چهارشنبه ۹ مرداد ۱۳۸۷ - ۰۸:۲۵
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: شکست مذاکرات سازمان جهانی تجارت در ژنو که با هدف توافق درباره آزادی مبادلات تجاری در سطح جهانی ترتیب داده شده بود،‌ موجب سرخوردگی و ناامیدی بیشتر کشورها شده است

ارزیابی‌هایی در این زمینه از واحد مرکزی خبر به نقل از خبرگزاری فرانسه:

پیتر ماندلسون کمیسر تجارت اروپا از وضعیت به وجود آمده ابراز تاسف کرد و گفت: شکست مذاکرات ژنو گامی به عقب برای نظام تجارت بین‌المللی است و این شکست بسیار بیشتر از خسارات ناشی از از دست رفتن فرصت‌های تجاری خواهد بود.

ماندلسون افزود: این یک شکست جمعی است اما پیامدهای آن برای کشورهای مختلف متفاوت است و کشورهایی که اقتصاد آسیب پذیرتری دارند بیشتر از این مسئله زیان خواهند دید.

تام دونوهیو رئیس اتاق بازرگانی آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: شکست مذاکرات خبر بدی برای شرکت‌ها، کارگران، کشاورزان و به ویژه فقرای جهان است.

یاسوئو فوکودا نخست وزیر ژاپن نیز اظهار داشت این شکست بی‌نهایت تاسف برانگیز است.

چن دمینگ وزیر تجارت چین در بیانیه‌ای از شکست مذاکرات سازمان جهانی تجارت در ژنو سوئیس ابراز ناامیدی کرد و آن را ناگوار خواند.

وی بدون اشاره به نام کشوری خاص تاکید کرد: شکست مذاکرات در ژنو به علت ناتوانی دو کشور در حل و فصل اختلافاتشان بوده است.

وزارت اقتصاد مکزیک نیز در بیانیه ای اعلام کرد: در وضعیتی که افزایش نرخ تورم سراسر جهان را تهدید می کند و افزایش مواد غذایی به رقم بی سابقه ای رسیده است جهان نیازمند راه حل مثبتی بود.

مایکل فورتی وزیر تجارت بین‌الملل کانادا نیز تاکید کرد: سازمان تجارت جهانی تریبونی مهم برای کاناداست.

برزیل نیز اعلام کرد: توافق سازمان تجارت جهانی اهمیت زیادی داشت چون به واسطه آن برزیل می توانست بازارهایی را در کشورهای مختلف جهان گشایش دهد.

کمال نات وزیر تجارت هند که به علت کوتاه نیامدن از بسیاری از مواضعش در مذاکرات با انتقاد سایر اعضا روبرو شده بود با این حال چندان نسبت به شکست مذاکرات بدبین نبود و تاکید کرد اعتمادسازی هند در سازمان تجارت جهانی و نظام چندجانبه جهان دست نخورده باقی مانده است و من مطمئن هستم که می توان این شکست را نیز پشت سر گذاشت و به هدف خود رسید.

سایمون کرین وزیر تجارت استرالیا نیز تاکید کرد: از شکست مذاکرات به شدت دلسرد شده است.

فیل گاف وزیر تجارت نیوزیلند نیز اعلام کرد: به شدت از شکست مذاکرات سازمان تجارت جهانی سرخورده شده است.

وی تاکید کرد : اختلاف نظر هند و آمریکا درباره سطح ساز و کار حمایتی بخش کشاورزی برای حمایت از کشاورزان کشورهای در حال توسعه حل و فصل نشد و این بدان معناست که دور دوحه امسال نیز به نتیجه نرسید و احتمال توافق در این مورد به شش ماه دوم سال آینده میلادی موکول شد.

شکست گفتگوها و بروز هرج ومرج در تجارت جهانی

در این حال شبکه تلویزیونی الجزیره گزارش داد، گفتگوها برای انعقاد پیمان جدید تجارت جهانی به علت آنکه هند و چین و امریکا نتوانستند به توافق برسند به شکست منجر شد.

این جریان که از نشست سال 2001 در دوحه آغاز شده بود بارها بخاطر اختلاف نظرهای کشورهای فقیر و ثروتمند درباره میزان دسترسی به بازارهای همدیگر به بن بست رسید.

جدیدترین مانع در مسیر این روند ،طرح پیشنهاد پیچیده درخصوص محافظت از کشاورزان کشورهای درحال توسعه در برابر افزایش واردات فراورده های کشاورزی و کاهش قیمت این محصولات بود.

درحالی چین و هند بر این سیاست تاکید دارند که امریکا می‌گوید پکن و دهلی نو در تلاش هستند تعرفه های وارداتی خود را افزایش بدهند.

کشورهای اروپایی بر امریکا فشار وارد می‌کنند تا در شرایطی که نظام اقتصادی اتحادیه اروپا نیز با مشکلاتی مواجه است ، واشنگتن در برابر رقبای آسیایی اش کرنش نکند.

فضای انتخابات ریاست جمهوری امریکا نیز یکی دیگر از عوامل مطرح در این زمینه است. کشورهای اسیایی نیز با هرگونه سیاستی که رشد انها را محدود کند مخالف هستند.

درصورتی که این طرفها، عزم سیاسی برای توافق نداشته باشند نمی‌توان در این باره به نتیجه‌ای رسید.

به گفته کارشناسان، در چنین فضایی تجارت جهانی به سوی عقد قراردادهای منطقه‌ای و دوجانبه جای توافق‌های بین‌المللی حرکت خواهد کرد و وضع نابسامان‌تری بر آن حاکم خواهد شد.

بی تردید بازنده‌های اصلی این فضا، کشورهای فقیر جهان خواهند بود

کد خبر 59399

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز