بحرین نخستین کشوری در جهان شده است که واکسن کرونای جدید شرکت آمریکایی جانسون‌اندجانسون را که به صورت یک دوز تزریق می‌شود، برای مصرف اضطراری تایید کرده است.

vaccine

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از آسوشیتدپرس این تایید بحرین یک روز پس از آن صورت می‌گیرد که کارشناسان سازمان غذا و داروی آمریکا به این نتیجه رسیدند که واکسن کرونای جانسون‌اندجانسون باعث حفاظت قوی در برابر بیماری شدید کووید-۱۹ می‌شود.

بحرین اعلام کرد که واکسن جانسون‌اندجانسون را برای حفاظت افراد با بیشترین آسیب‌پذیری در برابر کرونا از جمله افراد سالمند و افراد دچار بیماری‌های مزمن به کار خواهد برد، اما زمان استفاده از این واکسن را معین نکرد.

همچنین هنوز روشن نیست که چه هنگامی واکسن جانسون‌اندجانسون به این کشور خواهد رسید.

بحرین در حال حاضر واکسن‌ کرونای شرکت دولتی چینی سینوفارم، واکسن فایزر/بیونتک و واکسن آکسفورد/آسترازنکا و نیز واکسن اسپوتنیک V روسیه را به جمعیت حدود ۲ میلیون نفری‌اش ارائه می‌کند.

سازمان دارویی اتحادیه اروپا و سازمان جهانی بهداشت نیز در حال بررسی واکسن جانسون‌اندجانسون هستند. هدف این شرکت این است که تا پایان سال میلادی جاری حدود یک میلیارد دوز واکسن کرونا تولید کند.

از طرف دیگر، آفریقای جنوبی در اقدامی غیرمعمول تجویز واکسن جانسون‌اندجانسون را که در این کشور در حال آزمایش است،  به کارکنان بهداشتی شروع کرده است. آفریقای جنوبی که ظهور یک سویه جهش‌یافته کروناویروس در آن باعث ایجاد موج جدیدی از عفونت‌ها شده است، پس از اینکه نتایج یک بررسی کوچک نشان داد واکسن آسترازنکا تاثیر چندانی در جلوگیری از بیماری خفیف تا متوسط کووید-۱۹ ناشی از این سویه جهش‌یافته واگیرتر ندارد، واکسن جانسون‌اندجانسون را جایگزین آن کرد.

واکسن جانسون‌اندجانسون که مدت‌هاست انتظار تایید آن می‌رود سومین واکسن کرونا را در اختیار آمریکا قرار می‌دهد و به تسریع واکسیناسیون کمک می‌کند، چرا به جای دو دوز تزریق یک دوز ان کافی است.

دانشمندان سازمان غذا و داروی آمریکا تایید کرده‌اند که این واکسن در مجموع اثربخشی حدود ۶۶ درصدی در پیشگیری از موارد متوسط تا شدید کووید-۱۹ دارد و در پیشگیری از وخیم‌ترین حالت بیماری هم حدود ۸۵ درصد موثر است.

بحرین تا به حال ۱۱۹۸۵۸ مورد عفونت کروناویروس و ۴۳۷ مرگ ناشی از آن گزارش کرده است. بحرین از جمله کشورهایی به سرعت در حال واکسیناسیون شهروندانش است و تقریبا ۱۷ درصد جمعیتش تا به حال دست کم یک دوز واکسن کرونا دریافت کرده‌اند.

کد خبر 587359

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha