به باور پژوهشگران وجود گل و گیاه در مطب پزشکان و سایر مراکز درمانی روند درمان و بهبود بیماران را تسریع می‌کند.

گل و گلدان

همشهری آنلاین_پریسا نوری: این موضوع را «آذر رحیمی» پزشک عمومی و هم‌محله‌ای ما با درست کردن باغچه‌ای زیبا پر از گل‌های رنگارنگ در حیاط ورودی مطبش سرلوحه کارش قرار داده و با هدیه دادن شاخه و قلمه گل به مراجعانش در افزایش روحیه و تسریع درمان آنها می‌کوشد. در یکی از روزهای بهاری، به محله حکیمیه رفتیم و سری به مطب و باغچه سرسبز خانم دکتر باغبان زدیم.  

ورودی حیاط، باغچه کوچکی است پر از گل‌های بنفشه، زنبق، میمون، رز، همیشه بهار و... که با رنگ و لعاب و عطر دل انگیزشان به مراجعان خوشامد می‌گویند؛ امتداد دیوار هم پوشیده از گلدان‌های گندمی، کاکتوس، شمعدانی و... است که به صف کنار هم چیده شده‌اند، با عبور از حیاط به راهرو می‌رسیم جایی که سبز است از انواع گل آپارتمانی که باید در سایه نگهداری شوند.

غرق تماشای این منظر سبز زیبا هستیم که خودمان را در مطب دکتر می‌بینیم. سر ظهر مطب خلوت است و خانم دکتر با روی باز پذیرایمان می‌شود و قصه شکل‌گیری باغچه زیبایش را برایمان تعریف می‌کند: «سال‌ها پیش پدرم زمینی در حکیمیه خرید و برای زندگی به محله حکیمیه آمدیم. خانه را که ساختیم حیاط کاملاً خشک و بی‌آب و علف بود. با کمک پدرم که علاقه فراوانی به گل وگیاه داشت، باغچه‌ای درست کردیم. پدرم که علاقه مرا به گل و گیاه دید رسیدگی به آن را به من سپرد. سال‌ها بعد که پزشک شدم و مطبم را به طبقه همکف خانه منتقل کردم تصمیم گرفتم به دنبال علاقه کودکی به این باغچه به‌طور ویژه رسیدگی کنم و گل‌ها را براساس نوع رنگ‌بندی آنها در باغچه بکارم.» 

  • پرورش گل و گیاه با کمترین هزینه 

گل و گلدان؛ نسخه متفاوت خانم دکتر

باغچه در نگاه اول پر از گل‌های رنگارنگ و گیاهان سرسبز و با طراوت است، اما با دقت بیشتر، متوجه می‌شویم بیش از ۲۰ نوع گل و گیاه در این فضای کوچک بر اساس رنگ‌بندی باسلیقه تفکیک و کاشته شده‌اند. خانم دکتر باغبان درباره طراحی باغچه می‌گوید: «هرسال با آمدن فصل بهار، شهرداری برخی بلوارها و میدان‌های شهر را با گل‌های زیبا طراحی و اصطلاحا «فرش گل» درست می‌کند؛ من از این طرح‌ها الهام گرفتم و سعی کردم شبیه آنها را در باغچه کوچکم پیاده کنم.»

بی‌ تردید داشتن ۳۰۰ گلدان سبز و نگهداری باغچه‌ای با حداقل ۲۰ نوع گل و گیاه علاوه بر علاقه، هزینه و زمان زیادی می‌خواهد. خانم دکتر در پاسخ به این سؤال که چقدر برای درست کردن این سرمایه سبز خرج کرده است و برای رسیدگی به آن چقدر وقت می‌گذارد، می‌گوید: «حداقل روزی یکی، ۲ ساعت صرف رسیدگی به باغچه و گل‌ها می‌کنم، گاهی که سرم شلوغ است و وقت ندارم صبح خیلی زود بیدار می‌شوم تا بتوانم به گل‌ها برسم، چون اینها هم جان دارند و ما نسبت به حفظ جان و طراوتشان مسئولیم. راستش پول چندانی برای جمع‌آوری این مجموعه صرف نکرده‌ام. هر جا که می‌رفتم و گل و گیاه زیبایی می‌دیدیم یک قلمه می‌گرفتم و آن را در گلدان می‌کاشتم و بعداً تکثیر کردم. تقریباً همه این گل‌ها از راه قلمه زدن زیاد شده‌اند. از برگ گل‌ها و درختان که در پاییز روی زمین می‌ریزد به‌عنوان کود استفاده می‌کنم.» 

  • اهدای گلدان و قلمه گل

گل و گلدان؛ نسخه متفاوت خانم دکتر

علاقه خانم دکتر به گل‌ها فقط به نگهداری از آنها در باغچه و مطبش ختم نمی‌شود، او با هدیه دادن گل‌ها و قلمه گیاهان لذت سرسبزی و طراوت گل‌ها را با بیمارانش تقسیم می‌کند: «وقتی متوجه می‌شوم بیماران و مراجعانم نسبت به گل‌ها علاقه نشان می‌دهند یا کنجکاوند برای بهبود حالشان، قلمه از گل‌ها جدا می‌کنم و یا گلدانی کوچک هدیه و طرز نگهداری‌اش را هم آموزش می‌دهم، تقریباً از همه گلدان‌هایم تا حالا قلمه داده‌ام.

این موضوع موجب ایجاد صمیمت می‌شود و ارتباط دوستانه‌ای بینمان شکل می‌گیرد و از این راه دوستان زیادی پیدا کرده‌ام.» در باغچه خانم دکتر علاوه بر گل‌های زیبا، چندین درخت مثمر از جمله هلو، گردو، خرمالو، ازگیل، انار و زیتون به چشم می‌خورد که اهالی و همسایه‌ها از میوه‌شان سهم دارند. خانم دکتر در این‌باره می‌گوید: «خرمالو، هلو و زیتون‌ها به قدری بار می‌دهند که آنها رابا همسایه‌ها قسمت می‌کنیم.» 

 

  • چگونه از گیاهان آپارتمانی مراقبت کنیم؟
    نفس گیاهان را تازه کنید

گل و گلدان؛ نسخه متفاوت خانم دکتر

گیاهان آپارتمانی به هوای تازه نیاز دارند. برای همین لازم است برای نگهداری گیاهان آپارتمانی پنجره‌ها را باز کنید و اجازه دهید تا اکسیژن تازه به فضای ساختمان وارد شود. رسیدن اکسیژن کافی به گیاهان آپارتمانی باعث استحکام ساقه گیاه شده و رنگ برگ‌های آن را شاداب می‌کند. پس نزدیک‌های صبح پنجره را باز بگذارید تا هوای تازه وارد خانه شود.  

  • بدون نور زندگی ممکن نیست

گیاهان به نور خورشید احتیاج زیادی دارند، چون نور خورشید در ساخت سبزینه گیاهان نقش مهمی دارد. پس حتماً گیاهان را در مکانی بگذارید که نور کافی به آنجا برسد. البته همه گیاهان به نور یکسان خورشید احتیاج ندارند و برخی به نور کمتر نیاز دارند، قرار دادن این گیاهان در برابر نور مستقیم خورشید سبب رنگ پریدگی، زردی و یا خشکی گیاه می‌شود. پس در نگهداری گیاهان آپارتمانی نور باید به‌صورت غیرمستقیم به گیاه بتابد.  

  • در آب دادن گیاه زیاده روی نکنید

گیاهان هم مانند همه موجودات زنده به میزان معینی از آب و غذا نیاز دارند. پس آبیاری زیاد آنها و آب دادن در فواصل زمانی غیرمنظم و بسیار کوتاه باعث خشک شدن یا گندیده شدنشان خواهد شد. لازم است بدانید در زیر گلدان‌ها حتماً باید یک یا چند سوراخ وجود داشته باشد تا آب از همه نقاط گلدان عبور کند و به تمام قسمت‌های ریشه برسد. وجود این سوراخ‌ها سبب جریان هوا شده و امکان تنفس ریشه را ایجاد می‌کند.  

  • به خاک گلدان رسیدگی کنید

در نگهداری از گلدان‌های خانگی باید به خاک آن توجه کرد، بهتر است خاکی انتخاب شود که با مقداری ماسه هم ترکیب شده باشد. فشرده کردن خاک گلدان اشتباه است چون وجود منافذ جزئی برای جریان هوا و رسیدن اکسیژن به قسمت‌های مختلف خاک ضروری است. بعد از مدت معین باید گلدان تعویض شود؛ این مدت زمان برای گیاهان مختلف متفاوت است؛ اما به‌طور کلی زمانی که ریشه‌ها به سوراخ‌های ته گلدان رسیده باشند، باید گیاه را به گلدان بزرگ‌تری منتقل کنید. همچنین بعد از حدود شش یا هفت ماه به دلیل آنکه گلدان مواد مغذی خود را از دست داده، نیاز است تا گلدان جدیدی را انتخاب کنید. به دلیل رشد گیاه در این مدت بهتر است گلدان جدید از گلدان قبلی کمی بزرگ‌تر باشد.  
 

کد خبر 594508

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha