گروه اقتصادی: رئیس سازمان تجارت جهانی، نسبت به شکست مجدد مذاکرات میان کشورهای عضو این سازمان پس از 5 روز مذاکره مفصل در ژنو، هشدار داد

به گزارش رویترز، نشست وزرای بازرگانی 35 اقتصاد بزرگ جهان از جمله 7 کشور بزرگ عضو سازمان تجارت جهانی (آمریکا، اتحادیه اروپا، ژاپن، هند، برزیل، استرالیا و چین) که از دوشنبه گذشته با هدف حل بن‌بست‌های مذاکرات دور دوحه آغاز شده بود، بدون نتیجه خاصی ادامه یافته است.

هدف از مذاکرات دور دوحه، کاهش تعرفه‌های وارداتی و یارانه‌های بخش‌های مختلف اقتصادی کشورهای عضو سازمان تجارت جهانی به‌منظور توسعه تجارت در سطح دنیاست.

مذاکرات دور دوحه 7 سال پیش با هدف کمک به کشورهای فقیر در عرصه تجارت جهانی آغاز شد اما این مذاکرات به‌علت مناقشه‌های فراوان میان کشورهای ثروتمند با اقتصادهای فقیر و در حال توسعه هم‌اکنون در تعلیق به سر می‌برد و نشست چند روز اخیر در ژنو نیز نتوانسته بن‌بست این مذاکرات را حل کند.

دیروز پاسکال لامی رئیس سازمان تجارت جهانی با ناامیدی از نتایج این نشست، اظهار داشت: این یک واقعیت آشکار است که شرایط مذاکرات تجارت جهانی به مرحله حساسی رسیده و زمان در حال تمام شدن است و اگر در 24 ساعت آینده (تا شنبه عصر) طرف‌های مذاکره به مصالحه نرسند، تجارت جهانی بار دیگر با بن‌بست مواجه خواهد شد.

در همین حال خبرگزاری فرانسه نیز گزارش داد مذاکرات حیاتی ژنو، تا دیشب بدون نتیجه‌ امیدوارکننده‌ای ادامه یافته است؛ به‌طوری که پیتر مندلسون، کمیسر تجاری اتحادیه اروپا نیز هشدار داد که اگر طرف‌های مذاکره، انعطاف به خرج ندهند مذاکرات به شکست خواهد انجامید.

این در حالی بود که برخی از اعضای حاضر در مذاکرات اعتراف کردند که به شکست این مذاکرات، اطمینان دارند. 

اقتصادهای نوظهور همچون هند و برزیل، شدیداً آمریکا و اتحادیه اروپا را برای عدم‌کاهش کافی یارانه‌های حمایتی و تعرفه‌های وارداتی سرزنش می‌کنند و این سیاست متکبرانه  قدرت‌های اقتصادی  را عامل دشوار شدن رقابت محصولات کشاورزی کشورهای در حال توسعه با محصولات اروپائیان و آمریکائیان عنوان می‌کنند.

این در حالی است که واشنگتن و بروکسل اعلام کرده‌اند که از کشورهای در حال توسعه انتظار دارند بازارهای خود را به روی کالاها و خدمات صادراتی اروپا و آمریکا باز کنند.

نشست ژنو به‌عنوان آخرین شانس نجات مذاکرات دور دوحه از بن‌بست محسوب می‌شود و به گفته کارشناسان، اگر در مذاکرات تجاری ژنو پیمان جدیدی در این زمینه به امضا نرسد، سازمان تجارت جهانی با مشکلی جدی روبه‌رو خواهد شد.

کد خبر 59010

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز