شمار مرگ‌های ناشی از کرونا در حالیکه کشورهای جهان در واکسیناسیون عمومی با موانع بسیار مواجهند، روز شنبه از سه میلیون نفر گذشت.

COVID

به گزارش همشهری آنلاین به نقل ازآسوشیتدپرس این شمار تلفات که بر اساس ارقامی است که دانشگاه جانز هاپکینز گردآوری کرده است، معادل جمعیت شهر کی‌یف پایتخت اوکراین، کاراکاس پایتخت ونزوئلا یا لیسبون پایتخت پرتغال است.

و تصور می‌رود شمار حقیقی تلفات کووید-۱۹ بسیار بالاتر از این عدد باشد که به علت پنهانکاری دولت‌ها و نیز ثبت نشدن موارد مرگ در مراحل اولیه شیوع کرونا باشد که در شهر ووهان چین در پایان سال ۲۰۱۹ ظهور کرد.

هنگامی که جهان در ژانویه ۲۰۲۱ از مرز ۲ میلیون مرگ به علت کرونا گذشت، برنامه‌های واکسیناسیون عمومی تازه در اروپا و ایالات متحده آمریکا شروع شده بود. امروز برنامه واکسیناسیون در بیش از ۱۹۰ کشور در دست انجام است، گرچه پیشرفت در مهار کردن شیوع کرونا در میان کشورهای گوناگون بسیار متفاوت‌ بوده است.

در حالیکه کارزارهای واکسیناسیون همگانی در آمریکا وانگلیس گام‌های بلندی به جلو برداشته است و و مردم و صاحبان کسب‌وکار فکر کردن به زندگی پس از پاندمی را آغاز کرده‌اند، اغلب کشورهای فقیرتر و نیز برخی از کشورهای ثروتمند، فاصله بسیاری با کشورهای پیشگام دارند و تعطیلی‌ها و محدودیت‌های جدید را در برابر اوج‌گیری شیوع بیماری وضع کرده‌اند.

مرگ‌های ناشی از کووید-۱۹ در جهان دوباره در حال افزایش است و به طور میانگین به ۱۲۰۰۰۰ مورد در روز رسیده است و شمار موارد جدید عفونت اوج گرفته است و اکنون به ۷۰۰۰۰۰ مورد در روز رسیده است.

ماریا وان کرکوف، یکی از رهبران مبارزه با کووید-۱۹ در سازمان جهانی بهداشت گفت: «این موقعیتی مطلوب ۱۶ ماه پس از شروع پاندمیی نیست که شیوه‌های با تاثیر ثابت‌شده برای آن وجود دارد.»

از طرف دیگر بحران کرونا در برخی از کشورها از جمله برزیل، هند و فرانسه دارد شدیدتر می‌شود.

در برزیل، شمار مرگ‌ای ناشی از کرونا به ۳۰۰۰ مورد در سال رسیده است که تقریبا یک چهارم تلفات پاندمی در هفته‌های اخیر را شامل می‌شود. یک مقام سازمان جهانی بهداشت وضعیت در برزیل را «دوزخی شعله‌ور» تشببه کرده است. گونه واگیرتر برزیلی کروناویروس اکنون در سراسر این کشور شیوع یافته است.

با افزایش موارد بیمار، بیمارستان دچار کمبود داروهای ضروری بیهوشی و آرام‌بخش شده‌اند. در نتیجه، بر اساس گزارش‌های منتشر شده پزشکان داروهای موجود را رقیق می‌کنند یا حتی لوله‌گذاری تنفسی را بدون این داروها برای بیماران انجام می‌دهند.

روند آهسته واکسیناسیون باعث جریحه‌دار شدن غرور برزیلی‌ها شده است که به انجام کارزارهای بزرگ واکسیناسیون در گذشته این کشور افتخار می‌کردند.

وزارت بهداشت برزیل که رهنمودهای جائیر بولسونارو، رئیس‌جمهور این کشور می‌گرفت که شیوع کروناویروس را در حد آنفلوانزا کوچک می‌شمرد، ماه‌ها فقط بر تهیه یک نوع واکسن کرونا تکیه کرد و سایر شرکت‌های تولیدکنده واکسن را نادیده گرفت. در نتیجه هنگامی که کمبود واکسن به وجود آمد، دیگر برای تهیه مقادیر زیاد واکسن از منابع دیگر دیر شده بود.

شرایط در هند نیز به طور مشابهی نگران‌کننده است. شمار موارد کرونا که هفته‌ها در حال کاهش مداوم بود، در ماه فوریه (اسفند) دوباره شروع به اوج گرفتن کرد. بالا گرفتن شیوع کووید-۱۹ با گونه‌های جدید ویروس باعث شده است که یکی از روزهای هفته گذشه شمار عفونت‌های جدید به ۱۸۰۰۰۰ مورد برسد و اکنون شمار کل موارد کرونا در هند به بالای ۱۳.۹ میلیون مورد رسیده است.

مشکلات که مقامات بهداشتی در سال پیش بر آن غلبه کرده بودند، دوباره دارد خود را نشان می‌دهد. روز چهارشنبه در شهر ۲۹ میلیون نفری دهلی نو پایتخت هند که روز قبل از آن ۱۳۰۰۰ مورد جدید عفونت تشخیص داده شد، فقط ۱۷۸ دستگاه تنفس مصنوعی آزاد باقی مانده بود.

چالش‌هایی که هند با آن مواجه است به فراسوی مرزهای این کشور هم رسیده است، چرا که این کشور بزرگترین تامین‌کننده واکسن برای برنامه کواکس، یک برنامه با حمایت سازمان ملل برای رساندن واکسن به کشورها فقیرتر، هم هست. ماه پیش هند صادرات واکسن را تا زمان کاهش سرعت شیوع کرونا در داخل این کشور به حالت تعلیق درآورد.

سازمان جهانی بهداشت اخیر وضعیت فعلی عرضه واکسن در جهان را اسفبار توصیف کرد. بر اساس یک تخمین، تا ۶۰ کشور جهان تا ماه ژوئن (خرداد) هیچ واکسنی دریافت نخواهند کرد. تا به حال، کواکس حدود ۴۰ میلیون دوز واکسن را به بیش از ۱۰۰ کشور رسانده است که فقط برای واکسیناسیون حدود ۲۵ صدم درصد جمعیت جهان کافی است.

حدود ۸۷ درصد از ۷۰۰ میلیون دوز واکسن کرونای توزیع شده در سطح جهان در کشورهای ثروتمند مصرف شده‌اند. در حالیکه در کشورهای ثروتمند از هر چهار نفر یک نفر واکسن کرونا دریافت کرده‌اند× این رقم در کشورهای فقیر تر یک نفر در هر بیش از ۵۰۰ نفر است.

یک نگرانی دیگ این است که کشورهای فقیرتر بر واکسن‌های ساخته‌شده بوسیله چین و روسیه متکی هستند که برخی از دانشمندان معتقدند نسبت به واکسن‌های فایزر، مدرنا و آسترازنکا حفاظت کمتری ایجاد می‌کنند.

کد خبر 595678

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha