یکشنبه ۶ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۳:۲۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: باراک اوباما با سفرخود به رای‌دهندگان آمریکایی نشان داد که می‌تواند در اروپا و خاورمیانه به عنوان رییس جمهور قابل پذیرش باشد و به همین خاطر به نظر می‌رسد رقیب خود را جا گذاشته است.

هفته‌نامه «نویه سوریشر سایتونگ آم زونتاگ» نوشت، این نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پس از مذاکراتش با تونی بلر و گوردون براون، نخست‌وزیر انگلیس، روز شنبه به سفر 9 روزه‌اش پایان داد و به شیکاگو بازگشت.

تور او از افغانستان آغاز شد و پس از توقف‌هایی در عراق و سرزمین‌های اشغالی فلسطین به اروپا رسید. به این ترتیب این سفر به نتیجه‌ای که قرار بود برسد، رسید و به رای‌دهندگان وطنی نشان داد این آمریکایی آفریقایی‌تبار در خارج از کشور به عنوان رییس جمهور آمریکا مورد استقبال قرار می‌گیرد.

بر اساس تحقیق مرکز تحقیقاتی مستقل «پیو»، شمار آمریکایی‌هایی که «نگاه بد به کشورشان را در سراسر جهان مشکلی عمده تصور می‌کنند» از سال 2004 میلادی 56 درصد افزایش یافته است. جشنی که اوباما در برلین با آن مورد استقبال قرار گرفت، احتمالا به نفع او شد. وی پس از ملاقاتش با براون تاکید کرد آمریکا «در بسیاری از مشکلات جدی به شرکایش در آن سوی آب‌ها تکیه کرده است.»

در همین حال اوباما در بسیاری از مصاحبه‌های تلویزیونی خود تصدیق کرد که همچنان باید در ایالات متحده چندین فعالیت توجیهی دیگر داشته باشد.

بر اساس تازه‌ترین نظرسنجی‌ها 55 درصد رای‌دهندگان، جان مک‌کین، رقیب جمهوری‌خواه وی را قابل‌اعتمادتر می‌دانند. اوباما این را صحیح می‌داند و اعلام کرده است رقیب وی «بزرگمردی مشهور» است که «شیطان هم او را می‌شناسد». در یکی از فعالیت‌های توجیهی این نامزد دموکرات، ظاهرا مجله «People» در شماره جدیدش که روز دوشنبه روی کیوسک می‌رود، گزارش مصوری را درباره اوباما و خانواده‌اش به چاپ می‌رساند. در این گزارش خانواده اوباما مردمی مهربان تصویر شده‌اند که تمام مدت مراقب سلامت کودکان‌شان هستند.

بر اساس ارزیابی مفسران محافظه‌کار، این هفته برای مک‌کین روزهای بدی بود. پس از آنکه او ملاقاتی با دالایی لاما در دنور داشت، دولت چین را برآشفت. پیش از این هم او در مصاحبه‌ای با سی ان ان برای اولین بار تصدیق کرد «در شرایط مناسب» نقشه راه اوباما برای خروج نیروهای آمریکایی از عراق ظرف 16 ماه «تقریبا چارچوب زمانی خوبی است.»
حد اعلی اتهامی که مک‌کین با آن در جریان هفته گذشته به رقیب خود حمله کرد این بود که «هیچ جنگی شکست نمی‌خورد، مگر آنکه جبهه‌ای سیاسی پیروز شود.» تبلیغات جدید تلویزیونی این نامزد جمهوری‌خواه «ماجرای رابطه عاشقانه رسانه‌ها با اوباما» را برجسته کرده و او را بی‌تجربه تصویر می‌کند. راش لیمبرگ، مجری رادیویی راستگرا و عوام‌پسند اوباما را متهم کرد که با اروپاییان متکبرانه برخورد کرده و به گونه‌ای رفتار کرده که گویی در انتخابات پیروز شده است. به گفته وی، سندی از «جلوه و شکوه» اوباما این بود که او با دادن پنج میلیون دلار به شبکه NBC عنوان «حامی مالی» بازی‌های المپیک را خرید.

مک‌کین اعلام کرد بر خلاف اوباما به «میتینگ‌هایی که در سالن‌های شهرداری» برگزار می‌کند، بسنده خواهد کرد تا رای‌دهندگان در تماس شخصی به صلاحیت او واقف شوند. با این حال این سیاستمدار 72 ساله به خاطر مشغولیت‌های فراوانش گاف هم زیاد می‌دهد. پس از آنکه وی در سخنانش بارها لغات ایران و عراق و سنی‌ها و شیعیان را اشتباها به جای هم به کار برد، مک‌کین اکنون از «مرز عراق با پاکستان» سخن گفته است که به هیچ وجه وجود خارجی ندارد.

کد خبر 59180

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز