چهارشنبه ۲ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۹:۲۳
۰ نفر

مینا شهنی: براساس قانون مدیریت خدمات کشوری، مستمری بازنشستگان براساس آخرین گروه شغلی افراد تعیین و پرداخت خواهد شد.

این قانون در بند الف ماده 108 با ذکر این‌‌که مستمری بازنشستگی، از کارافتادگی یا فوت کارمندان کشوری براساس امتیاز ردیف شغلی‌ محاسبه می‌شود، بر 30 سال سنوات خدمت نیز تاکید می‌کند.

قانون مدیریت خدمات کشوری در جدول گروه‌های شغلی از 1 تا 20 دسته‌بندی کرده و امتیاز مربوط به این‌گروه‌ها نیز از 4000 تا 13000 است که برای برخی گروه‌ها تا 19000 هم می‌رسد.

سازمان بازنشستگی کشوری به‌عنوان متولی تعیین و پرداخت مستمری بازنشستگان تا کنون اطلاعات دقیقی مبنی بر میزان افزایش این مستمری‌ها اعلام نکرده‌است.

کارشناسان این سازمان همواره از گفت‌وگو با خبرنگاران رسانه‌ها سر باززده‌‌ و همه چیز به بعد موکول شده است؛ تا آنجا که مدیر سازمان نیز جلسه خبری‌اش را با خبرنگاران در صبح روز جلسه ناگهان لغو کرد.

این در حالی‌است که به‌نظر می‌رسد متن قانون مدیریت خدمات کشوری با روشنی کامل نحوه محاسبه مستمری‌ها را مشخص کرده است.

در تماس‌های تلفنی یا حضوری بازنشستگان نیز مسئولین این سازمان هیچ اطلاعات روشنی در این خصوص بدست نمی‌دهند.

از سوی دولت افزایش 10 درصدی برای مستمری بازنشستگان تحت پوشش سازمان بازنشستگی دولتی اعلام شد، اما از آنجایی که قانون مدیریت خدمات کشوری  بایستی از پارسال اجرا می شد، بنابرین سازمان ابتدا نیازمند تعیین مستمری بازنشستگان در سال گذشته است تا پس از آن بتواند افزایش 10 درصدی را اعمال کند.

برخی بازنشستگان در تماس با روزنامه با گلایه از نحوه اطلاع‌رسانی سازمان بازنشستگی کشوری از قول برخی مسئولان این سازمان گفته‌اند: سازمان بنا دارد فعلا به میزان مستمری دریافتی سال گذشته 10 درصد اضافه کند و به حساب بازنشسته‌ها واریز کند و پس از آن نسبت به اعمال قانون مدیریت خدمات کشوری اقدام کند.

این اعلام موضع از سوی سازمان بازنشستگی کشور، اگر نقل قول‌ها صحیح باشد، منطقی به‌نظر نمی‌رسد؛

چرا که در این صورت سازمان ناچار است یک بار برای تغییر احکام بازنشستگان براساس افزایش 10 درصدی نسبت به دریافتی پارسال اقدام کند و پس از آن دوباره احکامی با توجه به قانون مدیریت خدمات صادر کند. 

این دوباره کاری نه تنها منطقی به‌نظر نمی‌رسد بلکه زمان زیادی را می‌برد.محمد ابراهیم طوبایی، رئیس سازمان بازنشستگی کشور، ترجیح داد تا از مجرای کاملا پاستوریزه، پایگاه رسمی وزارت رفاه، نسبت به چگونگی افزایش مستمری بازنشستگان پاسخ دهد.

براساس آنچه پایگاه وزارت رفاه اوایل ماه گذشته منتشر کرد، تمهیدات لازم برای اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری اندیشیده شده و فرم‌هایی در اختیار سازمان‌های مربوطه قرار گرفته تا پس از تکمیل به سازمان بازنشستگی فرستاده شود و احکام جدید بازنشستگان صادر شود.

قرار است در این فرم‌ها خدمت در مناطق جنگی، کسب رتبه‌های اداری و میزان تحصیلات بازنشستگان مشخص شود.

طوبایی با اشاره به این‌که اجرای این قانون برای 900 هزار بازنشسته این سازمان نیازمند 3 هزار میلیارد تومان اعتبار است، تاکید کرد:  به جای پول قرار است سهام کارخانه‌ها و شرکت‌های دولتی به بازنشستگان واگذار شود.

هنوز معلوم نیست که بازنشستگان حاضرند به جای پول نقدی که حق‌شان است سهام کارخانه‌ها را بگیرند یا نه؟

اما همزمان مسئولین سازمان تاکید می‌کنند که سازمان برای پرداخت مستمری‌ها، بدون در نظر گرفتن معوقه‌ها، هزار و 100 میلیارد تومان کسری دارد.

کسری بودجه، مرثیه هر سال

کسری بودجه مرثیه  هر سال سازمان‌ها و نهادهاست. این مرثیه در بخش خصوصی هم سر داده می‌شود. متولیان کمیته امداد هم به تازگی اعلام کرده‌اند که برای پرداخت شهریه‌ دانشجویانشان هم کسری بودجه دارند که دولت باید آن را تامین کند.

کسری بودجه هر چند هر سال ورد زبان بیشتر مسئولین دولتی است اما نمی‌توان آن‌را رخدادی عادی در کنار دیگر رخدادهای کشور دانست.

وقتی دولت طرح بودجه سالانه می‌ریزد و نمایندگان مجلس مو به مو آن‌را بررسی می‌کنند چگونه می‌توان انتظار داشت که ما همه ساله در بسیاری از بخش‌ها کمبود بودجه داشته‌باشیم؟

فکر می‌کنید تعداد افراد تحت پوشش سازمان بازنشستگی کشوری یا دانشجویان تحت پوشش کمیته امداد ناگهان از بهمن پارسال که فصل تعیین بودجه بود تا الان رشد جهشی ناگهانی داشته که بودجه کم آمده است؟

کد خبر 58884

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز