سازمان ناظر دارویی اروپا می‌گوید رابطه‌ای احتمالی میان واکسن‌های کرونای از نوع mRNA ساخت شرکت‌های فایزر و مدرنا و موارد نادری از التهاب قلب وجود دارد.

VACCINE

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز آژانس دارویی اروپا (EMA) همچنین به افرادی که سابقه دچار بودن به یک نوع اختلال نادر خونی را دارند، توصیه کرد از زدن واکسن کرونای شرکت جانسون اند جانسون خودداری کنند.

کمیته ایمنی EMA در بیانیه روز جمعه‌اش اعلام کرد که التهاب قلب (میوکاردیت) و التهاب پرده پوشاننده قلب (پریکاردیت) باید در فهرست عوارض جانبی احتمالی این دو واکسن از نوع mRNA قرار گیرد.

به گفته این سازمان این موارد نادر عارضه قلبی عمدتا در طول ۱۴ روز اول پس از واکسیناسیون، در اعلب موارد پس از دوز دوم واکسن و در مردان جوان دیده شده است. یافته‌های سازمان دارویی اروپا با یافته‌های سازمان غذا و داروی آمریکا که در ماه پیش اعلام شد، مطابقت دارد.

کمیته ایمنی EMA همچنین توصیه کرد افرادی که دارای سابقه ابتلا به عارضه خونی «نشانگان نشت مویرگی» (CLS) هستند، باید از تزریق واکسن تک‌دوزی جانسون اند جانسون خودداری کنند. این سازمان ناظر در ماه ژوئن (خرداد) نیز خواسته بود که «نشانگان نشت مویرگی» به عوارض جانبی واکسن آسترازنکا افزوده شود.

هر دوی واکسن‌های آسترازنکا و جانسون اند جانسون از گونه‌های متفاوت ویروس سرماخوردگی (آدنوویروس) برای انتقال دستورات ژنتیکی ساخت پروتئین‌های کروناویروس به داخل بدن برای ایجاد پاسخ ایمنی استفاده می‌کننند.

بیشتر بخوانید:

کد خبر 613204

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha