گروه اجتماعی: مسئولان سازمان بازنشستگی کشوری و بهزیستی از پرداخت افزایش مستمری بازنشستگان و بن غیر نقدی مددجویان خبر دادند.

بنا بر این گزارش، رئیس سازمان بازنشستگی کشوری، در حاشیه المپیاد فرهنگی ورزشی فرزندان مهر اعلام کرد که افزایش 10 درصدی مستمری بازنشستگان واریز شده است.

محمد ابراهیم طوبایی، افزود: این مبلغ به‌صورت علی‌الحساب محاسبه شده و پنجشنبه هفته گذشته به حساب آنان واریز شده‌است.

وی تصریح کرد:  سازمان بازنشستگی کشوری با پرداخت این 10 درصد در واقع به وعده‌ای که پیش از این به بازنشستگانش داده عمل کرده و می‌توان گفت که حتی این سازمان قدری هم زودتر از زمان وعده‌داده شده مبلغ مورد نظر را به حساب بازنشستگانش ریخته‌است.

او در پاسخ به اینکه سازمان بازنشستگی کشور در پاسخ به مخالفت مجلس چه تصمیم می‌گیرد، توضیح داد: مجلس نظرش را به دولت اعلام می‌کند و دولت هر چه تصمیم گرفت، سازمان بازنشستگی کشوری، مجری دستورات دولت است.

طوبایی در جواب اینکه آیا انتظار مخالفت مجلس را داشتید؟ اظهار داشت: اسم این کار مجلس را مخالفت نگذارید، نظر مجلس برای همه مملکت قابل احترام است.رئیس سازمان بازنشستگی کشوری معتقد است که مخالفت مجلس شورای اسلامی، تاخیری در اجرای قانون خدمات کشوری ایجاد نمی‌کند.

هفته پیش نمایندگان مجلس شورای اسلامی مصوبه افزایش حقوق 10درصدی بازنشستگان کشوری را باطل کردند.نمایندگان با اشاره به ماده‌125 قانون خدمات کشوری که بر افزایش مستمری بازنشستگان براساس نرخ تورم رسمی کشور تاکید کرده است، افزایش 10 درصدی را مغایر با قانون خدمات کشوری دانستند.

در این ماده به دولت دستور داده شده که هر سال نرخ تورم را در ضریب تعیین مستمری بازنشستگان و نیز حقوق کارکنان لحاظ کند، اما امسال دولت بدون در نظر گرفتن نرخ تورم، فقط 10 درصد به مستمری‌ها اضافه کرده‌است، این بار مجلس نیز در واکنش به این تصمیم دولت با لغو مصوبه دولت امکان اجرای آن‌را ناممکن کرد.

موسی‌الرضا ثروتی، نماینده مجلس شورای اسلامی، در این خصوص خاطرنشان ساخت: دولت در بند 24 ماده واحده قانون بودجه سال 87 به اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری ملزم شد.

وی افزود: منابع مورد نیاز برای اجرای این قانون به میزان 900‌میلیارد تومان برای کارمندان و 740‌میلیارد تومان برای بازنشستگان دیده شد و علاوه بر این، افزایش‌های یکباره مانند اعطای عرضه سهام قابل عرضه در بورس نیز پیش‌بینی شده و بخشی از بدهی دولت به کارمندان خود نیز جزء دیون آن قرار می‌گرفت.

ثروتی اضافه کرد: علاوه بر این در ماده 125 قانون مدیریت خدمات کشوری نیز مجلس تصویب کرد دولت موظف است هر ساله حقوق کارمندان و بازنشستگان را حداقل به میزان نرخ تورم افزایش دهد.با اعلام مخالفت رسمی نمایندگان مجلس شورای اسلامی به‌نظر می‌رسد، برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده برای تعیین حقوق و مستمری کارمندان و بازنشستگان دولت با مشکلاتی روبه‌رو شود.

توزیع بن‌ غیرنقدی مددجویان تا پایان رمضان

رئیس سازمان بهزیستی کشور اعلام کرد: ثبت‌نام خودروهای مناسب‌سازی‌ شده ویژه معلولان و جانبازان از 12 شهریورماه جاری به‌صورت اینترنتی در سراسر کشور آغاز می‌شود.

دکتر ابوالحسن فقیه در حاشیه  این المپیاد در جمع خبرنگاران در مورد زمان ثبت‌نام خرید خودروهای مناسب‌سازی شده معلولان، افزود: اطلاعیه مربوط به ثبت‌نام این خودروها از دیروز در روزنامه‌های کثیرالانتشار چاپ شده است.

فقیه ادامه داد: سازمان بهزیستی نیز آماده است پس از ثبت‌نام اینترنتی اولیه، در مرحله اول، با اولویت درصد معلولیت و غیره، 2 هزار نفر از معلولان را انتخاب و پس از کمک به آنها در انتخاب آپشن مناسب‌سازی شده، آنها را برای دریافت خودرو به شرکت پارس‌خودرو معرفی کند. 

وی همچنین اظهار کرد: به‌دلیل بالا رفتن تعداد دانشجویان معلول و بنا به تقسیم‌بندی صورت گرفته، از سال‌جاری شهریه صددرصدی دانشجویان معلول تنها به معلولان تحت پوشش این سازمان پرداخت می‌شود، اما برخی دیگر از معلولان که شرایطی چون کسب درآمد دارند، درصد کمتری از شهریه توسط بهزیستی به آنها پرداخت می‌شود که این امر بستگی به نیازمندی فرد معلول نیز دارد.

فقیه با اظهار بی‌اطلاعی از مراحل بازنشستگی پیش از موعد معلولان گفت: این کاری است که در مجلس و دولت دنبال می‌شود، اینکه به کجا رسیده است، اطلاعی از مراحل نهایی آن ندارم.

اجباری شدن مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج از دیگر سؤالات خبرنگاران بود که رئیس سازمان بهزیستی کشور در این باره، تصریح کرد: با اینکه قانون جامع حمایت از حقوق معلولان را داریم، اما برای پیشگیری از معلولیت قانونی نداریم، بنابراین اجباری شدن مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج را تا یک ماه آینده در سازمان بهزیستی نهایی می‌کنیم.

فقیه از توزیع بن‌های غیرنقدی 36 هزار تومانی مددجویان برای ماه مبارک رمضان خبر داد و تاکید کرد: براساس مصوبه موجود در سال‌جاری، به هر یک از مددجویان تحت پوشش، 36 هزار تومان بن غیرنقدی توزیع می‌شود که این بن‌ها همچون سال گذشته، مدت‌دار هستند و مددجویان با مراجعه به فروشگاه‌های زنجیره‌ای می‌توانند اقلام غذایی مدنظر خود را خریداری کنند.

کد خبر 60894

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز