همشهری آنلاین: شهرداری تهران برای تسهیل رفت‌وآمد شهروندان به نمایشگاه کتاب اقدامات ویژه‌ای انجام داده است.

به گزارش ایسنا، مجتبی یزدانی معاون خدمات شهری شهرداری تهران اعلام کرد که بر اساس درخواست وزارت ارشاد با توجه به اینکه تعداد زیادی از ناشرین از وزارت ارشاد درخواست کرده بودند، نمایشگاه کتاب دراین دوره در محل مصلای تهران برگزار می‌شود؛ البته ما مصر بودیم که این نمایشگاه همچون دو دوره گذشته در شهر آفتاب برگزار شود.

وی با تاکید بر آمادگی صد در صدی شهرداری تهران برای برگزاری سی‌و یکمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت:‌ شش کمیته خدمات شهری‌، حمل و نقل، عمران و زیرساخت، فرهنگی و اطلاع رسانی، فناوری و ایمنی انتظامی جهت برگزاری این نمایشگاه تشکیل شده است که پی آن 38 مصوبه در این کمیته‌ها داشته‌ایم. تمامی ادارات و بخش‌های ذیربط در حوزه برگزاری این نمایشگاه دراین جلسات حضور داشتند و تعامل بسیار خوبی در این خصوص ایجاد شد.

یزدانی افزود: کمیته خدمات شهری در بحث تأمین نیروها و مبلمان شهری در محدوده ‌نمایشگاه و همچنین تأمین سرویس‌های بهداشتی اقدامات لازم را انجام داده است و علی‌رغم اینکه شهرداری تهران در بخش سالن‌ها وظیفه‌ای را برعهده نداشته اما اقداماتی را در تأمین امکانات مورد نیز انجام داده است. در همین راستا ‌100 اصله درخت، 600 اصله درختچه و 4200 گلدان در محدوده مصلای تهران کاشته شده است. علاوه بر این تعدادی شاتل برقی جهت جابجایی بازدیدکنندگان نمایشگاه در داخل مجموعه مصلی تهران خدمات ارائه خواهند داد.

وی ادامه داد: برای افرادی که از استان‌هایی همچون قم، اراک، اصفهان و... برای بازدید نمایشگاه بین المللی کتاب به تهران می‌آیند نیز مقرر شده که اتوبوس‌های آنها در پارکینگ‌های اطراف حرم امام راحل توقف کنند و با مترو به نمایشگاه بیایند و همچنین پذیرایی صبحانه برای آنها وجود خواهد داشت.

  • تمهیدات شرکت واحد اتوبوسرانی برای نمایشگاه کتاب

به گزارش ایسنا، شرکت واحد اتوبوسرانی تهران هم در طول ایام برگزاری سی‌ویکمین نمایشگاه ‌بین‌المللی کتاب در مکان مصلی حضرت امام خمینی «ره» از تاریخ ۹۷/۰۲/۱۲ لغایت آخرین روز کار نمایشگاه‌، خدمت‌رسانی ویژه‌ای را به علاقه‌مندان و بازدیدکنندگان محترم ارائه می‌کند. همچنین سامانه معلولین و جانبازان نیز در این ایام، جهت رفاه حال این عزیزان، برای بازدید از نمایشگاه کتاب‌، خدمات حمل‌ونقلی ارائه می‌کند.همچنین جهت عزیمت معلولین و افراد کم توان جسمی، سرویس ویژه‌ای از ایستگاه متروی مفتح به درب ورودی نمایشگاه کتاب و بالعکس در نظر گرفته شده است.

  • خطوط عبوری جهت سرویس رسانی به شرح زیر است:

خطوط عبوری از ضلع شمال مصلی (بزرگراه رسالت)
میدان رسالت- میدان ونک
فلکه سوم تهرانپارس- ابتدای شهید مطهری
میدان صنعت- میدان رسالت
سیدخندان- پایانه آزادی
میدان شیخ بهایی- پایانه مترو شهید حقانی
پایانه بیهقی- پایانه علم و صنعت

  • خطوط عبوری از ضلع جنوب مصلی (خیابان شهید بهشتی)

میدان رسالت- ابتدای شهید مطهری
سید خندان- ابتدای شهید مطهری
پایانه بیهقی- میدان انقلاب اسلامی

  • خطوط واقع در پایانه شهید بهشتی

پایانه مترو صادقیه- پایانه شهید بهشتی
میدان امام حسین(ع)- پایانه شهید بهشتی
پل خاقانی- پایانه شهید بهشتی
پایانه شهید بهشتی- بیمارستان امام خمینی(ره)

ساعات کار سرویس‌های ویژه‌، یک ساعت قبل از شروع به کار و یک ساعت بعد از پایان کار نمایشگاه ( از ساعت ۹:۰۰ صبح لغایت ۲۱:۰۰ شب ) خواهد بود.

  • تمهیدات آتش نشانی برای برگزاری نمایشگاه کتاب

جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش نشانی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: سازمان آتش نشانی نیز تمام توان خود را برای تأمین ایمنی نمایشگاه به کار می‌برد. علاوه بر اینکه تمام 130 ایستگاه آتش نشانی مثل همیشه در آماده باش کامل هستند ایستگاه 53 که در مجاورت مصلی قرار دارد نیز در آماده باش ویژه است.

وی افزود: همچنین در طول مدت برگزاری نمایشگاه 12 دستگاه خودروی سنگین، سه دستگاه خودروی سبک و 14 دستگاه موتورسیکلت به همراه 67 نیرو حضور پیدا می‌کند. علاوه بر آن 20 نیروی پیاده و تعدادی از مدیران نیز در محل حاضر می‌شوند و مجموعا 90 نفر نیرو در نمایشگاه کتاب حضور پیدا می‌کنند.

ملکی با اشاره به استقرار برخی از نیروها به صورت شبانه روزی گفت: 14 نفر با هفت دستگاه خودرو در چهار کانکس به صورت شبانه روزی مستقر می‌شوند که استقرار آنها آغاز شده است و سایر نفرات نیز از ساعت 9:30 هر روز صبح تا زمان تخلیه نمایشگاه از بازدیدکنندگان و تعطیل شدن حضور پیدا می‌کنند. همچنین تعدادی از مدیران ارشد در طول برگزاری نمایشگاه به محوطه سرکشی می‌کنند.

  • تسهیلات تاکسیرانی برای بازدیدکنندگان نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران

مهدی اسماعیل، معاون نظارت و امورمناطق سازمان تاکسیرانی گفت: 4 خط تاکسی در محل مصلی ایجاد شده است که به مقاصد میدان آزادی، میدان صنعت، میدان رسالت و میدان انقلاب آماده سروس رسانی به شهروندان هستند.

وی ادامه داد: 200 دستگاه تاکسی ویژه سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران مستقر در مصلی تهران مسئولیت جابه‌جایی مسافران را از مصلی به اقصی نقاط شهر تهران بر عهده دارند و تعداد تاکسی‌های مستقر در این خط بصورت شناور می باشد. به این صورت که در ساعات اوج تقاضا تعداد تاکسی‌ها بیشتر می‌شود. همچنین سازمان تاکسیرانی تهران برای تسهیل تردد مسافران به مقصد نمایشگاه کتاب 200 دستگاه تاکسی تلفنی در محل مصلی تهران مستقر کرده است.

به گزارش ایسنا، فرنوش نوبخت، مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه گفت: قرار گرفتن دو ایستگاه مصلی امام خمینی (ره) در خط یک و ایستگاه شهیدبهشتی در خطوط یک و سه متروی تهران، در ضلع شمال و جنوب مصلی تهران سبب شده تا بهترین راه برای دسترسی به نمایشگاه بین‌المللی کتاب؛ استفاده از مترو باشد. شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه برای تسهیل تردد مسافران به مقصد نمایشگاه کتاب از طریق شبکه ریلی درون شهری، از روز چهارشنبه 12 اردیبهشت با استفاده حداکثری از نیروی انسانی و تجهیزات، تلاش می‌کند تا بهترین خدمات رسانی انجام پذیرد.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه با اشاره به کاهش فاصله حرکت قطارها در خطوط یک و سه مترو در زمان برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب گفت: در این ایام فاصله حرکت قطارهای خط یک مترو هر ۴ دقیقه یکبار خواهد بود. فاصله حرکت قطارهای خط سه  مترو در روزهای جمعه و تعطیل ۱۲ دقیقه است که در ایام برگزاری نمایشگاه؛ فاصله حرکت قطارها به ۹ دقیقه کاهش می‌یابد تا خدمات رسانی مطلوب تری را به شهروندان و مسافران محترم ارائه دهیم. مسافرانی که با قطار به تهران می‌آیند، می‌توانند با استفاده از ایستگاه راه آهن در خط سه متروی تهران به ایستگاه شهید بهشتی آمده و به نمایشگاه کتاب برسند.

وی تاکید کرد: مسافرانی که از طریق هوایی به تهران سفر می‌کنند هم می توانند با استفاده از ایستگاه پایانه ۱ و ۲ فرودگاه مهرآباد و یا ایستگاه پایانه ۴ و ۶ فرودگاه مهرآباد واقع در خط چهار متروی تهران به ایستگاه دروازه دولت عزیمت نموده و از آنجا با تغییر مسیر، سوار قطارهای خط یک متروی تهران شده و به ایستگاه‌های شهید بهشتی و مصلی امام خمینی(ره) محل برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران منتقل شوند. در ایام برپایی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، به‌جز کاهش فاصله حرکت قطارها در خطوط یک و سه، این آمادگی نیز وجود داد که در صورت نیاز قطارهای فوق‌العاده در تمامی خطوط اعزام شوند تا از ازدحام مسافران در ایستگاه‌ها جلوگیری شود.

  • تمهیدات بانک شهر برای بن کارت‌های نمایشگاه کتاب تهران

مهدی اکرمی، مسئول دبیرخانه اجرایی نمایشگاه‌های کتاب بانک شهر نیز اظهار کرد: زمان توزیع بن‌کارت‌های فیزیکی از روز هشتم اردیبهشت آغاز شده و تا پایان روز نمایشگاه کتاب تهران ادامه دارد و متقاضیان می‌توانند با همراه داشتن کارت ملی و کارت دانشجویی برای دریافت بن‌کارت خود اقدام کنند.

وی افزود: همچنین برای افرادی که ثبت‌نام خود را به منظور خرید از طریق کارت ملی هوشمند انجام داده‌اند نیز پیامکی حاوی رمز خرید ارسال می‌شود که از طریق آن می‌توانند در نمایشگاه کتاب خرید کنند.

  • تشریح وضعیت پارکینگ‌های نمایشگاه کتاب تهران

مهدی سهل‌آبادی، مدیر کمیته حراست سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نیز گفت: با هماهنگی‌های انجام‌شده‌ هشت پارکینگ در اطراف محل برگزاری نمایشگاه کتاب تهران برای ناشران، کارمندان، اهالی رسانه و مهمانان ویژه در نظر گرفته شده است. بر اساس هماهنگی‌های انجام شده پارکینگ شماره یک واقع در خیابان شهید بهشتی به سه قسمت تقسیم شده که بخشی از فضای این پارکینگ در اختیار اتوبوسرانی قرار خواهد گرفت و تعداد ۳۰۰ پارکینگ برای ناشران تعبیه شده است. همچنین بخشی از این پارکینگ برای موتورسیکت‌ها در نظر گرفته شده است.

وی افزود:‌ پارکینگ شماره ۳ نزدیک به مترو بهشتی نیز برای تاکسی‌های تلفنی در نظر گرفته شده است. همچنین پارکینگ شماره ۶ که در تقاطع خیابان قنبرزاده و خیابان شهید بهشتی قرار دارد به عنوان پارکینگ موتورسیکلت مورد استفاده قرار می‌گیرد. پارکینگ شماره ۲۵ نیز که در خیابان پاکستان واقع است به عنوان پارکینگ VIP و مختص مهمانان ویژه و تردد آن‌هاست.

وی ادامه داد: پارکینگ شماره ۱۵ مصلی که در خیابان قنبر زاده قرار دارد به دو بخش تقسیم شده است که بخشی از آن به عنوان پارکینگ ناشران و بخش دیگر به عنوان پارکینگ تاکسیرانی مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت. یک پارکینگ عمومی در ضلع جنوبی مصلی قرار دارد. همچنین پارکینگ عمومی گلگشت برای اتوبوس‌های بین شهری و بازدیدکنندگانی که از استان‌های دیگر برای حضور در نمایشگاه شرکت می‌کنند در نظر گرفته شده است که در اتوبان رسالت و نزدیک به سازمان فرهنگ و ارتباطات قرار دارد.

سهل‌آبادی همچنین درباره پارکینگ خبرنگاران، کارمندان و مدیران نیز گفت: این پارکینگ شماره ۱۹ در اتوبان رسالت قرار دارد. کارت پارکینگ اصحاب رسانه از طریق مدیر ستاد خبری و رسانه‌ای نمایشگاه کتاب در اختیار خبرنگاران قرار می‌گیرد. استفاده از پارکینگ ناشران صرفا با برچسب پارکینگ ناشران که از طریق مدیران کمیته‌ها در اختیار ناشران قرار می‌گیرد قابل استفاده است.

  • پلیس مخالف نمایشگاه کتاب در مصلی بود | نمایشگاه کتاب بدون پارکنیگ است

سردار مهماندار، رییس پلیس راهور تهران بزرگ درخصوص تمهیدات پلیس برای برگزاری نمایشگاه کتاب تهران گفت: باحداکثر توانمان در زمان برگزاری نمایشگاه دراطراف مصلی حضور خواهیم داشت. چیزی که باید مورد توجه قرار گیرد این است که امسال هیچ پارکینگی در اطراف مصلی پیش‌بینی نشده و اتفاقا این نظر خوبی از طرف شهرداری است که تا ما تمرین کنیم و از خودروی شخصی کمتر استفاده کنیم.

سردار مهماندار با بیان اینکه تمامی مراجعین به نمایشگاه کتاب باید از ناوگان حمل و نقل عمومی استفاده کنند تصریح کرد: برای روانسازی ترافیک محل سوار و پیاده شدن به خودروها در داخل مجموعه مصلی پیش بینی شده تا شاهد سرریز مراجعین به خیابان ها نباشیم و طبق هماهنگی زمان حرکت قطارهای مترو نیز کاهش پیدا خواهد کرد و از نقاط مختلف شهر اتوبوس به سمت مصلی حرکت خواهد کرد.

رییس پلیس راهور تهران همچنین گفت: افرادی که بخواهند خودرو در اطراف محدوده مصلی پارک کرده و موجب مزاحمت برای شهروندان شود پلیس نسبت به جابه بجایی خودرویشان اقدام خواهد کرد. روزانه حدود 1000 خودرو به تهران اضافه می‌شود و این نشان می دهد حجم ترافیک در تهران روز به روز افزایش یافته وقابل مقایسه با گذشته نیست و تنها راه مدیریت آن ارتقاء حمل و نقل عمومی است.

  • تمهیدات اورژانس تهران برای برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب

محمد درآبادی، سخنگوی مرکز اورژانس تهران هم در مورد تمهیدات مرکز اورژانس تهران اظهار کرد: با آغاز برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب مرکز اورژانس تهران تمهیدات لازم را اندیشیده و از فردا عوامل اورژانس در نمایشگاه متسقر می‌شوند.

سخنگوی مرکز اورژانس تهران اضافه کرد: برای ارائه خدمات به مراجعه‌کنندگان 5 درمانگاه جایابی شده و همچنین 7 دستگاه آمبولانس، 7 دستگاه موتورلانس و 3 دستگاه اتوبوس آمبولانس در محل مصلی مستقر می‌شوند.

کد خبر 404294

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha