انستیتو سرم هند، بزرگترین شرکت واکسن‌سازی جهان تولید واکسن کرونای «کوویشیلید»، نمونه تولید داخل اکسن کرونای شرکت آسترازنکا را به علت افت میزا تقاضا متوقف کرده است.

vaccine

به گزارش همشهری آنلاین به تقل از نیوز۱۸ «انستیتو سرم هند» (ISI) تا به حال بیش از یک میلیارد دوز واکسن کوویشیلید- شکل تولید هند واکسن شرکت انگلیسی-سوئدی آسترازنکا- تولید کرده است و یکی از عرضه‌کنندگان عمده واکسن به برنامه جهانی «کوواکس» برای اهدای واکسن برای کشورهای فقیرتر بوده است. اما اکنون بازار جهانی واکسن به وضعیت اشباع رسیده است.

وضعیت کنونی در تضاد کامل با وضعیت یک سال پیش است که در آن هند که «داروخانه جهان» مشهور شده است، صادرات واکسن را به علت افزایش شدید در میزان عفونت‌های کرونا که نظام بهداشتی این کشور را به استانه فروپاشی رسانده بود، محدود کرد. هند در ماه نوامبر (آبان) صادرات را از سر گرفت.

آدار پوناوالا، رئیس انستیتو سرم گفت: «ما ۲۰۰ میلیون دوز واکسن در انبار داریم. ما تولید این واکسن را در ماه دسامیر متوقف کردیم. من حتی پیشنهاد اهدای رایگان واکسن را به هر کسی که می‌خواهد مطرح کردم.»

«من نمی‌دانم با این واکسن‌ها چکار کنم. من مجبورم که تولید آنها را متوقف کنم. در غیر این صورت تاریخ مصرف همه آنها خواهد گذشت.»

سازمان «کنترل‌کننده عمومی داروهای هند» اجازه مصرف واکسن کووشیلد را تا ۹ ماه پس از تاریخ تولید آن می‌دهد. به گفته سخنگوی انستیتو سرم این توقف تولید فقط برای واکسن کوویشیلید صورت می‌گیرد. این شرکت همچنین واکسن کرونای پروتئین‌پایه «کواواکس» را با مجوز شرکت بزرگ داروسازی آمریکایی «نواواکس» تولید می‌کند.

فدراسیون بین‌المللی تولیدکنندگان و انجمن‌های داروسازی این ماه اعلام کرد واکسن‌های کرونا در سطح جهان از میانه سال میلادی قبل از تقاضا برای آن پیشی گرفت و این شکاف میان عرضه و تقاضا در حال افزایش است.

اما میلیاردها نفر از مردم در سراسر جهان همچنان بدون واکسن مانده‌اند که اغلب آنها در کشورهای در حال توسعه هستند.

هند که سومین کشور جهان از لحاظ شمار عفونت‌های کرونا است، تا به حال بیش از ۱.۸۷ میلیارد دوز واکسن در قالب یک برنامه دو دوزی برای افراد ۱۲ ساله و بالاتر تجویز کرده است.

کد خبر 671831

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha