محمدرضا منصوریان: در پی دوپینگ 9 وزنه بردار حاضر در اردوی تیم ملی و به دنبال آن محرومیت این گروه از حضور در رقابت های جهانی دومنیکن، فدراسیون جهانی وزنه برداری (IWF) برای هر وزنه بردار خاطی رقمی معادل 45 هزار دلار جریمه را در نظر گرفته که جمع آن برای کشور ما 400 هزار دلار شده است.

با توجه به قوانین و مقررات موجود و رایزنی های انجام شده با مسئولین عالی رتبه این فدراسیون مقرر شده است که مبلغ کامل این جریمه ظرف یک ماه پرداخت شود که در غیر این صورت وزنه برداری ایران برای مدت 2 سال از حضور در کلیه مسابقات برون مرزی و بین المللی محروم می شود.

مشکلات و گرفتاری هایی که در حاشیه این اتفاق به وجود آمده تا این لحظه اجازه نداده است که مسئولین ورزش کشور به راحتی بتوانند در این رابطه دست به تصمیم گیری بزنند و بالطبع نگرانی ها زمانی بیشتر نمایان می شود که همه افراد درگیر با این مسئله در حالت بلاتکلیفی به سر می برند.

شکل صحیح این قضیه این است که جریمه متعلقه هرچه زودتر پرداخت شود و گروهی از وزنه برداران حاضر در کشور که امکان حضورشان در بازی های آسیایی دوحه وجود دارد دعوت و به اردو بیایند. نکته این است که اشتباه صورت گرفته در وزنه برداری نباید با اشتباهات بزرگ تری همراه شود. اگر مدیریت کنونی وزنه برداری در کشور مورد سلیقه و پسند نیست، نباید ریشه ورزش وزنه برداری خشکانده شود.

حضور وزنه برداری ایران در بازی های آسیایی دوحه علاوه بر امتیازات ورزشی دارای دست آوردهای دیگری نیز هست که مهم ترین آن حضور دلاورانه قوی ترین مرد جهان حسین  رضا زاده در میدان است. حال اگر به زعم متولیان ورزش تعداد مدال های ایران در این بازی ها کمتر می شود، این دلیلی محکمه پسند برای بی اعتنایی به حضور وزنه برداری در این میدان نیست.

بد نیست که عزیزان مسئول در ورزش کشور به این نکته آگاهی داشته باشند که همزمان با کشور ما تیم های روسیه، قزاقستان، اوکراین و بسیاری دیگر از قهرمانان و تک ستاره های وزنه برداری از کشورهای مختلف به دلیل دوپینگ با جرایم نقدی روبه رو شدند که طبق گفته های تاماش آیان رئیس فدراسیون جهانی وزنه برداری تمامی آن ها پرداخت شده است.

حال در چنین فضایی که هیچ راهی جز پرداخت این جریمه وجود ندارد، مشخص نیست که به چه دلیلی مسئولین ورزش کشور در این زمینه محافظه کاری نشان می دهند.
بحث عملکردهای گذشته و حال وزنه برداری در بخش های مختلف مدیریتی آن هیچ ارتباطی با پرداخت جریمه به فدراسیون جهانی وزنه برداری ندارد و عدم پرداخت به موقع آن قطعاً آثاری زیانبار در تحولات داخلی و خارجی وزنه برداری ایران دارد که ممکن است اثرات این حادثه دردناک را دردناک تر هم بکند.

آخرین گفته ها در رابطه با دوپینگ وزنه برداری

کیومرث هاشمی رئیس مرکز توسعه ورزش قهرمانی در رابطه با آخرین وضعیت و اقدامات انجام شده در رابطه با دوپینگ 9 تن از ملی پوشان وزنه برداری می گوید: نشست خوبی با نمایندگان مجلس شورای اسلامی داشتیم که در پایان مقرر شد نتیجه گیری به زمان دیگری موکول شود.

وی افزود: آنچه مسلم است فدراسیون وزنه برداری اختیارات بیش از حدی به ایوانف داده بود که تمامی آنها باید از زوایای مختلفی بررسی شود. وی ادامه داد: علی مرادی به عنوان بالاترین مرجع این فدراسیون بر همه چیز اشراف داشته، اما ما به اطلاعات جامع تری نیاز داریم تا نظر نهایی خود را صادر کنیم.

هنوز تصمیمی در رابطه با جریمه وزنه برداری نگرفته ایم

علی کفاشیان دبیرکل کمیته ملی المپیک با اعلام این که جانشینی برای وزنه برداران ایران در بازی های آسیایی دوحه وجود ندارد اظهار داشت: کمیته ملی المپیک چهار مدال برای تیم ملی وزنه برداری ایران در دوحه در نظر گرفته بود که متأسفانه کسب آنها دیگر میسر نخواهد بود.

وی در رابطه با جریمه تیم ملی وزنه برداری ایران گفت: مسئولان سازمان تربیت بدنی و کمیته ملی المپیک به زودی نظر خود را درخصوص پرداخت و یا عدم پرداخت 400 هزار دلار جریمه تعیین شده اعلام خواهند کرد.

رضازاده زیدان وزنه برداری است

آلن لوزن فیشر مسئول کمیته وزنه برداری ایپس می گوید: حسین رضازاده زین الدین زیدان وزنه برداری است. همه مردم دوستش دارند و حتی رقیبانش هم به او احترام می گذارند. ششمین طلای او در جهان موفقیت دیگری برای این قهرمان پاک بود.

کد خبر 5969

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ساير ورزش‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز