سازمان دارویی اتحادیه اروپا (EMA) اعلام کرد واکسن کرونای شرکت انگلیسی آسترازنکا «بی‌خطر و اثربخش» است و سودمندی‌های آن بیشتر از خطراتش است.

vaccine

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین این سازمان در عین حال گفت به بررسی رابطه احتمالی میان تزریق واکسن آسترازنکا و یک اختلال نادر لخته شدن خون ادامه خواهد داد.

خانم امر کوک، رئیس «سازمان دارویی اروپا» (EMA) روز پنجشنبه ۲۸ اسفند گفت کمیته ایمنی این سازمان به یک «نتیجه علمی روشن» رسیده است و رابطه‌ای میان این واکسن و افزایش خطر کلی لخته شدن خون در رگ‌ها نیافته است.

کوک در عین حال گفت که بازبینی این سازمان که پس از گزارش حدود ۳۰ مورد لخته شدن خون غیرمعمول و کاهش پلاکت‌های خون در افراد دریافت‌کننده واکسن و تعلیق مصرف آن در چند کشور اتحادیه اروپا آغاز شد، «شمار اندکی از موارد نادر و غیرمعمول اما بسیار وخیم اختلال‌های لخته شدن خون در رگ‌ها» را یافته است.

او گفت که EMA هنوز نمی‌تواند «احتمال رابطه میان این موارد و واکسن را رد کند و بنابراین «توصیه می‌کند آگاهی درباره این خطرات احتمالی افزایش یابد و اطمینان حاصل شود که این خطرات در بروشور همراه این فراورده درج شود.»

در حالی که چندین کشور اتحادیه اروپا با موج سوم شیوع ناشی از گونه‌های جدید واگیرتر کروناویروس درگیر هستند، بسیاری از کارشناسان بهداشتی گفته‌اند تعلیق استفاده از واکسن آسترازنکا در سطح کشوری در اروپا خطر از بین رفتن اعتماد عمومی به واکسن‌های کرونا را که در این شرایط بسیار ضروری هستند، در پی دارد و باعث تاخیر در روند واکسیناسیون همگانی در این منطقه می‌شود.

کوک گفت تحقیقات درباره این موارد نادر لخته شدن خون ادامه دارد، اما «تا به حال حدود ۷ میلیون نفر در اروپا و ۱۱ میلیون نفر در بریتانیا واکسن آسترازنکا را تزریق کرده‌اند... و موضع علمی ما این است که دوباره تاکید کنیم این واکسن گزینه‌ای بی‌خطر و موثر برای حفاظت شهروندان در برابر کووید-۱۹ است.»

سازمان ناظر دارویی بریتانیا (MHRA) هم روز پنجشنبه اعلام کرد شواهد بیانگر آن نیست که واکسن آسترازنکا باعث لخته شدن خون در رگ‌ها بشود، اما افزود که این سازمان نیز در حال بررسی نوع خاص و بسیار نادری از لخته شدن خون در وریدهای مغزی است که در شماری از افراد دریافت‌کننده این واکسن رخ داده است.

مواردی از رخ دادن عارضه نادر وخیم «لخته شدن خون در سینوس‌های وریدی مغز» (CVST) در دریافت‌کنندگان واکسن آسترازنکا از کشورهای اروپایی از جمله از نروژ گزارش شده است که به مرگ افراد هم انجامیده است.

سه نفر پس از زدن واکسن آسترازنکا در نروژ دچار «علائم غیرمعمول» شدند

سازمان دارویی اروپا: واکسن آسترازنکا باعث لخته شدن خون نمی‌شود| نگرانی‌ها درباره موارد نادر لخته شدن در رگ‌های مغز

کد خبر 591361

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha