شهرک «چشمه» یکی از محله‌های قدیمی و اولیه منطقه ۲۲ است که تاریخچه شکل‌گیری جالبی دارد مالکان اولیه اراضی منطقه ۲۲، خانواده‌­های «فرمانفرمایان» و «فیروزگر» بوده‌اند.

ایتالیایی ها

همشهری آنلاین _ ثریا روزبهانی:  پس از تصویب طرح «جامع شهر تهران»، این منطقه به نام یک شهر جدید تعریف شد و حوزه آن در دهه ۱۳۵۰ به نام شهر جدید «کن» به وسیله مهندسان مشاور فرمانفرمایان و همکاران طراحی شده است. در همین سال‌های ابتدایی شکل‌گیری منطقه، خانه‌های ویلایی انگشت‌شماری در محدوده کنونی شهرک چشمه ساخته شد. در طول سال‌های ۱۳۴۹ تا ۱۳۵۸، حدود ۲۰درصد از اراضی این منطقه تفکیک شد و مالکان جزئی پیدا کرد و بقیه اراضی به قطعات بزرگ هزارمترمربع به بالا تقسیم شد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، اراضی فرمانفرمایان و فیروزگر، ملی اعلام و تعدادی از آنها به سازمان «زمین شهری» واگذار شد و حدود ۵۰۰ هکتار از این زمین­ها از سوی آیت‌الله ‌ «ملاعلی کنی» که از زمان «قاجار» مالک این زمین‌ها بودند، به‌صورت موقوفه درآمد.

«رضاترهان» از ساکنان قدیمی این شهرک به تاریخچه آن اشاره می‌کند و می‌گوید: «در سال ۱۳۵۵ ساخت‌وساز در این محل آغاز و خانه‌های شهرک به‌صورت ویلایی و به همت ایتالیایی‌ها ساخته شد. شهرک چشمه یکی از قدیمی و زیباترین محله‌های منطقه ۲۲ است. در گذشته، دور تا دور شهرک حفاظ‌بندی شده بود و نگهبان داشت. رفته رفته حفاظ‌ها برداشته و از قالب شهرکی خود خارج شد. درخت­های «گیلاس» و «سرو شیرازی» و «توت» اطراف محله را احاطه کرده بودند. اغلب منازل مسکونی این شهرک، ویلایی است. اما در سال‌های اخیر، مالکان بناهای قدیمی خود را کوبیده و به جای آن برج و آپارتمان‌های چندین واحدی بنا کرده‌اند. این شهرک بیش از ۴۰ سال قدمت دارد و پیدایش آن به حدود سال‌های ۱۳۵۹ و تشکیل تعاونی شهرک «راه‌آهن» برمی‌گردد.

زمانی‌که تعاونی شرکت راه‌آهن برای صاحبخانه شدن کارکنانش دست به کار ساخت‌وساز زد و با واگذاری قطعاتی در ابعاد ۵۰۰ و ۳۰۰ متری به آنها سبب شکل‌گیری این محله شد، تا پیش از این زمین‌های این محدوده، مزرعه و باغ بود. این باغ­ها به یکی از زمین‌داران منطقه کن تعلق داشت و با نام «لتمال» کن شناخته می‌شد، اما رونق منطقه پس از دهه ۶۰ و سرازیر شدن افراد از روستاها به شهرها و هم­چنین افزایش قیمت زمین در تهران و اجبار به حاشیه‌نشینی آغاز شد. با فروش زمین‌های بخش جنوبی این محدوده به اعضای تعاونی مسکن «هوانیروز» در ابعاد ۲۰۸ متری، ساخت‌وساز در آن سرعت گرفت. در آن سال‌ها این محدوده تنها محله‌ای از منطقه ۲۲ شهرداری تهران بود که در آن شهروندان زندگی می‌کردند و در دیگر قسمت‌های منطقه هنوز ساخت‌وسازی انجام نشده بود.

با گذشت زمان این محله به فضایی برای ساخت خانه‌های ویلایی و یک طبقه از سوی برخی از مهاجرانی که از شهرستان برای زندگی کردن به تهران می‌آمدند، تبدیل شد. چراکه این محدوده یکی از مناطق خوش آب و هوای غرب تهران به شمار می‌رفت و از سویی توانسته بود به سبب آب و هوای مطلوبش به‌عنوان یکی از سکونتگاه‌های پرطرفدار برای بازنشستگان محسوب شود. اکنون این محله از خانه‌های ویلایی و حیاط‌دار خود فاصله گرفته و وجود آسمان خراش‌های متعدداش موجب شده است تا به قطب «برج سازی» شهر تهران تبدیل شود.»

«چشمه» را ایتالیایی‌ها ساختند

  •  محله‌ای خوش آب و هوا

به سبب قرار گرفتن این شهرک در مسیر جریان بادهای «شهریار» و نزدیکی به کوه‌های کن از سمت شمال و هم­چنین پارک جنگلی «چیتگر» بخش جنوبی این محله از آب و هوای مطلوبی برخوردار است. این شهرک از نظر اصول شهرسازی توانسته است گواهینامه استاندارد دریافت کند. به گفته رضاترهان شهرک چشمه دارای ۲ فاز اصلی و فرعی و هم­چنین بوستان شرقی و غربی است. یاس، گلایل، سنبل، زنبق، سوسن، اقاقیا، شب بو، آلاله، ارکیده، لاله غربی و شرقی و نرگس از جمله کوچه‌های این شهرک محسوب می‌شوند. اکنون بافت آن غالباً مسکونی و نوساز است و بزرگراه «آزادگان» و میدان «المپیک» در مجاورت آن قرار دارند. محدوده و مرز شمالی شهرک چشمه را خیابان «شهرکرد» و بلوار «زیبادشت» تشکیل می‌دهند. بلوار دهکده المپیک هم در انتهای شرقی شهرک چشمه واقع شده است که در انتهای جنوبی محدوده شهرک به میدان المپیک منتهی می‌شود. بلوار «صدرا» و بزرگراه آزادگان به‌ترتیب در جنوب و غرب شهرک چشمه قرار گرفته‌اند.

  •  جایگاه سوخت شهرک  

در محدوده شمالی شهرک و در خیابان شهرکرد، یک جایگاه سوخت وجود دارد که هم گاز طبیعی و هم سوخت بنزینی عرضه می‌کند. پمپ بنزین دهکده المپیک هم جایگاه سوخت دیگری است که در محدوده شهرک چشمه قرار داشته و نشانی دقیق آن در انتهای شمالی خیابان چشمه شرقی است.

  •  دسترسی‌ها و خدمات

به سبب نزدیکی به بزرگراه آزادگان، امکان رفت‌وآمد به نقاط دیگر شهر تهران با استفاده از خودرو شخصی برای ساکنان شهرک تا حدودی تسهیل شده است. هم­چنین ایستگاه‌های اتوبوسرانی در بلوار دهکده المپیک تعبیه شده‌اند. این شهرک یک بازارچه خرید دارد که اهالی شهرک برای خرید روزمره به آنجا مراجعه می‌کنند.

  •  اماکن فرهنگی و مذهبی

از اماکن فرهنگی واقع در این محله می‌توان به کتابخانه عمومی‌ «حضرت فاطمه» (س) اشاره کرد که در مسیر پمپ بنزین، پشت بیمارستان «اعصاب و روان ایرانیان» قرار گرفته است. این کتابخانه به نسبت بزرگ بوده و مورد توجه اهالی فرهنگ و کتابخوانی در این محله واقع شده است. هم­چنین مسجدجامع «المهدی» (عج) و مسجد «قائم المهدی» (عج) از جمله مساجد این محله محسوب می‌شوند.

  • بیمارستان تخصصی اعصاب و روان

مهم‌ترین مرکز درمانی واقع در این محدوده، بیمارستان اعصاب و روان ایرانیان است که یکی از مراکز بیمارستانی تخصصی معروف و شناخته شده تهران به حساب می‌آید. این بیمارستان ۲۵۰ تخت خوابه مساحتی در حدود یک هکتار و زیربنایی در حدود ۳ هزارمترمربع دارد. بیمارستان اعصاب و روان ایرانیان دارای بخش‌ها و امکاناتی مانند بخش روان­پزشکی مردانه و زنانه، درمانگاه عمومی ‌و اورژانس شبانه‌روزی، واحد مشاوره و روان­شناختی، آزمایشگاه و داروخانه است.

کد خبر 595807

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha