چهارشنبه ۲ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۶:۵۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: بازداشت رادوان کارادزیچ موج‌های بلند دیگری را موجب شده است:

وزیر کشور صربستان برای اولین بار تصدیق کرد سازمان اطلاعات این کشور این رهبر سابق بوسنیایی صرب را سال‌ها تحت پوشش حمایتی قرار داده و در نهایت او را تنها گذاشته است.

پایگاه اینترنتی مجله خبری اشترن گزارش داد، این مظنون به ارتکاب جنایت جنگی که روز دوشنبه بازداشت شد، توسط سازمان اطلاعات صربستان کشف شد. ایویچا داچیچ (Ivica Dacic)، وزیر کشور صربستان در بلگراد گفت: «سازمان اطلاعات از او حمایت کرد، این سازمان اکنون او را تسلیم کرده است.» به گفته وی، پلیس در بازداشت کاراجیچ نقشی نداشته است.

داچیچ به عنوان رییس سوسیالیست‌ها (SPS) از بازداشت رادوان کارادزیچ سر باز زده و در نهایت فقط با تسلیم داوطلبانه این صرب که به شدت تحت پیگرد بود، موافقت کرده بود.

بازداشت رادوان کارادزیچ شب سه‌شنبه موجب بروز تظاهرات خشونت‌آمیزی شد: هواداران او در پایتخت صربستان تظاهرات کردند. حدود 250 جوان با وجود ممنوعیتی که وضع شده بود در میدان جمهوری این شهر جمع شده و با مشعل، شیشه و صندلی رستوران‌های نزدیک این میدان به پلیس حمله کردند. تعدادی از خرابکاران در این جریان بازداشت شدند.

رادوان کارادزیچ که دادگاه رسیدگی به جنایات جنگی سازمان ملل در لاهه به خاطر جنایات ضدبشری در جریان جنگ سال‌های 1992 – 1995 بوسنی او را تحت تعقیب قرار داده است، دوشنبه شب پس از 12 سال پنهان‌شدن بازداشت شد.

یک قاضی صربستان حکم استرداد وی را به دادگاه جنایات جنگی در لاهه صادر کرده است. این مرد 63 ساله باید در این دادگاه پاسخگوی کشتار جمعی و جنایات ضدبشری که مرتکب شده است، باشد. سنگین‌ترین موارد پرونده او تصرف سارایوو و کشتار جمعی صربرنیساست. پس از تسخیر این منطقه تحت حفاظت سازمان ملل، در ژوئیه 1995 سربازان بوسنیایی صرب حدود 8000 مسلمان را به قتل رساندند.

رادوان کارادزیچ آنگونه که مقامات صربستان گفته‌اند به طور کامل استتار کرده بوده است. با ریش پر، عینک و موهای سفیدی که تا روی شانه‌هایش می‌رسید او قابل شناسایی نبود. روزنامه «داناس» گزارش داد کاراجیچ در محل سکونتش در منطقه بلگراد نو اغلب در یک کافه زیر عکس‌های قدیم خودش بدون آنکه شناخته شود، می‌نشسته است. این رهبر سابق بوسنیایی صرب با نام دراگان دابیچ (Dragan Dabic) در یک کلینیک پزشکی در بلگراد مشغول کار بوده است.

اتحادیه اروپا از بازداشت رادوان کارادزیچ استقبال کرده است زیرا این امر صربستان را به این اتحادیه نزدیک می‌کند. وزیران امور خارجه 27 عضو اتحادیه اروپا در اجلاسی که روز سه‌شنبه برگزار کردند، این گزینه را باز گذاشتند که توافقنامه‌ای را برای همکاری نزدیک‌تر به صورت رسمی به مرحله اجرا درآورند. آنها در همین حال خواستار آن شدند که صربستان دست از تعقیب دیگر جنایتکاران جنگی برندارد.

برنار کوشنر، وزیر امور خارجه فرانسه که کشورش ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد، پس از این مشاورات گفت: «یک بازداشتی کفایت نمی‌کند.» وی در این رابطه به راتکو ملادیچ (Ratko Mladic)، ژنرال سابق صرب و گوران هادزیچ (Goran Hadzic)، رهبر صرب سابق کرواسی اشاره کرد.

کد خبر 58833

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز