محله کوهک، کوچک‌ترین محله شمال شرق تهران است، که به دلیل همسایگی با بزرگراه‌هایی مثل امام علی(ع) و رسالت بسیار پر تردد است و نقش زیادی در دسترسی شهروندان منطقه ۴ به سایر نقاط پایتخت دارد.

نيروي دريايي

همشهری آنلاین_پریسا نوری: علاوه بر این، از سال‌ها پیش، ۲ اداره دولتی پرمخاطب در اصلی‌ترین خیابان این محله فعالیت می‌کنند که حضور مراجعان‌شان مشکلات بسیاری از جمله سنگینی بار ترافیک، نبود جای پارک و... را برای اهالی این محله و ساکنان این خیابان به ارمغان آورده است. به درخواست اهالی مشکلات این خیابان را بررسی کردیم.

  • سنگینی ترافیک 

خیابان نیروی دریایی از میدان رسالت تا پادگان کوهک امتداد و با چندین خیابان فرعی و دو خیابان اصلی تقاطع دارد. در ضلع شرقی این خیابان حد فاصل خیابان فرجام تا میدان رسالت دفتر پست منطقه ۱۶ و اداره دارایی به فاصله چند قدم قرار دارد و از نخستین ساعت‌های صبح و همزمان با باز شدن این دفاتر، سیل مراجعانشان به این خیابان سرازیر می‌شوند. این موضوع موجب ترافیک سنگین خیابان می‌شود.  
«نیما فرهادی» یکی از ساکنان بخش شمالی خیابان نیروی دریایی با گلایه از شلوغی و ترافیک خیابان می‌گوید: «این خیابان یکی از ورودی‌های اصلی میدان رسالت است و همین موضوع برای شلوغی یک خیابان باریک کافی است با این حال به خاطر چراغ قرمز تقاطع فرجام و وجود دفاتر اداری در این خیابان، این خیابان در بیشتر ساعت‌ها به‌ویژه ساعات اداری ترافیک خیابان سنگین و اعصاب خردکن می‌شود. در برخی ساعات ترافیک به قدری سنگین می‌شود که مسیری که با پای پیاده کمتر از ۵ دقیقه راه است، با خودرو حدود بیست دقیقه طول می‌کشد.» 

  • نبود جای پارک 

نیروی دریایی در تصرف خودروها

در سال‌های اخیر در محله کوهک هم مانند سایر محته‌های تهران با تبدیل خانه‌های ویلایی به آپارتمان‌های چند ده واحدی، معضل کمبود جای پارک مشهود است؛ به‌طوری که پیدا کردن یک جای پارک خالی، حکم معجزه را دارد. این موضوع دردسرهایی برای اهالی به وجود آورده است. «پیمان خرمی» از ساکنان خیابان جاجرودی (یکی از کوچه‌های منتهی به خیابان نیروی دریایی) در این‌باره می‌گوید: «متأسفانه کوچه‌ها و خیابان‌های محله ما در روزهای عادی تبدیل به پارکینگ مراجعان اداره پست و اداره مالیات شده است. آنها از صبح زود همه پارک‌های حاشیه‌ای را اشغال می‌کنند.»

او ادامه می‌دهد: «برخی مراجعان ماشین‌هایشان را جلو در پارکینگ منازل می‌گذارند و فقط یک شماره تلفن روی کاغذ می‌نویسند و زیر برف پاک‌کن می‌گذارند، تا صاحب خانه در صورت ضرورت با صاحب ماشین تماس بگیرد.» خرمی معتقد است راه‌حل این مشکل ساخت پارکینگ عمومی است: «اداره پست یک پارکینگ دارد که فقط در اختیار ماشین‌های پستی است و حتی کارمندان این اداره هم خودروهایشان را در کوچه پارک می‌کنند، همچنین یک زمین خاکی در کوچه شهید احمدی (رو به روی اداره پست) است که از مدتی پیش به پارکینگ عمومی تبدیل شده، اما ظرفیت این پارکینگ کم است و کفاف خودروهای مراجعان را نمی‌دهد؛ باید یک پارکینگ عمومی بزرگ در این خیابان دایر شود تا مشکل رفع شود.» 

  • لزوم تغییر مسیر خیابان‌های فرعی 

نیروی دریایی در تصرف خودروها


به نظر می‌رسد وجود اداره‌های پست و دارایی یکی از دلایل شلوغی و ترافیک خیابان است؛ به گفته دبیر شورایاری محله همجواری با پایانه اتوبوسرانی رسالت و توقف اتوبوس‌های پایانه در حاشیه این خیابان هم به این موضوع دامن زده است. «افسانه شفیعی» در این‌باره می‌گوید: «متأسفانه در بیشتر ساعات اتوبوس‌های پایانه رسالت به جای اینکه در درون پایانه منتظر نوبت مسافرگیری باشند، در حاشیه خیابان نیروی دریایی پارک می‌کنند و با توجه به اینکه این خیابان باریک است، توقف اتوبوس‌ها در حاشیه آن موجب باریک‌تر شدن معبر و در نتیجه افزایش ترافیک می‌شود.»

شفیعی با انتقاد از مسیر تردد خودروها در کوچه‌های منتهی به خیابان نیروی دریایی می‌افزاید: «تا چند سال پیش مسیر تردد در کوچه جاجرودی شرق به غرب بود و این موضوع باعث می‌شد برخی از خودروهایی که مسیرشان به سمت غرب است، از نیروی دریایی خارج شده و وارد این خیابان شوند و بار ترافیک خیابان کم شود، اما مدتی است این خیابان به طرف شرق یکطرفه شده و خودروها نمی‌توانند از نیروی دریایی وارد آن شوند. این موضوع را با شهرداری و پلیس راهور مطرح کردیم اما هنوز نتیجه نگرفتیم.» 

  • راه‌حل؛ تعریض خیابان 

نیروی دریایی در تصرف خودروها


گلایه اهالی و شورایاری از ترافیک خیابان نیروی دریایی را با رئیس پلیس راهور منطقه ۴ در میان می‌گذاریم. سرهنگ «بردیا دریکوند» با تأیید سنگینی بار ترافیک در این خیابان می‌گوید: «علاوه بر اینکه این خیابان یکی از محورهای ارتباطی منطقه است، شلوغی این محور در ساعت‌های اداری به دلیل وجود دفتر پست منطقه ۱۶، اداره مالیات و عصرها به دلیل تالار عروسی در این خیابان است.»

رئیس پلیس راهور منطقه درباره توقف در دو سوی خیابان می‌گوید: «در بخش شلوغ و پرترافیک این خیابان یعنی حد فاصل خیابان فرجام تا میدان رسالت پارک حاشیه‌ای ممنوع است اما خودروها با وجود بودن تابلوی منع توقف پارک می‌کنند، مأموران ما هم خودروهای متخلف را جریمه می‌کنند، اما این کار هم اثربخش نیست چون مبلغ جریمه که ۳۰ هزار تومان است بازدارنده نیست.» سرهنگ دریکوند می‌افزاید: «توقف اتوبوس‌های شرکت واحد در حاشیه خیابان ممنوع است، ما آنها را هم جریمه می‌کنیم اما بهتر است شورایاری با شرکت واحد مکاتبه کند تا این مشکل ریشه‌ای رفع شود.»

رئیس پلیس راهور منطقه ۴ درباره تغییر جهت کوچه‌های منتهی به خیابان نیروی دریایی گفت: «این موضوع چند سال پیش کارشناسی و بهترین مسیر زیر نظر کارشناسان تعیین شده است.» سرهنگ دریکوند راه‌حل کاهش ترافیک خیابان نیروی دریایی را عریض کردن عرض پیاده‌رو می‌داند و می‌افزاید: «این خیابان باریک است اما پیاده‌روهای عریضی دارد اگر چندمتر از عرض پیاده‌رو به خیابان اختصاص یابد، موضوع به‌صورت ریشه‌ای حل می‌شود. ما این موضوع را با معاونت ترافیک شهرداری منطقه در میان گذاشته‌ایم و امیدواریم به نتیجه برسیم.» 

  • پارکینگ برای اتوبوس‌ها وجود ندارد!  

آمارها می‌گویند روزانه بیش از ۷۰ هزار سفر درون شهری در میدان رسالت انجام می‌شود که حجم عظیمی از این جابه‌جایی‌ها توسط ناوگان اتوبوسرانی شرکت واحد انجام می‌شود، این در حالی است که میدان رسالت و خیابان‌های اطراف آن ظرفیت پذیرش و تردد این اتوبوس‌ها را ندارد. به گفته روابط‌عمومی شرکت واحد اتوبوسرانی در حال حاضر ۱۴۰ دستگاه اتوبوس در خیابان‌های نزدیک میدان رسالت مستقر هستند که در ۸ خط مسافران را جابه‌جا می‌کنند این در حالی است که در ضلع شمالی میدان پایانه‌ای برای استقرار این اتوبوس‌ها وجود ندارد و آنها ناچارند در خیابان‌های اطراف پراکنده شوند.


 

کد خبر 596021

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha