یک نفر از کارکنان بهداشتی در نروژ دومین نفری در این کشور شده است که پس از دریافت واکسن کرونای شرکت انگلیسی‌-سوئدی آسترازنکا درگذشته است، هر چند رابطه مستقیمی میان واکسن و این موارد مرگ ثابت نشده است.

vaccine

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین نروژ روز شنبه ۲۳ اسفند گزارش کرده بود که سه نفر از کارکنان مراقبت بهداشتی در این کشور پس از دریافت واکسن کرونای آسترازنکا به علت دچار شدن به لخته شدن خون درون رگ‌ها، خونریزی و میزان‌های به طور غیرطبیعی پایین پلاکت‌های خون بستری شده‌اند.

هر سه این افراد زیر ۵۰ سال داشتند و همه آنها دوز اول واکسن کرونای ساخته‌شده بوسیله این شرکت داروسازی انگلیسی-سوئدی را دریافت کرده بودند.

مقامات بهداشتی نروژ اعلام کردند یکی از این سه نفر که زنی در وضعیت سلامت خوب توصیف شده است، روز یکشنبه پس از خونریزی مغزی در گذشته است. این زن روز پنجشنبه در بیمارستان بستری شده بود و حدود یک هفته از دریافت واکسنش می‌گذشت.

استینار مدسن، یک مقام سازمان دارویی نروژ روز دوشنببه خبرنگاران گفت: «ما رابطه این مرگ با واکسن را نه می‌توانیم تایید کنیم و نه می‌توانیم رد کنیم.»

وضعیت دو فرد دیگر پایدار گزارش شده است.

یک زن دیگر از کارکنان مراقبت بهداشتی در نروژ در دهه ۳۰ زندگی نیز ۱۰ روز پس از دریافت همین واکسن روز جمعه درگذشت. مرگ‌های دیگر مرتبط با واکسن آسترازنکا در کشورهای دیگر اروپایی خصوصا در اتریش و دانمارک گزارش شده است.

سازمان دارویی اروپا اکنون در حال تحقیق درباره این مرگ‌ها است تا معلوم شود آیا رابطه‌ای با زدن واکسن کرونا دارند یا نه.

سازمان جهانی بهداشت روز جمعه اعلام کرده بود که هیچ شاهدی درباره مصرف نکردن این واکسن وجود ندارد و خود شرکت سازنده هم تاکید کرده بود که واکسنش بی‌خطر است.

مقامات پزشکی نروژ می‌گویند حدود ۱۳۰۰۰۰ نفر در نروژ این واکسن را قبل از تعلیق شدن دریافت کرده‌اند.

سازمان دارویی دانمارک- نخستین کشوری که مصرف واکسن آسترازنکا را در آخر وقت پنجشنبه پس گزارش یک مورد مرگ پس از زدن واکسن معلق کرد- روز دوشنبه اعلام کرد این قربانی زن ۶۰ ساله‌ای بوده است که پس از دریافت واکسن دچار لخته‌های خون، کاهش پلاکت‌های خون و خونریزی شده است.

کد خبر 590866

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha