جمعه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۶
۰ نفر

یکی از محله‌های غرب تهران در منطقه 5، «شهر زیبا» یا «زیباشهر» است که از گذشته به دلیل داشتن باغ‌های سرسبز و خیابان‌های باصفا و عریض شهرت داشت و به سبب قرار گرفتن در مسیر زائران مقبره امامزاده داود(ع)، از قدیم برای تهرانی‌ها محله‌ای شناخته شده و محبوب بوده است.

زيبا شهر

همشهری آنلاین_مریم باقرپور:محله شهرزیبا، از حدود 50 سال پیش در منتهی‌الیه غرب تهران قرار دارد و در قدیم به‌صورت زمینی بایر و غیرقابل کشت بوده است، از سویی به دلیل داشتن زمین‌های سنگلاخی، گذشتگان این محدوده را «چاله سنگی» می‌نامیدند. این محله با ساخته شدن خانه‌های آجری قرمزرنگ معروف، کم‌کم هویت گرفت. گفته می‌شود با بالاگرفتن تب شهرک‌سازی در تهران و هم‌زمان شدن آن با میزبانی پایتخت برای برگزاری بازی‌های «آسیایی 1974»، «محمدرضا شاه» دستور می‌دهد تا مکانی درخور برای اسکان مقامات و ورزشکاران در نزدیکی استادیوم «آزادی» ساخته شود.

به همین دلیل، فردی با قیمتی نازل، زمین‌های «کن» را خریداری می‌کند تا نخستین شهرک‌سازی تهران در این محله انجام شود. این کار با همکاری یک شرکت ایتالیایی به سبک معماری ایتالیایی با آجرهای سرخ‌رنگی ساخته می‌شود.

از آنجا که این شهرک جزو نخستین مکان‌هایی بود که با اسلوب و معماری جدید شهری ساخته می‌شد و به دلیل همین زیبایی، «شهرزیبا» نام گرفت. اگرچه پس از آماده شدن این آپارتمان‌ها، مأموران «دربار» در بازبینی‌های خود این مکان را درشان مهمانان خارجی تشخیص ندادند و در نتیجه برای جبران خسارت‌های ناشی از این مسئله، به کارمندان دولتی پیشنهاد داده شد تا این آپارتمان‌ها را با قیمتی نازل و به‌صورت اقساطی خریداری کنند. بنابراین رفته رفته، نه تنها خانه‌های شهرک شهرزیبا یکی پس از دیگری به فروش رسید، بلکه مردم شروع به ساخت‌وساز در خیابان‌های اطراف این شهرک و تعاونی‌های مسکن اداره‌ها اقدام به خرید زمین‌های این منطقه کردند.

از جمله آنها می‌توان به کوی «مخابرات»، شهرک «پلیس قضایی» و شهرک «بهاران» اشاره کرد. ساکنان قدیمی شهرزیبا می‌گویند، آپارتمان‌های آجری «صد دستگاه» یا همان آپارتمان‌های معروفی که سنگ بنای محله شهرزیبا شدند، حدود 40 سال پیش پذیرای افرادی چون «بهزاد فراهانی»، بازیگر باسابقه سینما و تلویزیون و «فرامرز ظلی»، دروازه‌بان سال‌های دور تیم‌های «ملی» و «استقلال» بوده است. البته، قرارگیری در مسیر استادیوم آزادی تهران سبب شده است تا این محله از دیرباز به محل سکونت فوتبالیست‌های معروف تیم‌های تهرانی تبدیل شود. 

کد خبر 601215

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha