دو دوزی‌شان را در طول سال جاری را به این اتحادیه تحویل دهند. هدف بروکسل این است که تا پایان ماه ژوئیه (اوائل مرداد) دست کم ۷۰ درصد بزرگسالان این گروه کشورها را در برابر کووید-۱۹ واکسینه کند.

این اقدام در هنگامی انجام می‌شود که کمیسیون‌ اروپا پیوندهایش با آسترازنکا به خاطر تاخیرهای شرکت انگلیسی- سوئدی آسترازنکا در تامین واکسن قطع می‌کند. کمیسیون اروپا روز جمعه اعلام کرد دارد به انجام اقدام قانونی بر ضد شرکت آسترازنکا نزدیک‌تر می‌شود.

یک مقام اتحادیه اروپا گفت موافقت اصولی بر سر قرارداد تامین واکسن کرونا با فایزر به دست آمده است، اما دو طرف به چند روزی وقت نیاز دارند تا شرایط قرارداد را نهایی کنند.

شرکت فایزر در ماه‌های اخیر در تلاش بوده است تا تولید واکسنش در آمریکا و بلزیک را برای برآوردن تقاضاهای فزاینده بالا ببرد.

آلبرت بورلا، رئیس شرکت فایزر در کنفرانس خبری در همراهی با فون در لاین گفت انتظار دارد کارخانه پورس که از پایان سال گذشته میلادی تولیدش را آغاز کرد،  حدود ۳۰۰ میلیون دوز واکسن را به بیش از ۸۰ کشور صادر کند.

اما معامله جدید احتمالا باعث دامن زدن به بحث‌ها درباره دسترسی نداشتن کشورهای کم‌درآمد به واکسن‌های کرونا می‌شود و این در حالی است که کشورهای ثروتمند بخش عمده تولیدات واکسن‌ را به خود اختصاص داده‌اند و در واکسیناسیون عمومی پیش افتاده‌اند.

آمریکا به بیش از ۴۰ درصد جمعیتش دست کم یک دوز واکسن تزریق کرده است، در حالیکه در هند که شاهد افزایش بی‌سابقه شمار عفونت‌هاست، فقط ۸ درصد جمعیت نخستین دوز واکسن را دریافت کرده‌اند و در بسیاری از کشورهای آفریقایی این رقم فقط یک درصد است.

این قرار داد جدید همچنین آخرین اقدام اتحادیه اروپا در اتکای بیشتر به واکسن‌های کرونایی است که از فناوری پیشرفته mRNA ‌استفاده می‌کنند (واکسن‌های فایزر و مدرنا) و کنار گذاشتن واکسن‌هایی که از فناوری ناقل ویروسی (viral vector) استفاده می‌کنند، مانند واکسن‌های آسترازنکا و جانسون‌ اند جانسون.

هر دوی واکسن‌های کرونای آسترازنکا و جانسون اند جانسون با یک عارضه بسیار نادر اما بالقوه مرگبار لخته شدن خون در رگ‌ها مرتبط شده‌اند.

کد خبر 596929

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha