موارد بیشتری از یک نشانگان نادر لخته شدن خون در میان دریافت‌کنندگان واکسن آکسفورد/آسترازنکا در انگلیس گزارش شده است، گرچه کارشناسان می‌گویند شمار این موارد هنوز پایین هستند و سودمندی‌های واکسن بیش از خطرات آن است.

vaccine

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین «سازمان ناظر بر داروها و فراورده‌های مراقبت بهداشتی» (MHRA) انگلیس یک برنامه «کارت زرد» را اجرا می‌کند تا موارد عارضه جانبی مشکوک یا سایر نگرانی‌ها درباره داروها و وسائل پزشکی را ثبت کند.

بر اساس آخرین ارقام MHRA، تا به حال ۲۲ مورد عارضه لخته شدن خون در مغز به نام «ترمبوز سینوس وریدی مغزی»‌(CVST) که با کاهش پلاکت‌های خون همراه است و نیز ۸ مورد عارضه لخته‌شدن در جاهای دیگر بدن به همراه کاهش پلاکت‌های خون در میان دریافت‌کنندگان واکسن آکسفورد/آسترازنکا در انگلیس رخ داده است. پلاکت‌ها قطعاتی سلولی در خون هستند که به ایجاد لخته کمک می‌کنند.

با این حال، چنین مواردی نادر هستند: MHRA یادآور می‌شود که تا ۲۴ مارس (۴ فروردین) ۱۸.۱ میلیون دوز واکسن کرونای آکسفورد/آسترازنکا در انگلیس تجویز شده است.

همچنین دو مورد CVST در میان افرادی واکسن فایزر/بیونتک گزارش شده است که هیچکدامشان با به پایین بودن پلاکت‌های خون همراه نبوده‌اند.

نگرانی‌ها درباره این عارضه نادر لخته شدن خون هفته‌ها است که واکسن آکسفورد/آسترازنکا را درگیر خود کرده است، اما هم MHRA و هم آژانس دارویی اروپا (EMA) می‌گویند هنوز ثابت نشده است که این واکسن باعث ایجاد لخته خون شود و با توجه به خطرات بیماری کووید-۱۰ سودمندی‌های این واکسن بسیار بیشتر از عوارض احتمالی آن است. البته EMA می‌گوید در حالیکه تحقیقات ادامه دارد باید هشداری درباره این عارضه نادر لخته شدن خون در اطلاعات واکسن گنجانده شود.

EMA می‌گوید تا ۲۲ مارس با تجویز بیش از ۹.۲ میلیون دوز واکسن آسترازنکا،  گزارش ۱۴ مورد مرگ مربوط به لخته شدن غیرمعمول خون در دریافت‌کنندگان آن را دریافت کرده است که همه این مرگ‌ها مربوط به CVST نبوده‌اند.

در حالیکه بسیاری از کشورها مصرف آسترازنکا را از سر گرفته‌اند، برخی کشورها همچنان درباره این واکسن نگران هستند. کانادا استفاده از این واکسن را در افراد زیر ۵۵ سال معلق کرده و آلمان همین محدودیت را درباره افراد زیر ۶۰ سال وضع کرده است. آلمان در میان ۲.۷ میلیون نفری که تا به حال در این کشور واکسن آکسفورد/آسترازنکا دریافت کرده‌آند، ۱۹ مورد CVST با کاهش پلاکت‌های خون و ۹ مرگ ناشی از آن را گزارش کرده است.

در حال حاضر اغلب موارد این عارضه نادر لخته شدن خون در مغز در زنان زیر ۶۵ سال رخ داده است، اما هنوز معلوم نیست علت آسیب‌پذیری بیشتری در این گروه افراد چیست.

آلمان مصرف واکسن کرونای آسترازنکا را در افراد زیر ۶۰ سال محدود می‌کند

کد خبر 592573

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha