چهارشنبه ۶ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۵:۲۵
۰ نفر

مینا شهنی: بازنشسته‌های سازمان تامین اجتماعی معوقه‌های‌شان را دریافت نکرده‌اند.

به این دسته از بازنشستگان وعده داده‌شده‌بود که همزمان با دریافت مستمری شهریور ماه معوقه افزایش مستمری‌شان را نیز دریافت خواهند کرد. با وجود  این بازنشستگان در مراجعه به بانک‌ها متوجه شدند که معوقه مستمری‌ها به حساب‌شان واریز نشده‌است.

عبدالرضا مصری، وزیر رفاه و تامین اجتماعی، 20 مرداد پس از نشست هیات دولت در جمع خبرنگاران با اعلام موافقت دولت نسبت به افزایش 5/17 درصدی حقوق بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی‌ گفته‌بود: بازنشستگان تامین اجتماعی، تفاوت حقوق افزایش یافته 6 ماه اخیر خود را به‌صورت یکجا دریافت می‌کنند. این مابه‌التفاوت در فیش حقوقی ماه آینده آنها پرداخت می‌شود.

پس از آنکه دولت با افزایش 5/17 درصدی مستمری بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی موافقت کرد، سازمان تامین اجتماعی نیز اعلام کرد که بازنشستگان می‌توانند به هنگام دریافت مستمری شهریورماه‌شان این افزایش را به‌صورت یک‌جا برای 6 ماهه نخست سال دریافت کنند.

حسینعلی ضیایی، مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی، نیز در این‌باره گفته‌بود: مابه‌التفاوت افزایش 5/17درصدی حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران این سازمان، از پنجم شهریور جاری و همراه با حقوق شهریور ماه، به‌صورت یکجا پرداخت می‌شود.

هیچ افزایشی در فیش حقوقی نیست

با اینکه مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی تاکید کرده‌بود که افزایش مستمری‌ها پرداخت خواهد شد، اما تماس‌های تلفنی بازنشستگان نشان از آن دارد که پریروز، 5 شهریور، هیچ‌یک از بازنشستگان موفق به دریافت معوقه‌شان همزمان با مستمری شهریورماه نشده‌اند.

ازسوی دیگر، بازنشستگان گفتند که افزایش مستمری در فیش‌‌های حقوقی‌شان نیز درج نشده‌ و فیش شهریور ماه نیز همانند فیش ماه‌های گذشته است.

سیستم مشکل دارد

بازنشستگانی که تلاش کرده‌اند در  تماس با سازمان تامین اجتماعی علت واریز نشدن افزایش مستمری‌شان را جویا شوند با این جواب روبه‌رو شده‌‌اند‌ که سیستم مشکل دارد.

اعتراض این گروه به این نکته است که چرا سیستم سازمان تامین اجتماعی دقیقا روزهایی که باید برای افزایش حقوق مستمری‌بگیران برنامه ریزی کند، دچار مشکل شده؟

یک‌بار دیگر به بانک بروید

برخی خبرهایی که دیروز روی خروجی برخی خبرگزاری‌ها بود، از واریز مابه‌التفاوت مستمری‌ها در روزهای آینده حکایت داشت، درصورتی که بپذیریم مشکل سیستم سازمان تامین اجتماعی برطرف شده و معوقه بازنشستگان به حساب آنان واریز خواهد شد، انجام این کار نیازمند رفتن دوباره بازنشستگان به بانک است، به این ترتیب هر بازنشسته ناچار است برای بار دوم نیز به بانک مراجعه کند.

با توجه به اینکه بازنشستگان معمولا دچار مشکلات کهولت سن  بوده و از طرفی نیز گروهی از آنان درگیر بیماری هستند چندان منطقی به‌نظر نمی‌رسد که ناچار به تکرار مسیر خانه تا بانک شوند.

در این شرایط بهتر نبود با نکته‌سنجی و برنامه‌ریزی دقیق‌تر از تولید مشکل اضافی برای بازنشستگان خودداری کرد؟

چاپ تبلیغات غیرواقعی در فیش حقوقی

به تازگی در فیش حقوقی مستمری‌بگیران سازمان تامین اجتماعی، نسبت به ارائه تسهیلات وعده‌هایی داده‌شده است.

علی اکبر خبازها، رئیس کانون بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی، در این‌باره گفت: به تازگی پشت فیش‌‏های حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی از این افراد خواسته شده تا برای دریافت تسهیلات به کانون‌‏های بازنشستگی مراجعه کنند درصورتی که سازمان هیچ تسهیلاتی را در اختیار کانون‌‏ها قرار نداده است.

او با انتقاد از این روش نادرست اطلاع‌رسانی‌ به بازنشستگان، سازمان تامین اجتماعی را متهم به انتشار تبلیغات کذب کرد.

خبازها با تاکید بر اینکه کانون‌های بازنشستگی هیچ‌گونه امکانی برای اعطای تسهیلات به بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی ندارد بر این نکته تاکید کرد که این روش فقط مشکلات بازنشستگان را افزایش خواهدداد.

او افزود: تصور بازنشستگان از ارائه تسهیلات دریافت وام‌های مختلف  یا کمک هزینه سفر است و تا زمانی که سازمان تامین اجتماعی اعتباری برای این تسهیلات در اختیار کانون نگذاشته، نمی‌تواند با انتشار تبلیغات انتظار بازنشستگان را از کانون بالا برده و سبب از بین رفتن اعتماد میان بازنشستگان نسبت به اعضای کانون‌های بازنشستگی کشور شود.

صدور احکام حقوق بازنشستگان پس از اجرای قانون خدمات کشوری

از سوی دیگر، مدیرکل سازمان بازنشستگی کشوری استان تهران، با یادآوری پرداخت علی‌الحساب معوقه‌های 5  ماهه اول سال که افزایش آن 10 درصد بوده است، در مورد پرداخت این افزایش برای مشترکانی که شماره ملی خود را به سازمان اعلام نکرده‌اند، گفت: بازنشستگان می‌توانند، با مراجعه به پایگاه اینترنتی سازمان WWW.CSPF.IR یا مراجعه به نمایندگی‌ها، نسبت به اعلام شماره ملی خود اقدام کنند.

صمد مختارزاده افزود: در این صورت، علی‌الحساب افزایش 10 درصدی حقوق سال 87 بازنشستگان از ابتدای سال‌جاری محاسبه و پرداخت می‌شود.

به گفته وی، در حال حاضر معوقه‌های علی‌الحساب برای 191 هزار و 931 مشترک صندوق در استان تهران و 741 هزار و 497 مشترک در سایر استان‌ها محاسبه شده است.

وی در مورد زمان صدور احکام نهایی حقوق بازنشستگان، تصریح کرد: احکام اصلی پس از اجرایی شدن قانون مدیریت خدمات کشوری صادر می‌شود و پس از آن افزایش 10 درصدی سال 87 اعمال و مبلغ علی‌الحساب پرداختی به بازنشستگان محاسبه می‌شود.

مختار زاده  در مورد کسری اعتبار پرداخت حقوق بازنشستگان در سال‌جاری،  اظهار داشت: برای پرداخت حقوق این قشر با احتساب اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری در 6ماهه دوم سال به 2 هزار و 100 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

کد خبر 61800

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز