سه‌شنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۲:۵۷
۰ نفر

همشهری آنلاین - سید حسین غضنفری: سازمان تجارت جهانی طی گزارشی کشور‌هایی که بیشترین میزان تجارت را در خاورمیانه دارند، معرفی کرد.

در گزارش سازمان تجارت جهانی که بیشتر به بررسی وضعیت تجارت در کشور‌های عضو می‌پردازد، ترکیه، عربستان سعودی و امارات توانسته‌اند علاوه بر آنکه در خاورمیانه رتبه بالایی به‌دست آورند، در سطح جهانی نیز بین سی کشوری قرار بگیرند که بیشترین میزان تجارت جهانی را داشته‌اند. ترکیه در این لیست توانسته است رتبه نوزدهم جهانی را به خود اختصاص دهد.

البته این رتبه به لطف واردات انبوه کالا و خدمات حاصل شده است. این درحالی است که امارات نیز به خاطر واردات کالا و خدمات رتبه بیست و هشتم و از نظر صادرات که عمدتا نفت و صادرات مجدد کالا است رتبه بیست و چهارم را به‌دست آورده است. میزان صادرات امارات در سال گذشته به 154 میلیارد دلار رسیده است. این در حالی است که صادرات امارات در سال 2007 بالغ بر 139 میلیارد دلار بوده است.

عربستان، بزرگترین تولیدکننده و صادرکننده نفت خام جهان همچنان در این رده‌بندی رتبه گذشته خود را حفظ کرده و در جایگاه هجدهم قرار گرفته است. این کشور که به لطف افزایش بی‌سابقه نفت حجم صادرات خود را به 229 میلیارد دلار رسانده است، توانست 1.6درصد سهم حجم صادرات جهانی را به خود اختصاص دهد. صادرات عربستان در سال گذشته 8 درصد افزایش یافته و به 209 میلیارد دلار در سال 2006 رسید.

در بین کشور‌های جهان نیز آلمان صادرکننده‌ترین کشور جهان شناخته شد و به دنبال آن چین و آمریکا جای گرفتند. طبق گزارش سازمان تجارت جهانی، خاورمیانه توانست به لطف افزایش قیمت نفت 10 درصد بیشتر از گذشته کالا صادر کند.

رشد قیمت نفت در سالیان اخیر روندی صعودی را طی کرده است و این امر باعث شده است تا کشور‌های نفت خیز خاورمیانه جهش بزرگی را در میزان صادرات خود تجربه کنند. هرچند کاهش ارزش دلار از شیرینی این افزایش قیمت برای کشور‌هایی که نفت خود را به دلار می‌فروشند تا حدی کاسته است.

همچنین به عقیده برخی از کارشناسان اقتصادی از آنجایی که اکثر کشور‌های عضو شورای همکاری ارز خود را با توجه به نرخ دلار ارزش‌گذاری می‌کنند، اتکای این کشور‌ها به واردات کالا باعث شده است با کاهش ارزش دلار، این کشور‌ها بهای بیشتری را بابت واردات کالا بپردازند که این خود می‌تواند تا حدی به افزایش تورم کمک کند. اما سیاست‌گذاران مالی این کشور‌ها گفته‌اند که افزایش تقاضای داخلی دلیل اصلی رشد تورمشان بوده و ارتباط چندانی به قیمت‌گذاری ارز کشور‌هایشان با توجه به نرخ دلار ندارد.

کد خبر 50342

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز