مقامات بهداشتی نروژ روز شنبه اعلام کردند سه نفر از کارکنان بهداشتی که اخیرا واکسن کرونای آسترازنکا را دریافت کرده بودند، برای خونریزی، لخته شدن خون و کاهش پلاکت‌های خون در بیمارستان دارند درمان می‌شوند.

AstraZeneca

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز نروژ توزیع واکسن کرونای آسترازنکا را از روز پنجشنبه به دنبال اقدام مشابه در دانمارک متوقف کرده بود. ایسلند، یک کشور دیگر شمال اروپا نیز بعد از این دو کشور پیروی کرد.

سیگرد هورتمو، پزشک ارشد در سازمان دارویی نروژ در یک کنفرانس خبری مشترک با مقامات انستیتوی بهداشت عمومی نروژ گفت: «ما نمی‌دانیم آیا این موارد به واکسن کرونا مربوط هستند یا نه.»

هر سه این بیماران در سنین زیر ۵۰ سال هستند.

هورتمو گفت که «سازمان دارویی اروپا» (EMA) این سه حادثه را بررسی خواهد کرد.

استینار مدسن، مدیر پزشکی در سازمان دارویی نروژ نیز درباره وضعیت این سه نفر گفت: «این افراد علائم غیرمعمول خونریزی، لخته شدن خون  و شمار پایین پلاکت‌های خون هستند.»

مدسن گفت که این افراد به شدت بیمار هستند و مقامات بهداشتی وضعیت این بیماران را بسیار جدید تلقی می‌کنند.

شرکت آسترازنکا گفته است تجزیه‌وتحلیل که داده‌های مربوط به بی‌خطر بودن واکسن کرونای تولیدی‌اش که شامل موارد گزارش‌شده از ۱۷ میلیون دوز تجویزشده این واکسن است، هیچ شاهدی از عوارض مربوط به افزایش خطر آمبولی ریوی، لخته شدن خون در وریدهای عمقی یا کاهش پلاکت‌های خون (ترمبوسیتوپنی) را نشان نداده است.

سخنگوی این شرکت گفت: «در واقع، شمار موارد گزارش‌شده از این حوادث مربوط به لخته شدن خون درون رگ‌ها در افرادی که واکسن کووید-۱۹ آسترازنکا را دریافت کرده‌اند، بیشتر از میزان معمول رخ ددن این عوارض در جمعیت واکسینه‌نشده نیست.»

به گفته این سخنگو، چنین عوارض یا روندهایی در کارآزمایی‌های بالینی این واکسن هم مشاهده نشده است.

پیش از آنکه دانمارک و نروژ توزیع واکسن آسترازنکا را در کشورهایشان متوقف کنند، اتریش استفاده از یک محموله از این واکسن‌ها در ضمن تحقیق درباره یک مرگ ناشی اختلال انعقادی خون و یک بیماری ناشی از آمبولی ریوی را متوقف کرد.

«سازمان دارویی اروپا» (EMA) روز پنجشنبه اعلام کرد سودمندی‌های واکسن آسترازنکا بسیار بیشتر از خطرات آن است و این واکسن را می‌توان همچنان تجویز کرد.

اروپا پس از تاخیرها در تحویل واکسن‌های کرونا از سوی شرکت‌های فایزر و آسترازنکا با وجود اوج‌گیری موارد جدید عفونت در برخی از کشورهای این قاره در سرعت بخشیدن به توزیع واکسن دچار مشکل شده است.

کد خبر 590471

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha