سازمان جهانی بهداشت می‌گوید لازم کشورهای ثروتمند واکسن‌های کرونای بیشتری را در اختیار کشورهای دیگر قرار دهند تا کمبود ۲۰۰ میلیون دوزی ناشی از اختلال عرضه و تاخیرهای تولید شرکت‌های واکسن‌سازی هندی جبران شود.

ٌWHO

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز سازمان جهانی بهداشت به  هشدار درباره «بهبودی دومسیره» از کشورهای ثروتمند می‌خواهد دوزهای اضافی واکسن‌هایشان را به جای استفاده در در گروه‌های کمتر آسیب‌پذیر مثل کودکان به کشورهای فقیرتر اهدا کنند. تا به حال ۱۵۰ میلیون دوز واکسن کرونا از طریق برنامه اهدای واکسن کواکس به کشورها اهدا شده است.

اما بروس آیلارد، کارشناس ارشد سازمان جهانی بهداشت روز جمعه گفت فقط بخش کوچکی از این دوزهای اهدایی در کوتاه‌مدت در ماه‌های ژوئن، ژوئیه و اوت (خرداد، تیر و مرداد) در اختیار کشورها قرار خواهند گرفت و می‌تواند با کند کردن سرعت انتشار عفونت‌ها در پاندمی جهانی تفاوتی ایجاد کنند.

او با اشاره به میزان اهداهای کشورهای ثروتمند گروه هفت که در حال حاضر وزرای بهداشت‌شان در آکسفورد جلسه دارند، گفت: «ما به دو برابر این مقدار واکسن نیاز داریم و این مقدار به کشورهای دیگر اهدا شود.»

او افزود: «ما به میزان کافی تعهد اهدای دوزهای واکسن از شمار کافی کشورها دسترسی نداریم تا بتوانیم جهان را در مسیر خروج از این پاندمی قرار دهیم. اگر این دوزهای واکسن را به سرعت به دست کشورها نرسانیم، در مسیر شکست قرار می‌گیریم.»

آیلارد از طرح آمریکا که روز پنجشنبه اعلام شد و بر اساس این کشور به سرعت ۲۵ میلیون دوز واکسن را اهدا می‌کند و از سایر کشورهای ثروتمند می‌خواهد به اقدام مشابهی دست بزنند، استقبال کرد.

آیلارد تخمین زد که اختلالات صدور واکسن از هند و تاخیرها در دسترسی به واکسن‌های دیگر به کمبود ۲۰۰ میلیون دوزی واکسن‌های در اختیار برنامه اشتراک واکسن کواکس بینجامد.

انستیتو سرم هند واکسن‌های آسترازنکای تولیدی‌اش را به خاطر موج دوم ویرانگر کرونا در این کشور به بازارهای داخلی فرستاده است و انتظار می‌رود این محدودیت‌ها در فصل چهارم سال  هنگامی که قرار است سایر واکسن‌های انتخاب‌شده برای کواکس هم در دسترس قرار گیرند، کاهش یابند.

به گفته آیلارد،‌حتی پس از جلسه این هفته که ۲.۴ میلیارد دلار کمک اضافی برای واکسن کرونا در آن به تصویب رسید، هنوز سازمان جهانی بهداشت با کمبود حدود ۱۷ میلیارد دلاری اعتبار مالی برای پشتیبانی از واکسن‌ها، وسائل تشخیصی و درمان‌های کرونا روبرو است

کد خبر 605542

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha