چهارشنبه ۹ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۹:۰۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: نمایندگان غیر متعهدها از جانب کشورهای آفریقایی، آمریکای لاتین وکارائیب، آسیایی و اروپایی، اجلاس تهران را موفقیت آمیز عنوان کردند.

به گزارش واحد مرکزی خبر در مراسم اختتامیه پانزدهمین نشست وزرای خارجه جنبش عدم تعهد در سالن اجلاس سران کنفرانس اسلامی پس از تصویب اسناد این نشست وزیر مشاور در امور خارجه اتیوپی، معاون وزیر خارجه فیلیپین، وزیر خارجه نیکاراگوئه و وزیر خارجه بلاروس سخنرانی کردند.

وزیر خارجه اتیوپی این کنفرانس را بسیار موفقیت آمیز دانست و پایبندی اعضای آفریقایی جنبش غیر متعهدها را به اصول حیاتی این جنبش برای پیشبرد کشورهای در حال توسعه اعلام کرد.

وی با تاکید بر لزوم همبستگی برای مقابله با چالش های جهانی افزود. اعضای این جنبش پایبندی خود را به اصول چند جانبه گرایی و مبانی این نهضت اعلام می کنند.

وزیر خارجه اتیوپی با قدردانی از جمهوری اسلامی ایران به علت برگزاری موفق این اجلاس از سخنرانی آقای احمدی نژاد در مراسم افتتاحیه این نشست تشکر کرد و آنرا پیام مهمی به این اجلاس دانست.

معاون وزیر خارجه فیلیپین نیز به نمایندگی از اعضای آسیایی جنبش غیر متعهدها با تشکر از سخنرانی رئیس جمهور اسلامی ایران در مراسم افتتاحیه نشست تهران گفت.. سخنرانی اقای احمدی نژاد انگیزه ای برای موفقیت این کنفرانس بود.

رافائل سند نهایی این اجلاس را نقشه راه جنبش غیر متعهدها برای پیشبرد مسائل چند جانبه به ویژه در زمینه تامین امنیت و توسعه اعضای جنبش دانست.

وی با اشاره انتشار خبر شکست مذاکرات تجاری امروز در ژنو بر اهمیت سند پایانی نشست تهران تاکید و اضافه کرد: موضوع حاکی از ضرورت تقویت همکاری کشورهای جنوب - جنوب و کمک به توسعه یکدیگر است.

همچنین وزیر خارجه نیکاراگوئه به نمایندگی از کشورهای آمریکای لاتین و کارائیب نتایج موفقیت آمیز این کنفرانس را تبریک گفت.

وی بر تشکیل نظام مبتنی بر چند جانبه گرایی و مقابله با هژمونی امپریالیستی تاکید کرد.

وزیر خارجه نیکاراگوئه با اشاره به اقدام دولتهای اروپایی در اجرای طرح بازگشت مهاجران گفت. این موضوع خلاف اعلامیه حقوق بشر و معاهدات بین المللی است زیرا ثمره کار مهاجران موجب توسعه کشورهای مهاجر پذیر بویژه اروپا شده است اما اکنون این دولتها با مهاجران برخورد تبعیض آمیز می کنند.

وزیر خارجه نیکاراگوئه با اشاره به بحران مواد غذایی در جهان افزود. این موضوع میلیونها نفر را با بحران مواجه کرده است و جنبش غیر متعهدها با توجه به اهمیت آن، بر لزوم حرکت قوی در مقابله با این بحران در سند نهایی تاکید کرده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بر حق همه کشورها در استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای تاکید کرد و گفت.

بهره مندی از این حق مطابق با قوانین بین المللی است و از توافق جنبش غیر متعهدها بر دفاع از فعالیت های صلح امیز هسته ای ایران خوشحالیم.

وزیر خارجه نیکاراگوئه اضافه کرد اقدام اعضای جنبش غیر متعهدها بر لزوم استفاده از دیپلماسی برای حل و فصل موضوع هسته ای ایران تاکید کرده است.

وی همچنین از تصمیم دولت اکوادور برای برچیدن پایگاههای نظامی آمریکا در این کشور و لغو قرارداد خود با آمریکا در این باره قدردانی کرد.

وزیر خارجه نیکاراگوئه افزود: این قدمها باید به تدریج زمینه خروج قدرت های خارجی از امریکای لاتین را فراهم کند.

وزیر خارجه بلاروس نیز به نمایندگی از کشورهای اروپایی عضو جنبش غیر متعهدها بر لزوم اجرایی شدن سند نهایی اجلاس تهران تاکید کرد و گفت: اگر چه تصویب این سند گامی بسیار مهم و حرکتی به طرف جلواست اما نمی تواند معجزه ایجاد کند.

سرگئی مارتینو تاکید کرد ما باید با بهره بندی از ابتکارات دولت های خود برای اجرایی شدن مفاد این سند تلاش کنیم.

وزیر خارجه بلاروس گفت: برای این کار باید با افزایش آگاهی مردم در سراسر جهان ابتکارات خود را در اجرای این سند ارائه کنیم.

وی در پایان از مهمان نوازی دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران در برگزاری موفقیت امیز پانزدهمین اجلاس وزرای خارجه غیر متعهدها قدردانی کرد. 

کد خبر 59433

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز