چند روزی از افتتاح ایستگاه مترو بسیج می‌گذرد و همزمان، اتفاق خوب دیگری در منطقه رخ داده که می‌توان گفت در آینده‌ای نزدیک تأثیر زیادی در ترویج فرهنگ دوچرخه‌سواری خواهد گذاشت.

ركاب بزن

همشهری آنلاین_مژگان مهرابی:  علاوه بر آن مهیا شدن امکان تفریح برای کسانی است که تاکنون به دلیل کم‌توانی خانه‌نشین بودند و از لذت گشت‌وگذار در بوستان‌ها بی‌نصیب. اما آن رخداد نیک، راه‌اندازی نخستین خانه دوچرخه و ویلچر منطقه است که حوزه حمل‌ونقل و ترافیک در همسایگی ایستگاه مترو بسیج جانمایی کرده است. «مهدی فولادی» معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری منطقه این اقدام را گامی بزرگ برای ایجاد نشاط و حفظ سلامتی شهروندان می‌داند و مژده می‌دهد در صورت اقبال خوب شهروندان روز به روز بر تعداد خانه‌های دوچرخه و ویلچر منطقه افزوده شود. برای آشنایی بیشتر با امکانات خانه دوچرخه و ویلچر، گزارش زیر را بخوانید.  

ایستگاه مترو بسیج درست در فاصله چند قدمی بزرگ‌ترین پارک منطقه قرار دارد. دیوار به دیوار آن کانکسی است نه چندان بزرگ که نخستین خانه دوچرخه و ویلچر منطقه به شمار می‌آید. این خانه اگرچه با هدف اشاعه فرهنگ دوچرخه‌سواری شکل گرفته، اما با تسهیلات ویژه‌ای که در خود جا داده توانسته امکان تفریح و نشاط را برای سالمندان مهیا کند. چگونگی‌اش به وجود ویلچرهایی برمی‌گردد که در صف انتظار به خط شده و منتظر اهالی محله‌اند. «مهدی فولادی» معاون حمل‌ونقل و ترافیک در این‌باره می‌گوید: «راه‌اندازی خانه ویلچر در کنار ایستگاه مترو و بوستان بسیج طرحی نو و خاص منطقه ۱۴ است.

ایستگاه مترو بسیج مجهز به آسانسور است. افراد کم‌توان و معلول می‌توانند ویلچر رایگان به امانت گرفته و با آسانسور خود را به خط مترو برسانند. البته ویلچرها مزیت دیگری هم دارند و آن استفاده سالمندان است. آنها می‌توانند ویلچر اجاره کرده و همراه خانواده‌شان به پارک بروند و تفریح کنند. مصداقش بانوی سالمندی است که چند روز پیش همراه خانواده به اینجا آمد. پسرش ویلچری را به امانت گرفت و همراه مادر ساعتی را در پارک گشت زدند.» 

  • لذت دوچرخه‌سواری در ساعات صبحگاهی

رکاب بزن همشهری!

به رغم سرد بودن هوا آن هم در روزهای پایانی سال، انتظار می‌رود کسی گذرش به این خانه نیفتد اما «سینا کریمی» نوجوان ۱۶ ساله‌ای که اول صبح برای دریافت دوچرخه به اینجا آمده، نشان می‌دهد، تصورات ما اشتباه است. او می‌گوید: «ساعت درسی ما از ۲ شروع می‌شود. چند ساعت مداوم نگاه کردن به تلفن همراه برای یادگیری درس خسته‌کننده است.

بعد از آن باید تکالیفم را انجام دهم. بنابراین صبح‌ها برای ورزش به پارک می‌آیم. تا قبل از راه‌اندازی این خانه، پیاده‌روی می‌کردم اما حالا دوچرخه‌سواری را ترجیح می‌دهم.» متصدی خانه دوچرخه از او کارت ملی‌طلب می‌کند و مرد جوان با ارائه آن دوچرخه‌ای را به امانت می‌گیرد. شهروند بعدی، «فرهاد کامیاب» است. مرد میانسالی که برای ورزش کردن گذرش به اینجا افتاده است.

او می‌گوید: «با توجه به بحران کرونا تفریح و سرگرمی شهروندان در فضاهای بیرون از خانه به حداقل خود رسیده است. این امر باعث افزایش وزن و همچنین بروز بیماری‌های قلبی و دیابت می‌شود. از این‌رو وجود دوچرخه در همسایگی پارک امکان آن را فراهم می‌کند که ساعتی ورزش کرده و هم از فضای سبز بوستان لذت ببرم و هم سلامتی‌ام را تضمین کنم.» کامیاب وجود خانه دوچرخه را مزیت این محله می‌داند و به دیگر شهروندان توصیه می‌کند که حتماً به فکر سلامت خودشان باشند. تعداد دوچرخه‌ها زیاد است. ۳۰ دستگاه می‌شوند. ۵ دستگاه ویلچر هم هست که در صورت نیاز به شهروندان امانت داده می‌شود.  

  •  اشاعه فرهنگ دوچرخه‌سواری 
رکاب بزن همشهری!
مهدی فولادی/معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری منطقه 14

فولادی معتقد است، با توجه به خدمات ارزنده‌ای که این خانه ارائه می‌دهد می‌توان پیش‌بینی کرد در آینده‌ای نزدیک به یکی از پر رفت و آمدترین مکان‌های منطقه تبدیل شود. او با توجه به استقبال شهروندان از خانه دوچرخه می‌گوید: «قرار داشتن ایستگاه مترو در کنار پارک بسیج پای بسیاری از شهروندان محله‌های دور و نزدیک را به اینجا باز می‌کند. از آن جا که بوستان بسیج، پارک فرامنطقه‌ای است و در آینده‌ای نزدیک شهربازی آن هم به بهره‌برداری می‌رسد قطعاً جمعیت زیادی برای تفریح به منطقه ما می‌آیند. چه خوب که ساعتی هم دوچرخه‌سواری کرده و از این وسیله ورزشی لذت ببرند.»

منطقه ۱۴ برای اشاعه فرهنگ دوچرخه‌سواری همیشه در بین دیگر مناطق شهر تهران پیشقدم بوده و خیلی هم خوب عمل کرده است. دلیل این ادعا توسعه مسیر دوچرخه‌سواری است که بیش از اندازه تعیین شده از سوی شهرداری تهران انجام شده است. اما موضوعی در ذهن شکل می‌گیرد؛ منطقه ۱۴ با توجه به گسترش مسیر دوچرخه‌سواری چرا نخستین خانه دوچرخه خود را به تازگی افتتاح کرده است.

فولادی در این‌باره پاسخ می‌دهد: «پیش از این در کنار بوستان بسیج خانه دوچرخه‌ای بود که به دلیل بی‌اقبالی شهروندان و کم لطفی بعضی از آنها مبنی بر تخریب خانه دوچرخه و سرقت وسایل آن بسته شد. با راه‌اندازی مترو ایستگاه بسیج، این امکان را فراهم کردیم که شهروندان بتوانند همزمان هم از مترو استفاده کنند و هم از دوچرخه. شهروند با مترو سفر کرده و در ایستگاه بسیج پیاده می‌شود. از خانه دوچرخه، این وسیله را به امانت گرفته و با گشتزنی در پارک هم از فضای سبز آن جا استفاده می‌کنند و هم سرنشاط می‌شود. البته این امر مختص اهالی منطقه نیست و شهروندان از مناطق دور و نزدیک می‌توانند از خدمات این خانه دوچرخه استفاده کنند.» مسیر دوچرخه‌سواری در بوستان بسیج ۵/۳ کیلومتر است.  

  • افتتاح ۲ خانه دوچرخه در آینده نزدیک

رکاب بزن همشهری!

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری منطقه ۱۴، افتتاح خانه دوچرخه و ویلچر در همسایگی ایستگاه مترو بسیج را اتفاق مهمی در حوزه فرهنگسازی برای استفاده از وسیله نقلیه پاک می‌داند و می‌گوید: «این روزها با افزایش روزافزون خودروها شاهد آلودگی هوا هستیم. معضلی که از سال‌ها پیش دامنگیر شهرمان شده و دلیل عمده آن رفت‌وآمد بیش از اندازه خودروهاست.

استفاده از دوچرخه علاوه بر حفظ سلامتی می‌تواند کمک شایانی به سلامت شهروندان کند.» او معتقد است با گرم شدن هوا قطعاً استقبال شهروندان بیشتر خواهد شد. فولادی متذکر می‌شود، در این صورت تعداد دوچرخه‌ها افزایش خواهد یافت. این مسئول ادامه می‌دهد: «در نظر داریم ضلع شمال بوستان هم ایستگاه دوچرخه راه‌اندازی کنیم. در حال حاضر علاوه بر بوستان بسیج، اقدامات این کار در بوستان گلنما و ورزشگاه سعیدی انجام شده و به‌زودی در این مکان خانه دوچرخه هم راه‌اندازی می‌شود.» بد نیست بدانید برای اجاره دوچرخه و ویلچر هر ۴۵ دقیقه، ۵ هزار تومان دریافت می‌شود. البته اگر کسی هفتگی ثبت‌نام کند از تخفیف ۳۰‌درصدی برخوردار شده و چنانچه تمایل داشته باشد ماهانه از خدمات این خانه استفاده کند، ۵۰‌درصد تخفیف به او داده می‌شود.  

  • محسن بهدوز مدیر اداره ورزش منطقه ۱/ایجاد انجمن دوچرخه‌سواری منطقه 
رکاب بزن همشهری!
محسن بهدوز /مدیر اداره ورزش منطقه ۱۴

دوچرخه وسیله‌ای که هم برای‌ تردد شهروندان مفید است و هم برای ورزش و تحرک از آن استفاده می‌شود. به گفته «محسن بهدوز» مدیر اداره ورزش منطقه ۱۴، استقبال شهروندان دارالمؤمنین از وسیله نقلیه ساده‌ای مانند دوچرخه‌سواری خیلی زیاد نیست. او دلیل بی‌رغبتی اهالی را عدم اطلاع‌رسانی مدیران شهری می‌داند. بهدوز می‌گوید: «خیلی از شهروندان حتی خبر ندارند مسیرهای سبز رنگی که کنار خیابان‌های منطقه است چه کاربردی دارد. از مسیرهای دوچرخه‌سواری اطلاع کافی ندارند. و این به تبلیغات ناکافی مدیریت شهری برمی‌گردد.»

او دوچرخه‌سواری را یکی از بهترین رشته‌های ورزشی می‌داند که علاوه بر حفظ سلامت بدن می‌تواند به کاهش آلودگی هوا و ترافیک هم کمک کند. او در ادامه ما را از خبر خوشی آگاه می‌کند: «مدتی است انجمن دوچرخه‌سواری را در منطقه راه‌اندازی کرده‌ایم. اخیراً هم تعاملاتی با فدراسیون دوچرخه‌سواری برقرار کرده تا بتوانیم قشر جوان را به این سمت سوق دهیم. البته این رشته ورزشی مختص آقایان است و در منطقه ما چنین امکانی برای بانوان مهیا نیست. البته خیلی از آنها با وسیله شخصی خودشان در منطقه ورزش می‌کنند و حتی خرید خانه‌شان را با دوچرخه انجام می‌دهند.»  

کد خبر 589481

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha