انگلیس می‌گوید تزریق نخستین دوز واکسن کرونا را به همه افراد بالای ۵۰ سال در این کشور زودتر از از موعد مقرر به پایان رسانده است و استفاده از واکسن کرونای مدرنا را نیز آغاز می‌کند.

vaccine

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از از رویترز انگلیس یکی از سریعترین روندهای عرضه واکسن کرونا در جهان را دارد، تا به حال به حال به گروه‌های در اولویت یک تا ۹ در این کشور که شامل همه بزرگسالان بالای ۵۰ سال، افراد آسیب‌پذیر دچار بیماری‌های زمینه‌ای و کارکنان بهداشتی و مددکاران اجتماعی زودتر از زمان تعیین‌شده در ۱۵ آوریل (۲۶ فروردین) واکسینه کرده است.

بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما اکنون به سوی تکمیل زدن دوز دوم واکسن به افراد و پیشرفت به سوی هدفمان که ارائه واکسن به همه بزرگسالان تا پایان ماه ژوئیه (اوائل مرداد) است، حرکت خواهیم کرد.»

در مجموع تا به حال ۳۲ میلیون نفر یعنی بیش از ۶۰ درصد بزرگسالان در انگلیس دست کم یک دوز و تقریبا ۱۵ درصد بزرگسالان دو دوز واکسن را دریافت کرده‌اند.

 از روز سه‌شنبه به بعد در شروع مرحله دوم کارزار واکسیناسیون افراد ۴۵ تا ۴۹ سال در این کشور نیز مشمول واکسیناسیون می‌شوند.

این اقدام یک روز پس از آن صورت می‌گیرد که برخی از محدودیت‌های اعمال‌شده از بیش از سه ماه پیش در انگلیس برداشته شدند و مردم به سوی کافه‌ها و رستوران‌ها سرازیر شدند. هر چند سیاستمداران و دانشمندان هشدار دادند که کروناویروس هنوز تهدیدی عمدده برای این کشور شمرده می‌شود.

انگلیس مرگبارترین شیوع کرونا را در میان کشورهای اروپایی دارد و تا به حال بیش از ۱۲۷۰۰۰ مرگ ناشی از کووید-۱۹ را گزارش کرده است. اما ترکیبی از واکسیناسیون سریع و تعطیلی‌ها باعث کاهش شدید میزان عفونت‌ها و مرگ‌ومیر در این کشور شده است.

چندین کشور همسایه انگلیس، از جمله فرانسه مجبور شده‌اند برای مقابله با اوج‌گیری دوباره شیوع کرونا محدودیت‌های جدیدی را اعمال کنند.

سرعت واکسیناسیون در انگلیس در هفته‌های اخیر افت کرده  و شمار افرادی که دوز اول واکسن را دریافت می‌کنند، کاهش یافته است، چرا که کارزار واکسیناسیون بر تکمیل زدن دوز واکسن متمرکز شده است.  هدف دولت این است که تا ۳۱ ژوئیه (۹ مرداد) به هر فرد بالای ۱۸ سال در این کشور دست کم یک دوز واکسن تزریق شود.

انگلیس نیز مانند بسیاری از کشورها نسبت میزان انتظارش دوزهای کمتری از واکسن را از شرکت‌ها دریافت کرده است که تاحدی به علت توقف صادرات واکسن آکسفورد-آسترازنکا از انستیتوی سرم هند است

انگلیس تا به حال در کارزار واکسیناسیونش از واکسن آسترازنکا و واکسن فایزر- بیونتک استفاده کرده است، همچنین ۱۷میلیون دوز واکسن کرونای شرکت آمریکایی مدرنا را هم سفارش داده است که نخستین محموله‌های آن در ابتدای این ماه وارد این کشور شدند.

واکسن مدرنا به طور عمده به افراد جوان‌تر داده خواهد شد، چرا که هفته گذشته انگلیس تصمیم گرفت واکسن آسترازنکا را با توجه به ارتباط احتمالی با یک عارضه نادر لخته شدن خون در افراد زیر ۳۰ سال استفاده نکند.

کد خبر 594941

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha