همشهری‌آنلاین: وزیران امور خارجه کشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها در نشست پایانی اجلاس دو روزه تهران در بیانیه‌ای از حق مسلم جمهوری اسلام ایران در استفاده صلح آمیز از فناوری هسته‌ای حمایت کردند

متن کامل بیانیه یاد شده را واحد مرکزی خبر به این شرح مخابره کرده است:

1- وزراء مواضع اصولی خود درخصوص خلع سلاح هسته‌ای و عدم اشاعه را که در سند پایانی کمیته هماهنگی وزرای جنبش عدم تعهد، برگزار شده در پوتراجایا، مالزی 30-27-مه 2006 و چهاردمین اجلاس سران دولتهای جنبش عدم تعهد در هاوانا، کوبا، 16-11 سپتامبر 2006 منعکس شده اند ، تکرار کردند . وزراء همچنین موضع اصولی جنبش در خصوص موضوع هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران را که در بیانیه وزرای غیرمتعهد در پوتراجایا در 30 مه 2006 و بیانیه سران دولتهای غیرمتعهدها تصویب شده در هاوانا در 16 سپتامبر 2006 منعکس شده اند تکرار کردند. آنها، تحولات مثبت در اجرای موافقتنامه پادمان NPT در جمهوری اسلامی ایران را انگونه که در گزارشهای مدیر کل اژانس بین‌المللی انرژی اتمی منعکس شده است مد نظر قرار دادند.

2- وزراء حق اساس و لاینفک هم کشورها برای توسعه تحقیق، تولید و استفاده از انرژی اتمی برای مقاصد صلح امیز، بدون هرگونه تبعیض و منطبق با تعهدات حقوقی مربوطه را مجددا مورد تاکید قرار دادند.

بنابراین، هیچ چیز نباید به گونه‌ای تفسیر شود که حق دولتها برای توسعه انرژی اتمی برای مقاصد صلح آمیز را ممنوع یا محدود سازد.

آنها بعلاوه تاکید مجدد ورزیدند که گزینه ها و تصمیمات کشورها از جمله جمهوری اسلامی ایران در زمینه استفاده های صلح آمیز از فناوری هسته‌ای و سیاستهای چرخه سوخت ان باید محترم شمرده شوند.

3- وزراء آژانس بین المللی اتمی را به عنوان تنها نهاد صلاحیت دار برای راستی ازمایی تعهدات پادمانی مربوطه کشورهای عضو شناخته و تاکید کردند که نباید هیچ گونه فشار یا مداخله ناروا در فعالیت های آژانس، بویژه فرایند راستی آزمایی آن که کارایی و اعتبار آژانس را به مخاطره می اندازد وجود داشته است.

4- وزراء از همکاری مستمر جمهوری اسلامی ایران با آژانس شامل اقدامات اعتماد سازی که به طور داوطلبانه انجام شده‌اند- باهدف حل تمامی موضوعات باقی مانده شامل موضوعاتی که در آخرین گزارش مدیر کل آژانس (26 مه 2008) منعکس شده‌اند، استقبال نمودند.

آنها از این که آژانس قادر به راستی آزمایی انحراف نیافتن مواد هسته ای اظهار شده در ایران آنگونه که در کلیه گزارشهای آژانس از نوامبر 2003 و پس از آن آمده اند بوده است استقبال کردند و علاوه بر این، ارزیابی مدیر کل اژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش اجرای پادمان ها (SIR2006) را که اعلام کرده است تمامی مواد هسته‌ای اظهار شده در ایران مورد حسابرسی قرار گرفته و در فعایت های صلح آمیز باقی مانده‌اند ، مورد توجه قرار دادند.

آنها درعین حال، به این امر که فرایند نتیجه گیری در خصوص عدم وجود مواد و فعالیتهای اظهار نشده در ایران موضوعی در حال انجام و فرایندی زمان بر است، توجه کردند.

آنها در عین حال، به این امر که فرایند نتیجه گیری در خصوص عدم وجود مواد وفعالیت های اظهار نشده در ایران موضوعی در حال انجام و فرایندی زمان بر است توجه کردند ، در این ارتباط ، وزراء‌از موافقتنامه (مدالیتی) جمهوری اسلامی ایران و اژانس در 21 اوت 2007 که به حل و فصل شش موضوع باقی مانده به عنوان یک گام مهم رو به جلو برای ارتقای اعتماد و حل و فصل مسالمت آمیز موضوع منتهی شد، استقبال کردند.

وزرا سند INFCIRC/711 را که اذعان می دارد آژانس و ایران موافقت کردند که بعد از اجرای برنامه کاری و مدالیتی توافق شده برای حل وفصل موضوعات باقی مانده پادمان در ایران به صورت عادی اجرا خواهد شد مورد توجه قرار دادند.

5- وزراء برتمایز بنیادین بین تعهدات حقوقی کشورها در قبال موافقتنامه پادمانی مربوطه خود وهر گونه اقدامات اعتمادساز داوطلبانه که برای حل موضوعات دشوار اتخاذ می شود تاکید کردند و معتقدند که چنین تعهدات داوطلبانه ای، تکالیف حقوقی پادمانی نیستند.

6- وزراء ایجاد مناطق عاری از سلاحهای هسته ای را به عنوان یک گام مثبت به سمت دستیابی به هدف خلع سلاح هسته ای جهانی مورد توجه قرار دادند و حمایت خود را از ایجاد منطقه عاری از سلاح هسته ای در خاورمیانه طبق قطعنامه های مربوطه مجمع عمومی و شورای امنیت ، تکرار کردند تا زمان ایجاد چنین منطقه ای ، آنها از اسرائیل خواستند تا بدون قید و شرط و بدون تاخیر به NPT پیوسته و فورا تمامی تاسیسات هسته ای خود را طبق قطعنامه 487(1981)‌ شورای امنیت تحت پادمان جامع آژانس قرار دهد.

7- وزراء بر مصونیت فعالیت های هسته ای صلح آمیز و اینکه هر حمله یا تهدید به حمله علیه تاسیسات هسته صلح آمیز - در حال فعالیت و یا در حال ساخت - خطری بزرگ علیه بشریت و محیط زیست تحمیل می کند و حقوق بین الملل، اصول و اهداف منظور سازمان ملل متحد و مقررات آژانس را بطور جدی نقض می کند، تاکید کردند.

آنها نیاز به یک سند چند جانبه مذاکره شده جامع که حمله یا تهدید به حمله به تاسیسات هسته ای که به استفاده های صلح آمیز از انرژی هسته ای اختصاص داده شده اند ممنوع سازد را مورد شناسایی قرار دادند.

8- وزراء‌ قویا معتقد هستند که تمامی موضوعات مربوط به پادمان و راستی ازمایی ، از جمله مربوط به ایران ، باید در چارچوب آژانس حل و فصل شود و برمبانی حقوقی وفنی استوار باشد.

آنها همچنین تاکید کردند که آژانس باید کار خود برای حل موضوع هسته ای ایران در چارچوب دستورالعمل آن تحت اساسنامه اش ادامه دهد.

9- وزراء تاکید کردند که دیپلماسی و گفتگو از طریق شیوه های مسالمت آمیز برای یافتن راه حل دراز مدت و جامع در خصوص موضوع هسته ای باید ادمه یابد.

آنها ابراز عقیده کردند که تنها راه حل و فصل موضوع ، پیگیری مذاکرات محتوایی بدون هیچ گونه پیش شرط در میان تمامی اعضای مربوطه می باشد ، دراین زمینه وزراء از تمامل ایران برای آغاز مذاکرات درخصوص موضوعات مختلف منطقه ای و جهانی شامل موضوعات هسته ای با کشورهای عضو غیرمتعهدها به ویژه آنهایی که در منطقه هستند ، استقبال کردند.

وزراء علاوه بر این از گفتگوهای بین ایران و شش کشور که در ژوئیه 2008 در ژنو برگزار شد استقبال کردند

کد خبر 59438

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز