کمیته‌های کارشناسی در هند روز سه‌شنبه مصرف اضطراری واکسن کرونای شرکت داخلی بهارات بیوتک را برای گروه سنی ۲ تا ۱۸ ساله توصیه کردند تا این کشور بتواند برنامه واکسیناسیونش را گسترش دهد.

covaxin

به گزارش همشهری آنلاین یه نقل از رویترز هند تا به حال حدود ۲۹ درصد از جمعیت بزرگسال ۹۹۴ میلیون نفری‌اش را به طور کامل واکسینه کرده است و از جمله بیش از ۱۱۰ میلیون دوز واکسن ساخت شرکت بهارات بیوتک به نام «کواکسین» را برای این منظور به کار برده است.

شرکت بهارات بیوتک در عین حال به دنبال وارد کردن واکسن کرونایش به فهرست مصرف اضطراری سازمان جهانی بهداشت است که انتظار می‌رود در ادامه این ماه انجام شود.

کسب مجوز سازمان جهانی بهداشت برای صادرات این واکسن به کشورهای دیگر لازم است.

چندین کشور در جهان در مسیر تایید واکسن‌های کرونا برای کودکان هستند، از جمله آمریکا واکسن کرونای شرکت فایزر را برای کودکان ۱۲ ساله و بالاتر تایید کرده است. همچنین هیات مشورتی سازمان غذا و داروی آمریکا این ماه برای بحث درباره تایید کردن واکسن کرونا برای کودکان ۵ تا ۱۱ ساله تشکیل جلسه خواهد داد.

با اینکه بیماری کووید-۱۹ در کودکان معمولا خفیف است، اما کودکان مبتلا به کرونا ممکن است در معرض خطر عوارضی نادر قرار گیرند.

کارشناسان می‌گویند به خصوص کودکان دچار بیماری‌های زمینه‌ای باید فورا با واکسن‌هایی با ایمنی‌زایی بالا که داده‌های مربوط به بی‌خطر بودنشان بر مبنای کاربرد در شمار زیادی از بزرگسالان در دست است، واکسینه شوند.

بهارت بیوتک کارآزمایی واکسن «کوواکسین» را  در کودکان در ماه ژوئن (خرداد) به دنبال موج دوم مصیبت‌بار کرونا ناشی از سویه‌ی دلتا شروع کرد که نظام درمانی این کشور را به زانو در آورد.

بهارات بیوتک می‌گوید داده‌های مربوط به استفاده از واکسنش در گروه سنی ۲ تا ۱۸ ساله به طور کامل بوسیله «سازمان مرکزی کنترل استانداردهای دارویی» و «کمیته کارشناسی موضوعی» بازبینی شده‌اند و آنها استفاده از این واکسن را توصیه کرده‌اند، اما این شرکت هنوز جزئیات داده‌های مربوط به اثربخشی و بی‌خطر بودن این واکسن را منتشر نکرده است.

اگر «کوواکسین» بوسیله سازمان ناظر داروی هند، تایید شود، نخستین واکسنی خواهد بود که برای کودکان ۲ تا ۱۲ ساله در این کشور در اختیار خواهد بود. کودکان و نوجوان ۱۲ تا ۱۸ ساله نیز می‌توانند میان «کوواکسین» و واکسن کرونای بر اساس DNA ساخت شرکت هندی «زیدوس کادیلا» انتخاب کنند.

دو شرکت دیگر، «انستیتو سرم هند» و شرکت داروسازی هندی «بایولوجیکال ای» نیز اجازه آزمایش واکسن‌هایشان را در کودکان در این کشور پیدا کرده‌اند.

«انستیتو سرم هند» کارآزمایی بالینی واکسن کرونای شرکت آمریکایی «نوواواکس» را در کودکان ۷ تا ۱۱ سال انجام می‌دهد، و شرکت «بایولوجیکال ای»‌ اجازه بررسی مرحله میانی یا دوم واکسن ساخت خودش را در کودکان بالای ۵ سال گرفته است.

کد خبر 631789

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha