کمیته ایمنی «آژانس دارویی اروپا» (EMA) می‌گوید پدیده غیرمعمول لخته شدن خون به همراه کاهش پلاکت‌های خون باید به عنوان عارضه جانبی «بسیار نادر» واکسن کرونای آسترازنکا فهرست شود.

vaccine

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین این کمیته در بیانیه‌اش گفت: «این کمیته رسیدن به این نتیجه همه شواهد در حال حاضر در دسترس و نیز توصیه‌های به عمل آمده بوسیله یک گروه کارشناسی مستقل را مدنظر قرار داده است.»

درادامه این بیانیه آمده است: «EMA به کارکنان مراقبت بهداشتی و مردم یادآور می‌شود که هنگام دریافت این واکسن باید از امکان بروز موارد بسیار نادر لخته شدن خون به همراه کاهش پلاکت‌های خون که ممکن است در طول دو هفته پس از واکسیناسیون با واکسن آسترازنکا رخ دهد، آگاه باشند. تا به حال، اغلب موارد گزارش‌شده این عارضه در زنان زیر ۶۰ سال در طول ۲ هفته واکسیناسیون رخ داده است. بر اساس شواهد در دسترس موجود، عوامل خطرساز خاصی برای بروز این عارضه ثابت نشده نشده است.»

کمیته ایمنی EMA در ادامه این بیانیه به افرادی که واکسن آسترازنکا را دریافت می‌کنند، توصیه می‌کند در صورت بروز علائم مربوط به لخته شدن خون و کاهش پلاکت‌های خون فورا کمک پزشکی بخواهند.

در این بیانیه اشاره شده است که در دریافت‌کنندگان واکسن آسترازنکا، موارد لخته شدن خون در وریدهای مغز (ترمبوز سینوس‌های وریدی مغز، CVST ) و وریدهای شکم (ترمبوز وریدهای احشایی) و در شریان‌ها به همراه کاهش پلاکت‌های خون و در برخی موارد خونریزی گزارش شده است.

کمیته ایمنی EMA می‌گوید بازبینی کاملی از ۶۲ مورد ترومبوز سینوس وریدی مغزی و ۲۴ موارد ترمبوز ورید احشایی گزارش‌شده در پایگاه داده‌های ایمنی داروهای اتحادیه اروپا (EudarVigilance) تا ۲۲ مارس ۲۰۲۱ که ۱۸ موردشان کشنده بوده‌اند، انجام داده است.

این کمیته در پایان بیانیه‌اش با اشاره به اینکه کووید-۱۹ بیماری است که با خطر بستری شدن و مرگ همراهی دارد، می‌گوید موارد گزارش‌شده لخته شدن خون و کاهش پلاکت‌های خون پس از دریافت واکسن آسترازنکا بسیار نادر است و سودمندی‌های کلی این واکسن در پیشگیری از کووید-۱۹ بیشتر از خطرات عوارض جانبی آن است.

کد خبر 593715

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha