مینا شهنی: تعیین مستمری براساس ۲ سال آخر بیمه‌پردازی به ضرر بیمه‌شدگان است.

عادل علایی، مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی تهران بزرگ، در این‌باره گفت: وقتی ۲ سال آخر بیمه‌پردازی مبنای تعیین مستمری قرار می‌گیرد بسیاری از بیمه‌پردازان دچار ضرر و خسارت می‌شوند.

به گفته او، در بسیاری موارد دیده شده که بیمه‌پرداز در طول سال‌های خدمت همواره مسئولیت‌های زیادی در سازمان محل خدمتش داشته است ولی این وضعیت در سال‌های آخر به دلایل متعددی تغییر کرده‌ و بیمه پرداز با سمت کارمند یا کارگر ساده بازنشسته می‌شود، در این حالت تمامی زحمت‌هایی که در طول ۳۰ سال کشیده، برای تعیین مستمری بازنشستگی نادیده گرفته می‌شود.

مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی تهران بزرگ با اشاره به اینکه تعیین مستمری براساس بیمه پردازی ۲ سال آخر پیش از بازنشستگی راه را برای سوءاستفاده‌ نیز باز می‌گذارد توضیح داد: بسیاری افراد نیز در تمام سال‌های بیمه‌پردازی با سند‌سازی‌ حداقل بیمه را پرداخت می‌‌کنند حال آنکه ۲ سال آخر خدمت ناگهان با کسب پست‌های مدیریتی بیشترین حق بیمه را پرداخت کرده و در سال‌های بازنشستگی از مستمری‌‌هایی با رقم بالا بهره‌مند خواهند شد.

علایی معتقد است درصورتی‌که روش تعیین مستمری از سوی سازمان تامین اجتماعی تغییر کند نه تنها از بروز سوء‌استفاده‌ها جلوگیری خواهد شد بلکه دیگر شاهد تکرار گلایه‌هایی از سوی مستمری بگیران نخواهیم بود؛

چرا که بسیاری از مستمری بگیران با توجه به سوابق کاریشان همواره از میزان مستمری دریافتی اظهار نارضایتی می‌کنند.او ادامه داد: در حال حاضر پیشنهاد و مدل‌هایی برای تعیین مستمری بررسی شده که نتیجه‌گیری و انتخاب روش جدیدی از روی مدل‌های ارائه شده به‌زودی انجام خواهد شد.

فرخ ملکوند، معاون فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی، نیز در این‌باره اعلام کرد: لایحه‌ای برای تغییر در نحوه محاسبه مستمری بازنشستگی در وزارت رفاه در دست بررسی است.

ملکوند در توضیح بیشتر این لایحه به خبرگزاری فارس گفت: این لایحه بر امتیاز بندی تاکید دارد که در این سیستم برای دوران مشارکت بیمه شده در پرداخت حق بیمه امتیاز مطلقی در نظر گرفته می‌شود که این امتیاز در واقع بر این اساس است که فرد در طول دوره کار خود، چند برابر حداقل دستمزد، حق بیمه پرداخته است.

این عدد چند برابر که می‌تواند ۲، ۳، ۴ و...باشد عدد امتیاز فرد برای بازنشستگی است. به گفته او چنانچه فردی در دوران بیمه‌پردازی، حقوقی 2 یا 3 برابر دستمزد پایه داشته باشد در هنگام بازنشستگی نیز ۲ یا ۳ برابر حداقل مستمری را دریافت خواهد کرد.

براساس گفته‌های معاون فنی درآمد سازمان تامین اجتماعی می‌توان گفت بیمه‌پردازان براساس حقوق دریافتی سالانه و با یک معدل‌گیری از امتیازهای سال‌های خدمت، می‌توانند میزان مستمری بازنشستگی‌شان را محاسبه کنند.

گفتنی است که برخی بیمه پردازان با توجه به اینکه مستمری بازنشستگی براساس بیمه پردازی ۲ سال آخر تعیین می‌شود، همواره تلاش کرده‌اند تا میزان حقوق دریافتی‌شان را کمتر از میزان واقعی گزارش کرده تا به این وسیله از پرداخت حق بیمه واقعی شانه خالی کنند.

گروهی از کارفرماها نیز با استفاده از همین روش از پرداخت حق بیمه کارکنان خود طفره می‌روند، این دسته از کارفرماها با اظهار دلایل متفاوت سعی دارند تا با واریز کارانه  یا پاداش کارکنان به‌صورت جداگانه و لحاظ نکردن این پرداخت‌ها در ستون حقوق و دستمزد در واقع کارکنان‌شان را از دستیابی به مستمری‌های بازنشستگی متناسب با حقوق دریافتی سال‌های خدمت باز دارند.

کد خبر 59104

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز