سازمان ناظر دارویی اتحادیه اروپا یک عارضه تخریب‌کننده عصبی به نام «نشانگان گیلن-باره» را به فهرست عوارض جانبی بسیار نادر واکسن کرونای شرکت آسترازنکا افزود.

vaccine

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز «آژانس دارویی اروپا» (EMA) که به طور منظم عوارض جانبی واکسن‌های کرونا را روزآمد می‌کند، روز چهارشنبه اعلام کرد پس از گزارش ۸۳۳ مورد «نشانگان گیلن-باره» (GBS) در میان ۵۹۲ میلیون دوز واکسن آسترازنکا (با نام تجاری Vaxzevria) تجویزشده در جهان تا ۳۱ ژوئیه (۹ مرداد) رابطه سببی میان این نشانگان و این واکسن «دست کم امکانی معقول» است.

EMA این عارضه جانبی را «بسیار نادر» یعنی، در پایین‌ترین رده در رده‌بندی‌اش از فراوانی یک عارضه جانبی قرار داده و تاکید کرده است که سودمندی‌های این واکسن بسیار بیشتر از خطرات آن است.

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) نیز هشدار بروز «نشانگان گیلن- باره» را به عنوان یک عارضه جانبی احتمالی به اطلاعات واکسن کرونای شرکت جانسون اند جانسون افزوده است. هر دوی این واکسن‌های از فناوری ناقل ویروسی استفاده می‌کنند و هر دوی آنها با بروز یک عارضه نادر لخته شدن خون هم مربوط شده‌اند.

بیشتر بخوانید:

EMA‍ در این آخرین اعلامش، عوارض جانبی خفیف‌تری را هم به فهرست عوارض واکسن‌های جانسون اند جانسون، مدرنا و آسترازنکا افزوده است.

کد خبر 625678

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha