امید به زندگی (میانگین طول عمر) در آمریکا عمدتا به علت شیوع کرونا افت کرده و به بدترین وضعیت از سال ۱۹۹۶ تاکنون رسیده است.

COVID US

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از سی‌بی‌اس نیوز این دو مین سال پیاپی است که در میانه پاندمی کووید-۱۹ تخمین‌های امید به زندگی در آمریکا سقوط می‌کند

مقامات بهداشتی بر اسا می‌گویند این کاهش امید به زندگی از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ - کاهش ۲/۷ ساله تا حد ۷۶/۱ سال- اکنون بدترین سقوط دوساله امید به زندگی در آمریکا از سال ۱۹۲۳ تاکنون است.

مرکز ملی آمار بهداشتی آمریکا وابسته به مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها در بیانیه‌ای بر اساس گزارش جدیدش اعلام کرد: «این کاهش‌ها در امید به زندگی از سال ۲۰۱۹ تاکنون عمدتا ناشی از پاندمی کرونا ست. مرگ‌های کووید-۱۹ تقریبا عامل سه‌چهارم یا ۷۴ درصد این کاهش از ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰ و عامل ۵۰ درصد این کاهش از ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱ بوده‌اند.»

کووید-۱۹ تا به حال به عنوان علت مرگ بیش از یک میلیون آمریکایی در گواهی‌های فوت‌شان ثبت شده است.

«جراحات غیر عمدی» دومین دلیل کلی بدتر شدن این تخمین بوده‌اند و عامل ۱۵/۹ درصد کاهش بوده‌اند. بر اساس این گزارش این جراحات ناخواسته عمدتا ناشی از مصرف بیش از حد یا اوردوز داروهای روانگردان بوده‌اند.

در عین حال، اثرات این عوامل در میان گروه‌های جمعیت‌شناختی متفاوت بودهاند.

برای مثال کووید-۱۹ علت اصلی کاهش امید به زندگی در میان آمریکاییان سفیدپوست در سال ۲۰۲۱ بود و ۵۴ درصد از کاهش سال گذشته از ۷۷/۴ به ۷۶/۴ سال به آن نسبت داده شده است. اما کووید-۱۹ در میان آمریکاییان سیاه‌پوست مسئول ۳۵ درصد از کاهش امید به زندگی و در میان بومیان آمریکایی عامل ۲۱/۴ درصد کاهش آن بوده است.

در میان گروه‌های قومی، آمریکاییان آسیایی‌تبار کمترین کاهش امید به زندگی و بومیان آمریکایی بزرگترین کاهش را داشته‌اند.

ارقام منتشرشده نابرابری‌ها در مرگ‌های ناشی از کووید-۱۹ را در میان گروه‌های قومی متفاوت در طول دوره پاندمی هم نشان می‌دهد

شکاف‌های دیگر هم در سال پیش گسترده‌تر شده‌اند. این گزارش نشان داد که تفاوت‌ها در امید به زندگی میان مردان و زنان از ۵/۷ سال به ۵/۹ سال در سال ۲۰۲۱ رسیده است.این شکاف در سال ۲۰۱۰ به ۴/۸ سال کاهش یافته بود.

این ارقام در هنگامی منتشر می‌شود که مقامات دولت فدرال آمریکا آماده مواجهه با یک موج بالقوه مرگبار دیگر عفونت‌های کرونا در طول فصول سرد می‌شوند.

کد خبر 702259

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • شاکی IR ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۱
    0 0
    حالا خوبه دارند که افت کنه