سازمان جهانی بهداشت روز جمعه به واکسن کرونای تک‌دوزی شرکت آمریکایی جانسون‌اندجانسون اجازه مصرف اضطراری دادِ و به این ترتیب این واکس به طور نظری می‌تواند در برنامه بین‌المللی کوواکس برای رساندن واکسن به کشورهای فقیر استفاده شود.

j&j

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از آسوشیتدپرس این سازمان بهداشتی وابسته به سازمان ملل اعلام کرد «داده‌های به دست آمده از نمونه‌های کارآزمایی‌های بالینی بزرگ» نشان می‌دهند که واکسن جانسون‌اندجانسون در جمعیت بزرگسال موثر است.

وارد شدن این واکسن به فهرست واکسن‌های با مجوز اضطراری سازمان جهانی بهداشت یک روز پس از آن انجام می‌شود که «سازمان دارویی اروپا» (EMA) این واکسن را برای ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا تایید کرد.

یک بررسی گسترده که سه قاره را در برمی‌گرفت نشان داد که واکسن جانسون‌اندجانسون در محافظت از بیماری شدید، بستری شدن و مرگ ۸۵ درصد موثر است. این حفاظت حتی در میان کشورهایی مانند آفریقای جنوبی که گونه‌های جدید جهش‌یافته که ظاهرا مقاوم‌تر به واکسن‌ه‌ای تایید شده از جمله واکسن آسترازنکا در آن شناسایی شده‌اند، مشاهده شده است.

دکتر بروس آیلوارد، مشاور ارشد سازمان جهانی بهداشت گفت امیدوار است واکسن جانسون‌اندجانسون ممکن است بتواند دست کم برخی از دوزهای لازم در چنین کشورهایی را در ماه‌های آینده فراهم کند.

آیلوارد گفت:‌ «ما امیدواریم که دست کم تا ماه ژوئیه (تیر) به دوزهای این واکسن دسترسی یابیم و بتوانیم آنها را توزیع کنیم.» او افزود مقامات این سازمان به خصوص از این لحاظ به رساندن دوزهای این واکسن به کشورها علاقمند هستند که این واکسن فقط به یک دوز یا تزریق نیاز دارد و می‌توان آن را در دمای معمولی یخچال نگهداری کرد.

جاانسون‌اندجانسون با تاخیر تولید واکسنش در آمریکا و اروپا مواجه است، اما اخیر با شرکت‌های رقیبش توافق‌نامه‌هایی امضا کرده است تا به تولید واکسن‌های کرونایش کمک کنند شرکت  فرانسوی سانوفی پاستور در ماه فوریه اعلام کرد حدود ۱۲ میلیون دوز از واکسن جانسون‌اندجانسون را یکی از کارخانه‌های تولیدی‌اش پس از گزفتن مجوز سازمان دارویی اروپا خواهد ساخت. هدف جانسون‌اندجانسون این است که امسال یک میلیارد دوز واکسن کرونا تولید کند.

کد خبر 590420

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha