شهرک مسکونی «صدرا» تقریباً هم‌زمان با انتخاب منطقه ۲۲ به‌عنوان بیست و دومین تکه از پایتخت ساخته شد و اکنون این شهرک مسکونی در میان قدیمی‌ترین شهرک‌های مسکونی منطقه ۲۲ عنوان نخستین را دارد

صدرا

همشهری آنلاین _ ثریا روزبهانی: این شهرک به دلیل شکل سازه و وسعت بسیار فضای سبزش در بین ساکنان غرب پایتخت شناخته شده است. در واقع به نوعی در زمینه فضای سبز هم در میان شهرک‌های منطقه ۲۲ رکورددار است. در این گزارش با تاریخچه این شهرک، ویژگی‌ها و هم‌چنین داشته‌ها و نداشته‌هایش بیشتر آشنا می‌شویم.  

در سال ۱۳۷۴ در غرب تهران و حوالی آن، زمینی به مساحت ۶۵ هکتار خریداری و مجوز ساخت شهرک صدرا از سوی وزارت «جهاد سازندگی» وقت گرفته شد. ولی به دلیل مشکلات مالی، ساخت این شهرک در سال ۱۳۷۷ آغاز شد و ۳ سال بعد در زمستان به بهره‌برداری رسید.

صدرا در صدر سبزترین‌ها
امیر احمدی/ دبیر شورایاری محله صدرا
  • استفاده از معماری سبک ایتالیایی

«امیر احمدی»، دبیر شورایاری محله صدرا، درباره هویت و تاریخچه شکل‌گیری این محله می‌گوید: «وزارت جهاد کشاورزی برای ساخت خانه برای کارمندانش زمینی در حوالی میدان «المپیک» خرید. از سال ۱۳۸۰ کارمندان و سال‌های بعد ساکنان عادی در شهرک ساکن شدند. شهرک صدرا در قسمت شرقی میدان المپیک واقع شده است و یکی از شهرک‌های به نسبت قدیمی شهر تهران به حساب می‌آید. محله صدرا از معماری زیبای سبک ایتالیایی برخوردار است که سبب متفاوت شدن این مکان، از دیگر شهرک‌های مسکونی می‌شود. نام این شهرک برگرفته از نام «امام موسی صدر» است. هم‌چنین جانبازان، ایثارگران انقلاب در ۱۰ بلوک از این شهرک سکونت دارند. این شهرک قدیمی، یکی از شهرک‌هایی است که از امکانات رفاهی و ورزشی خوب، در غرب تهران برخوردار است. کل مساحت شهرک صدرا حدود ۴۰ هکتار است که، یک سوم از کل آن را فضای سبز تشکیل داده است. طراحی C مانند مجتمع‌ها، آفتابگیر بودن و تمایز متراژ خانه‌ها برحسب رنگ‌های سرخ، سبز و آبی از جمله ویژگی‌های ساخت این خانه‌ها بوده است.»

  • ۳ بلوک با ۳ ویژگی متفاوت

محله قدیمی صدرا در ناحیه ۲ شهرداری منطقه ۲۲ قرار دارد و جمعیتی بالغ بر ۱۲ هزار نفر در آن زندگی می‌کنند. مساحت این محله ۶۷ هکتار محاسبه شده و میدان المپیک هم در مجاورت این محله قرار گرفته است.   دبیر شورایاری محله صدرا درباره این محله و ویژگی‌های آن می‌گوید: «محله صدرا یکی از محله‌های قدیمی منطقه و از شهرک‌های مسکونی «صدرا»، «آفتاب ۲۲»، «ساحل شمالی و جنوبی»، «عقاب»، «آسمان» و «پردیس» تشکیل شده است. محوطه این شهرک به ۳ پهنه تقسیم می‌شود. در پهنه A شهرک صدرا ۱۳ بلوک ساخته شده است که هر بلوک، ۶ طبقه دارد و در هر بلوک، ۲۲ واحد مسکونی در قالب معماری شکسته، قرار گرفته‌اند. . در همه بلوک‌های این پهنه، ۲ بخش آسانسور تعریف شده است و همه بلوک‌ها نیز از ۲ طرف دسترسی دارند و از طریق دیوارکشی، به ساختمان همسایه متصل شده‌اند.

همچنین در پهنه B۲۰ بلوک ساخته شده که هر بلوک، دارای ۶ طبقه است و در هرکدام از این بلوک‌ها ۲۴ واحد وجود دارد. معماری ساختمان‌ها در این قسمت به‌صورت سازه‌های «خورجینی» است که سبک معماری ایتالیایی اجرا شده در این پهنه را نشان می‌دهد. این بخش هم مانند بخش ابتدایی در همه بلوک‌ها ۲ لاین آسانسور تعریف شده است و همه بلوک‌ها نیز مانند پهنه‌های دیگر در ارتباط هستند، اما پهنه C شهرک صدرا با ۲ بخش دیگر تفاوت دارد. در این پهنه ۲۴ بلوک ساخته شده است. در هرکدام از بلوک‌ها ۱۴ واحد با متراژهای متفاوت تعریف شده است. ۶ واحد با متراژهای ۷۰ متری و ۸ واحد با متراژهای ۱۰۷ متری است و این بخش ۲ ورودی مجزا دارد.»

صدرا در صدر سبزترین‌ها

  • محدوده‌های دسترسی کجاست

زمین شهرک صدرا از شمال به بلوار صدرا، از غرب به بزرگراه «تهران ـ شمال»، از جنوب به ادامه بزرگراه «رسالت» و از شرق به بلوار «جهاد» ختم می‌شود و ساختمان‌ها در حاشیه اضلاع شمالی، غربی و جنوبی آن چیده شده‌اند. بزرگراه «علامه جعفری» هم در بخش جنوبی شهرک صدرا قرار گرفته است. در واقع این بزرگراه امتداد غربی بزرگراه «حکیم» است و با طول تقریبی ۵ کیلومتر از پل علامه جعفری، آغاز و با گذشتن از تقاطع بزرگراه «آیت‌الله ‌مهدوی کنی» به بزرگراه «شهید همدانی» منتهی می‌شود. این بزرگراه از میان محله صدرا می‌گذرد.

این شهرک، در مجاورت بزرگراه «آزادگان» شرق واقع شده است و دسترسی آسان به این بزرگراه را برای ساکنان این منطقه فراهم ساخته است. همچنین نزدیکی این شهرک به میدان المپیک، مسیر دسترسی دیگری را به بزرگراه حکیم شرق در اختیار ساکنان قرار می‌دهد. برای اهالی علاقه‌مند به ورزش و تماشای بازی‌های ورزشگاه «آزادی»، این شهرک دسترسی آسانی به این مجموعه ورزشی دارد.

  • داشته‌ها و نداشته‌های شهرک

 می‌توان از بوستان بزرگ و محصور صدرا و برکه زیبای این بوستان به‌عنوان پاتوقی برای دورهمی‌ها و گذراندن اوقات فراغت اهالی نام برد. هم‌چنین طراحی پیست دوچرخه‌سواری و پیست پیاده‌روی دور شهرک، از دیگر امکانات و داشته‌های این شهرک مسکونی است. مسجد بزرگ «امام باقر» (ع)، در محوطه میدانی این شهرک قرار دارد و مراکز تجاری، تفریحی، آموزشی، فرهنگی و ورزشی، در مرکز شهرک واقع شده است. متأسفانه این محله، مرکز درمانی ندارد و اهالی مجبورند برای انجام کارهای درمانی خود به مراکز درمانی مانند بیمارستان «میلاد» مراجعه کنند. به دلیل اینکه اغلب ساکنان این محله افراد بازنشسته و مسن هستند، فعالیت و استقرار حتی پایگاه سلامت در این محله ضروری است تا اهالی بتوانند معاینات اولیه خود را در این درمانگاه انجام دهند و در صورت لزوم به بیمارستان مراجعه کنند.

از همان ابتدای ساخت مجتمع مسکونی صدرا، فضای وسیعی برای احداث سرانه‌های ضروری شهرک مانند درمانگاه، مراکز آموزشی، کتابخانه و پارکینگ طبقاتی در نظر گرفته شد، اما پس از گذشت ۲۰ سال، هنوز این شهرک از داشتن این امکانات محروم است. اکنون قرار است برخلاف این وعده، در این محوطه، مجتمع صدرا ۲ با بیش از ۵۵۰ واحد مسکونی ساخته شود.

کد خبر 598646

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha