مدیر پروژه کارآزمایی بالینی فاز سوم واکسن کرونای کوبا و ایران گفت: نتایج مطالعات در کشور کوبا نشان می‌دهد این واکسن در برابر جهش‌های شایع کرونای فعلی ایمنی‌زایی دارد.

واكسن كرونا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، دکتر احسان مصطفوی مدیر پروژه کارآزمایی بالینی فاز سوم واکسن کرونای «کنژوگه»؛ محصول مشترک انستیتو فینلای کوبا و انستیتو پاستور ایران گفت: این پتانسیل در واکسن ایرانی کوبایی وجود دارد که اگر جهش‌های تاثیرگذاری شناخته شود که در ایمنی‌زایی واکسن تاثیر داشته باشد، بتوان در زمانی نسبتا کوتاه تغییراتی در آن ایجاد کرد تا در برابر جهش‌های جدید هم پاسخگو باشد.

وی ادامه داد: خوشبختانه مطالعاتی که در مورد سایر واکسن‌ها هم انجام شده، نشان می‌دهد در اکثر موارد جهش‌های ویروس تاثیر جدی در اثربخشی واکسن نداشته است.

مصطفوی گفت: در کارآزمایی بالینی فاز ۳، علاوه بر بررسی اثربخشی بر میزان کاهش ابتلا به فرم‌های علامتدار و شدید بیماری، بررسی ایمنی سلولی و هومورال هم انجام می‌شود.  

وی ابراز امیدواری کرد که همانند فازهای اول و دوم تست انسانی، اثربخشی و کم‌خطر بودن واکسن در مرحله سوم هم به اثبات برسد و بعد از تایید، واکسیناسیون عمومی با این محصول در کشور شروع شود.

تزریق دوم مرحله سوم واکسن کنژوگه در ۳ شهر انجام شد

مدیر پروژه کارآزمایی بالینی فاز سوم واکسن کرونای «کنژوگه» محصول مشترک انستیتو فینلای کوبا و انستیتو پاستور ایران ادامه داد: تزریق دوم واکسن کنژوگه به داوطلبان مرحله سوم تست انسانی از چهارم خرداد در شهر اصفهان شروع شد و تا دهم خرداد روی تعدادی از داوطلبان همدان و زنجان هم تزریق دوم آغاز شده است.  

مصطفوی گفت: تا دهم خرداد بیش از ۱۵۰۰ داوطلب تزریق دوم را دریافت کردند و این روند در سایر شهرها هم ادامه خواهد یافت.

وی افزود: کارآزمایی بالینی فاز سوم واکسن مشترک ایران و کوبا از ششم اردیبهشت در اصفهان آغاز شد و سپس در ۷ شهر دیگر شامل زنجان، همدان، بندرعباس، کرمان، یزد، ساری و بابل ادامه یافت و داوطلبان وارد این طرح مطالعاتی شدند.

مصطفوی تعداد داوطلبان مرحله سوم کارآزمایی بالینی را ۲۴ هزار نفر اعلام کرد و گفت: تزریق اول این واکسن به همه داوطلبان این طرح مطالعاتی انجام شد.

وی افزود: خوشبختانه تاکنون عوارض جانبی در اکثر داوطلبان یا دیده نشده یا خفیف بوده است و صرفا در تعداد معدودی از این افراد نیاز به درمان دارویی وجود داشته است.

تولید انبوه واکسن در دست پیگیری است

مصطفوی اظهار کرد: همزمان با کارآزمایی بالینی، موضوع تولید واکسن هم در دست پیگیری است و خوشبختانه پیشرفت‌های خوبی در این زمینه حاصل شده است.

وی با اشاره به اینکه زیرساخت‌ها در حال توسعه است، گفت: خوشبینیم با کسب مجوز از مجموعه‌های ذی‌صلاح و بعد از طی کردن مراتب لازم در کارآزمایی بالینی فاز ۳، بتوانیم واکسیناسیون عمومی را با این واکسن هم داشته باشیم و بخشی از نیاز کشور را پاسخ دهیم.

کد خبر 605603

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha