چند شهر و ایالت آلمان به دنبال گزارش‌های تازه از موارد غیرمعمول لخته شدن خون در افراد دریافت‌کننده واکسن کرونای آسترازنکا دوباره مصرف آن را برای افراد زیر ۶۰ سال معلق کردند.

vaccine

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از آسوشیتدپرس، مقامات بهداشتی در شهرهای برلین و مونیخ و ایالت شرقی براندنبورگ تصمیم گرفتند در آستانه اجلاس نمایندگان ۱۶ ایالت آلمان در این باره در ساعات بعدی سه‌شنبه مصرف واکسن آسترازنکا را به طور موقت متوقف کنند.

سازمان ناظر پزشکی آلمان روز سه‌شنبه اعلام کرد تا روز دوشنبه ۲۹ مارس (۹ فروردین) در مجموع ۳۱ مورد عارضه نادر لخته شدن خون در سینوس‌های وریدی مغز یا CSVT در میان حدود ۲.۷ میلیون نفری که اخیرا در این کشور واکسن آسترازنکا تزریق کرده‌اند، رخ داده است.

به گزارش انستیتوی پل ارلیش، ۹ نفر از این افراد درگذشتند و همه آنها به جز دو نفر زنان ۲۰ تا ۶۳ ساله بودند. ۱۹ نفر از این افراد نیز دچار کمبود پلاکت‌های خون یا ترومبوسیتوپنی بودند. دو مرد مبتلاشده به این عارضه هم ۳۶ و ۵۷ ساله بودند.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، و ینس اسپان، وزیر بهداشت این کشور، قرار است پس از اجلاس رهبران ایالت‌های آلمان در این باره صحبت کنند.

روزنامه‌های آلمان هم گزارش داده‌اند کمیته واکسن آلمان STIKO توصیه خواهد کرد واکسن شرکت انگلیسی-سوئدی آسترازنکا فقط برای افراد بالای ۶۰ سال مصرف شود.

آژانس دارویی اروپا (EMA) هفته آینده توصیه‌های جدید درباره شیوه استفاده از واکسن آسترازنکا اعلام خواهند کرد.

از آنجایی که مصرف این واکسن در آلمان در ابتدا محدود به افراد زیر ۶۵ سال بود، این واکسن بیش از همه به زنان جوان به خصوص کارکنان پزشکی و آموزگاران تزریق شده است.

بسیاری از کشورهای اروپایی نیز در ابتدای این ماه برای مدت کوتاهی مصرف واکسن آسترازنکا را پس از گزارش موارد نادر لخته شدن خون متوقف کردند.

اما EMA و سازمان جهانی بهداشت بعدا سودمندی‌های واکسن آسترازنکا را بیش از خطرهای آن اعلام کردند.

در بازبینی EMA که شامل ۲۰ میلیون نفری می‌شد که واکسن آسترازنکا را در بریتانیا و منطقه اقتصادی اروپا دریافت کرده بودند، هفت مورد لخته شدن خون در رگ‌های خونی متعدد و ۱۸ مورد CVST یافت شد.

شرکت آسترازنکا می‌گوید واکسنش بی‌خطر و موثر است و به داده‌های گسترده کارآزمایی بالینی‌اش استناد می‌کند. به گفته این شرکت میلیون‌ها دوز از واکسنش بدون ایجاد هیچ عارضه‌ای در سراسر جهان تجویز شده‌اند.

به گزارش رویترز تقریبا همه کشورهایی که مصرف این واکسن را معلق کرده بودند، دوباره مصرف آن را از سر گرفتند. اما فرانسه از دستورالعمل EMA پیروی نکرد و اعلام کرد که این واکسن را فقط برای افراد ۵۵ ساله و بالاتر به کار خواهند برد. فرانسه گفت این تصمیم بر اساس شواهد به دست آمده از لخته شدن خون در افراد جوان‌تر دریافت‌کننده واکسن است.

مقامات بهداشتی کانادا نیز روز دوشنبه اعلام کردند ارائه واکسن آسترازنکا را به افراد زیر ۵۵ سال متوقف می‌کنند و آنالیز جدید سودمندی‌ها و خطرهای واکسن را بر اساس سن و جنس ضروری می‌دانند.

کد خبر 592346

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha